Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac mini som mediacenter


antu

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en Mac Mini och ha som mediacenter.

Har en Panasonic TH-37PV60E, plasmatv. Skall inte ha den som surfdator utan vill titta på TV.

 

Är det någon som har det idag och har fått det att fungera utan krascher mm?

 

Skall man välja hårdvara från eyeTv eller Miglia?

 

Erfarenheter om detta någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 80
  • Created
  • Senaste svar
Funderar på att köpa en Mac Mini och ha som mediacenter.

Har en Panasonic TH-37PV60E, plasmatv. Skall inte ha den som surfdator utan vill titta på TV.

Är det någon som har det idag och har fått det att fungera utan krascher mm?

Skall man välja hårdvara från eyeTv eller Miglia?

Erfarenheter om detta någon?

469997[/snapback]

 

Nu har jag visserligen inte svaret på någon utav dina frågor, men jag undrar litet nyfiket på vad du vill använda ditt media center till? Mac Mini i all ära, men är det film, musik och bilder du vill använda den till så finns det ett alternativ (som dessutom är, vad, hälften så dyr?) - AppleTV. Har du spanat in produkten ännu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att köpa en Mac Mini och ha som mediacenter.

Har en Panasonic TH-37PV60E, plasmatv. Skall inte ha den som surfdator utan vill titta på TV.

 

Är det någon som har det idag och har fått det att fungera utan krascher mm?

 

Skall man välja hårdvara från eyeTv eller Miglia?

 

Erfarenheter om detta någon?

469997[/snapback]

 

Jag har en miglia kopplad till min macmini. Oftast fungerar det bra men ibland så glömmer den timerinpelningar och ibland så fungerar inte kopplingen mellan boxen och macmini. Så jag är inte jättenöjd.

 

Du kanske ska prova med eyetv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag visserligen inte svaret på någon utav dina frågor, men jag undrar litet nyfiket på vad du vill använda ditt media center till? Mac Mini i all ära, men är det film, musik och bilder du vill använda den till så finns det ett alternativ (som dessutom är, vad, hälften så dyr?) - AppleTV. Har du spanat in produkten ännu?

473505[/snapback]

 

Ingen Apple TV! Du ska ha en Mac Mini så man kan köra tonvis med kodecs och högupplöst video (1080p). Och jag tror knappast man kan koppla in en EyeTV till Apple TV. Jag röstar alltså på Mac Mini, blir utmärkt! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen Apple TV! Du ska ha en Mac Mini så man kan köra tonvis med kodecs och högupplöst video (1080p). Och jag tror knappast man kan koppla in en EyeTV till Apple TV. Jag röstar alltså på Mac Mini, blir utmärkt!  :ThumbsUp:

473593[/snapback]

 

Beror nog på ändamålen. Och budgeten. Själv kommer jag att skaffa mig en AppleTV, mest för att använda min iTunes Store-inköpta musik (och i framtiden, mina iTunes Store-inköpa filmer och TV-serier) till HDTV:n och hembion. Visst, har man önskemål därutöver så är det allra bäst att koppla samman en fullfjädrad dator med TV:n. Men för musik och filmtittande (där filmerna ligger i digitalt format och inte i fysiskt) så vill jag säga att AppleTV är mest pang för pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en mini kopplad till min Pioneer plasma skärm och det fungerar bra.

Men jag undrar om någon har provat köra Eye-TV till den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac Mini i all ära, men är det film, musik och bilder du vill använda den till så finns det ett alternativ (som dessutom är, vad, hälften så dyr?) - AppleTV. Har du spanat in produkten ännu?

473505[/snapback]

 

AppleTv hade varit ett alternativ om det varit möjligt att koppla in en antenn-kabel i den. Nu kan man dock inte se på live-tv via AppleTV vad jag vet, så Mac mini verkar vara ett bättre alternativ.

 

Helst skulle jag vilja ha det så att min stora dator med jättedisk av ett konkurrerande operativsystem :w00t: som har iTunes med alla mina musikfiler skulle vara nåbar från min kommande Mac mini som så står en våning ned. Som det verkar ovan skall jag då prova eyeTV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har Mac Minin som "Mediacenter". Har köpt Media Central som är mycket bra. Har dessutom just köpt Eye Tv med både digital och analog mottagning. Den fungerar även den mycket bra, trots lite dålig kvalitet på analog inspelning.

 

Jag har dock två stora problem

 

1. Media Central av equinux fungerar inte med EyeTv Hybrid. Känner ej igen enheten.

 

2. Vid uppspelning av DVD i både FrontRow och DVD-spelaren verkar bilden inte riktigt hänga med. Kan grafikkortet vara för slött. Har upplösning 1280x768.Har ej provat uppspelning i andra program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Media Central av equinux fungerar inte med EyeTv Hybrid. Känner ej igen enheten.

 

2. Vid uppspelning av DVD i både FrontRow och DVD-spelaren verkar bilden inte riktigt hänga med. Kan grafikkortet vara för slött. Har upplösning 1280x768.Har ej provat uppspelning i andra program.

 

Med andra ord: Om man vill spela upp en dvd så är Mac mini inte rätta valet?

 

Angående 1; hur fungerar eyeTv´s programvara? Har du provat CenterStage?

 

När du tittar på digital TV, hackar din bild eller får du pixelfel?

 

Har du LCD eller PlasmaTV?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att skaffa en mac mini samt en digital-TV-sticka (för marknätet) från Elgato och en skärm. Systemet skall primärt jobba som en smart digital-TV-lösning i köket, men med möjlighet även till inspelning av program, DVD-tittande och internetsurfning. Eftersom huvudanvändningen kommer att vara just för digital-TV blir mina frågor:

 

1. Går det att se till så att mac minin alltid startar upp i "TV-läge" och visar bilden i fullskärm?

2. Kan kanalbyte, inspelning av TV-program m.m. skötas enkelt via en fjärrkontroll?

 

Om svaren på ovanstående frågor är "ja" blir det nog ett köp så fort minin uppgraderas, men annars blir det svårt att få igenom detta med hänsyn till resten av familjen.

 

/Galex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att skaffa en mac mini samt en digital-TV-sticka (för marknätet) från Elgato och en skärm. Systemet skall primärt jobba som en smart digital-TV-lösning i köket, men med möjlighet även till inspelning av program, DVD-tittande och internetsurfning. Eftersom huvudanvändningen kommer att vara just för digital-TV blir mina frågor:

 

1. Går det att se till så att mac minin alltid startar upp i "TV-läge" och visar bilden i fullskärm?

2. Kan kanalbyte, inspelning av TV-program m.m. skötas enkelt via en fjärrkontroll?

 

Om svaren på ovanstående frågor är "ja" blir det nog ett köp så fort minin uppgraderas, men annars blir det svårt att få igenom detta med hänsyn till resten av familjen.

 

/Galex

496665[/snapback]

 

Hej! Ny på forumet, verkar vara ett trevligt ställe! Stormar genast in med en fråga, eller rättare sagt ett tillägg till ovanstående.

 

Jag funderar på att göra exakt samma sak som Galex och har därför samma frågor, med ett tillägg: Hur är det att koppla minin till en 32"ws bildrörs-tv? Har sökt på forumet och hittat en del frågor, men ingen feedback från någon som provat. Det sägs bli svårt att läsa textdokument och liknande, men tv-bilden borde väl bli lika bra som om man kör med "vanlig" digitalbox till samma tv?

 

Dessutom: även om man har en lcd-tv, så blir det väl rätt taskig upplösning också, om den inte har HD-upplösning?

 

Tacksam för alla svar jag kan få. Här har ni chansen att få en inbiten PC-användare att äntligen köpa en Mac. ;)

 

/S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag nog att det är ett väldans slöseri att använda minin som mediaspelare =)

Det är ju en dator, och skall användas som sådan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har mac mini generation 1. (1,25 ghz 1gb ram) och jag kör eyetv hybrid. funkar skit bra. Kan inte spela in i de högsta upplösningarna men de blir helt okej iaf. Jag har inga problem med att den glömmer bort inspelningar eller något annat problem.

 

mvh Daniel

 

 

 

 

++++tillägg++++

 

den kostar 1500 kr på apple store inkl. fri frakt med bud! fjärrkontroll ingår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag nog att det är ett väldans slöseri att använda minin som mediaspelare =)

Det är ju en dator, och skall användas som sådan!

 

Då blir ju den logiska följdfrågan: Hur ska man använde en dator "på riktigt"? ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blir ju den logiska följdfrågan: Hur ska man använde en dator "på riktigt"? ;-)

 

Med tangentbord, mus och datorskärm =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjallarhorn

Ok, FaluFluff, om jag förstår dig rätt så är det rätta att skriva i Word (eller motsv.) och maila i Mail.

 

Yes, but no, jag förstår inte riktigt hur du menar.

 

Använder min Mini i vardagsrummet med 42" för surf, mail, chatt annat.

Som sagt tidigare, funkar ganska bra men den känns lite "svag" grafiskt för dvd och annan högupplöst film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag fattat rätt, men som jag försått saken så kan man bara spela in "okodade" sändningar med eyetv hybrid.

 

Kan man koppla in digitalboxen in i produkten och därigenom kunna spela in kodade sändingar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första så är mac minin perfekt som mediacenter anser jag. Grymt snygg och billig.

Den enda bristen som jag ser det är front row. Gillar inte riktigt det om man jämför med Windows MCE. Den största anledningen är väl att tv inte är intergrerat på samma sätt.

Så för min del kommer det bli Mac mini med Vista MCE. Den kombinationen slår inte mycket ;) Även om jag hellre använt mig av osx :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Disp0sable

Nu vill jag ha ett ordentligt svar: Kan man titta på DVD på Mac Mini på en vanlig 32" bildrörs-tv eller hackar det? Börjar bli orolig, hade tänkt lägga beställningen imorgon...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du som har problem med att DVD inte hänger med beror på att du har för lite internminne i datorn. Jag hade samma fel förut, men det försvann när jag satte i mer minne.

 

Orsaken är att grfikkortet använder datorns internminne istället för att ha eget minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disp0sable
Du som har problem med att DVD inte hänger med beror på att du har för lite internminne i datorn. Jag hade samma fel förut, men det försvann när jag satte i mer minne.

 

Orsaken är att grfikkortet använder datorns internminne istället för att ha eget minne.

 

1GB ram blir tillräckligt måntro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjallarhorn

Har som sagt Mac Mmini med 1,25 GB minne. Den har svårt med uppspelning av DVD. När det är mycket av bilden som ska uppdateras hinner inte grafiken med. Har 42" plasma med 1280x768 i upplösning.

Gger det dig någon ledning hur du ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lilleskutt
Har som sagt Mac Mmini med 1,25 GB minne. Den har svårt med uppspelning av DVD. När det är mycket av bilden som ska uppdateras hinner inte grafiken med. Har 42" plasma med 1280x768 i upplösning.

Gger det dig någon ledning hur du ska göra?

 

ligger du inne med en intel-mini?

kan det vara så att eftersom dvd:n i minin är snabbare än 1ggr så spinner den inte hela tiden och därav blir det hack i bilden ibland (då den ska starta upp igen). för i så fall finns det nog något prog som fixar detta. finns till pc iaf tror jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjallarhorn

Intel Mac Mini. Är helt övertygad om att det inte har med DVD att göra eftersom samma sak inträffar vid uppspelning av AVI, DIVX och QT-filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lilleskutt

ok... det verkar skumt. själv har jag en macbook 2ghz cd (rev 1) med 2gb ram och jag kan spela upp hd-klipp utan problem. har inte märkt något sådant alls...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...