Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med PDF:er?


progg

Rekommendera Poster

Jag har stångat mig blodig idag för att få ut en pdf från Quark 4.11. Det fungerade bra att skriva ut, men pdf:erna kraschade.

Att göra en eps "vanliga vägen" och köra genom distillern gick inte heller.

 

Löste med att köra dem genom "Export for prepress" (Xtension) och sedan slänga den eps:en i distiller. Då gack det!

 

Kanske kan hjälpa någon? :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Tycker ofta Pdf-flödet krånglar. Ibland (ofta) vägrar Quarken och då måste jag (i Classic-läget) gå in i väljaren och markera Adobe PS-skrivare. Då får man visserligen felmeddelande om att Appletalk inte är anslutet men då fungerar det att distillera i alla fall. Konstiga saker. När jag får råd och skaffar en modernare (snabbare) maskin byter jag nog till InDesign.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter på prepressavdelningen på ett tryckeri och vi har inga som helst problem med att göra pdfer för tryck...

 

Välj ppd, lämpligen en som du får från det tryckeri du vill anlita eller Acrobats egna ppd, och ställ sedan in övriga inställningar (glöm inte att lägga till utfall. minst 2mm).

 

Klicka sedan på knappen Skrivare i nederkant av utskriftsfönstret och välj Destination: Postscript-fil.

 

Skriv ut och dra sedan postscriptfilen till Acrobat (lämplig joboption kan tryckeriet hjälpa dig med).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I "vanliga fall" har vi inte heller några problem med pdf:er, vare sig för tryck eller annat ändamål.

 

Men boven i dramat var ett bildmontage som består i att en ordinarie lowresbild ligger i botten, därovanpå en annan lowres som skall simulera en kant (allt ihopa retuscheras ihop i en bild hos repron, men detta var för kundpresentation) och denna maskbild är en 2 tons gråskalebild där man ställer in beskärning "icke vita områden" dessutom alltihopa inverterat… Som gjort för att krascha med andra ord. Quarken kunde tydligen inte fixa en fungerande postskript den vanliga vägen.

 

Att vi gick den här krångliga vägen med bildhanteringen är för att det i kampanjen kommer att vara en hejdlös massa bilder som alla skall ha nämnda kant, men vi kan inte göra klart med beskärningen innan kunden har sagt sitt. Det är en avancerad retush som kostar för mycket att göra om. Typ 5000 kr per bild. Gånger många bilder…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...