Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är Brandväggen fix och färdig?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Nu lägger jag förhoppningsvis en tråd på rätt ställe. :)

 

Har tjatat så mycket om mitt bredbandsinkopplingsstrul, på annan tråd,

och jag hoppas att det nu ska fungera som tänkt :angry:

 

Så jag har en fråga om den s.k brandväggen, det är väl en av fördelarna med Routern, förutom att den fördelar

bredbandet till fler datorer.

Är den färdiginställd i ex.vis min D-Link 604, eller måste jag in och konfigurera den med?

Hur vet jag, som jag sett några rapporterar, att de haft försök till intrång.

Måste jag in på den URL som jag använde när jag gjorde Setup? Såg att det fanns lite mer att kolla in där.

Behöver jag bry mig?

 

Det finns ju nån typ av Brandvägg i Fildelningsinställningarna, när gör man det?

 

 

Man kan ju undra varför de valt att kalla det Brandvägg, det är ju inte nån eld man ska skydda sig mot.

Det är ju intrång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju undra varför de valt att kalla det Brandvägg, det är ju inte nån eld man ska skydda sig mot.

Det är ju intrång.

Den hindrer vel intrengere som kan få din maskin til å brenne opp :rolleyes:

 

Hva jeg har forstått, så mener jeg brannveggen i routeren er slått på som standard. Om du aktiverer brannmuren i OSX også så bør du nå være temmelig sikret :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att brandväggen i routern är uppsatt så att den är stängd för alla anrop utifrån, men öppen för alla anrop från ditt LAN till världen utanför. På det sättet fungerar den som en hyfsad brandvägg för många intrångsförsök. Däremot är du helt oskyddad från trojaner, virus och annat som (utan din vetskap) kan ladda hem saker till din dator.

 

Jag vet inte vilka brandväggs- och filterfunktioner 604:an har, men i min 624:a kan jag sätta upp ganska intrikata filterkombinationer och säkert skapa hårresande konstigheter.

 

Jag tycker att du ska ge dig in i adminverktyget och kika, du kommer att lära dig massor om nätverk, routrar och TCP/IP. Fråga närhelst du stöter på något okänt som du inte hittar svaret eller lösningen på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt det är skillnad på NAT och firewall, NAT "liknar" firewall mkt och räcker till i de flesta fall. Jag kör NAT och mjukvarufirewall innanför (Netbarrier) med den kan jag ställa mkt och inte bara blocka portar som man gör i ex Apples inbyggda (ipfw).

 

Men som sagt NAT räcker oftast då har du skydd mot inkommande attacker såvida du inte lagt ut nån i DMZ eller vad det nu kan heta i din D-Link.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt det är skillnad på NAT och firewall, NAT "liknar" firewall mkt och räcker till i de flesta fall. Jag kör NAT och mjukvarufirewall innanför (Netbarrier) med den kan jag ställa mkt och inte bara blocka portar som man gör i ex Apples inbyggda (ipfw).

 

Men som sagt NAT räcker oftast då har du skydd mot inkommande attacker såvida du inte lagt ut nån i DMZ eller vad det nu kan heta i din D-Link.

D-link 804 och 624 (de routers jag har erfarenhet av) har båda fler funktioner än bara NAT för att begränsa trafiken såväl inifrån LAN:et som utifrån. Jag skulle gissa att även 604:an har åtminstone en del av samma funktionalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt det är skillnad på NAT och firewall, NAT "liknar" firewall mkt och räcker till i de flesta fall. Jag kör NAT och mjukvarufirewall innanför (Netbarrier) med den kan jag ställa mkt och inte bara blocka portar som man gör i ex Apples inbyggda (ipfw).

 

Men som sagt NAT räcker oftast då har du skydd mot inkommande attacker såvida du inte lagt ut nån i DMZ eller vad det nu kan heta i din D-Link.

D-link 804 och 624 (de routers jag har erfarenhet av) har båda fler funktioner än bara NAT för att begränsa trafiken såväl inifrån LAN:et som utifrån. Jag skulle gissa att även 604:an har åtminstone en del av samma funktionalitet.

Okej då har jag helt enkelt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...