Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone taktiskt prissatt


gabriel.fjellander

Rekommendera Poster

gabriel.fjellander

Enligt Macworld så är 50% av priset på nya iPhone ren vinst. Tror inte ni att det är taktik? Det betyder ju att Apple kommer att kunna pressa priset med iaf $100! Alla kommer att tycka att det var schysst av Apple och de kommer att sälja ännu fler mobiler. De måste väl inse själva att ingen köpr en mobil för 5000 oavsett vem som har gjort den. Jag tror det kommer en fet prissänkning i samband med lanseringen. Vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är en taktisk prissättning av Apple men inte för att dom skall sänka priset utan mer för att dom vill bli refererade till som ett bolag med lite exklusiva produkter. Fortfarande så har Apple lite av ett exklusivt segment inom datorvärdlen och det ärinte en slump.

 

iPhone kommer att vara en specialtelefon som de flesta kommer att sukta efter... möjligen kommer man att efter sisådär 2 år att släppa en billig variant som svenssons kan ha råd med... eller vilja ha råd med.

 

Idag betalar du också 3 - 6 tusen kronor för en tjusig mobiltelefon...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag dock att den europeiska versionen kommer vara något billigare. Priset är fullt "normalt" med avseende på den amerikanska marknaden, i europa ligger dock priserna lägre (delvis pga av subventioner från operatörerna).

Apple kommer dock fortfarande vilja profilera sig som "high-end" leverantör och produkterna kommer aldrig vara "billiga".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utgå från tillverkningskostnader. Ofta lägger tillverkaren på 100%. Grossist/generalagent pälsar på 20% sen får återförsäljaren slänga på 20-30% i vissa fall upp till 50 % och sen moms uppepå alltihopa. TEX:

 

Tillverkningskostnad: 1000:-

Tillverkarens påslag: 1000:-

Generalagent: 400:-

ÅF: 600:-

Moms: 750:-

 

Summa i butik: 3,750:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lägger in utvecklingskostnaderna i tillverkningskostnaderna utan att specifiera dem närmare.

 

10 miljoner telefoner x 50:-/telefon ger ca en halv miljard och det borde väl täcka utvecklingskostnaderna................ :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror du att iphone funkar i sveirge om man köper den i usa så det finns svenska menyer å det

hoppas på svar

/ andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabriel.fjellander
tror du att iphone funkar i sveirge  om man köper den i usa  så det finns svenska  menyer å det 

hoppas på svar

/ andreas

472933[/snapback]

 

Nej, en amerikansk iPhone kommer inte funka i Sverige förrän efter två r efter inköp pga att den är operatörslåst i två år av Cingular, och de finns mig veterligt inte i Sverige

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Nej, en amerikansk iPhone kommer inte funka i Sverige förrän efter två r efter inköp pga att den är operatörslåst i två år av Cingular, och de finns mig veterligt inte i Sverige

473095[/snapback]

 

Ett alternativ är ju att flytta till USA :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...