Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Norton eller DiskWarrior?


Mackult

Rekommendera Poster

Funderar på att skaffa mig Norton System Works, men så säger några att DiskWarrior är bättre. Har bara erfarenhet av Norton på jobbet. Andra säger att det är "överkurs" att ha den här typen av program, att det räcker med skivverktyg och den inbyggda brandväggen i Mac OS X. Behöver ett gott råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte med föregående talare.

Har du Mac OS X, t.om 10.2.8, så är Diskwarrior 3 klart bättre.

Men jag skulle hellre rekommendera Drive10 i X.

 

Norton är bra i Mac OS 9, i Mac OSX har jag bara haft dåliga erfarenheter av programmet och slängt ut allt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ett par dagar har jag en Panther i burken. Kan det ha någon betydelse för vilket program jag väljer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste på MacFixit igår att det strulade med DiskWarrior ihop med Panther.

 

Men det är ju inte enbart det enda programmet som strular...finns ju fler.

Jag hade vänta med att skaffa nåt nytt program och kollat vad om fungerar under Panther.

Läser dagligen MacFixit och ser vad som rapporteras :)

 

Norton skulle jag definitivt passa mig för, kolla "Latest Feedback" om det på VersionTracker.

Nu står det kanske inget om det och Panther ihop ännu....

 

Här har du en länk till Versiontracker och Norton

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/4350

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har då aldrig haft problem med Norton (Utom den ggn de sände ut en hel serie felaktiga skivor från irland som kraschade min HD helt... de ringde ngn dag efteråt och bad mig att ej använda dem - men då var det för sent:-DDD) .oppsss... tur (eller skilliogt?) med backupper..

 

Om man läser macfixit ordenligt - den länk i messet ovan så finns det bra bitar i botten och de är om inte 50& i alla fall 40&....

 

Men hallå vad ÄR DET som ÄR så fantastikst med denna Drive10 i X - den som en del alltid skriver rom här... VAD ÄR DET som gör den så himla bra jmfrt med Norton.. berätta för mig är ni snälla...

 

 

Jag kan ju ändra mig - eller köpa ett program till:-))))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet säger mig detta och är det nåt så provar jag alltid i den ordningen. i OS9 var ju iofs ordningen Diskwarrior, Norton, Tech Tool

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men VARFÖR den ordningen vad gör DiskWarrior den bäst och varför ??? Är ??? Norton sämst?

Diskwarrior försöker inte reparera filstrukturen, Diskwarrior bygger istället en ny och är ensam om denna metod. Och det fungerar!

Nortons verktyg vet jag inget om idag, men de har tidigare sänkt flera av mina hårddiskar.

Drive 10 är potent, men försöker liksom Norton "lappa ihop" korrupta filstrukturer, vilket de inte alltid klarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... erfarenhet är bra... sånt skall man lyssna på... ok jag har en så det är väl lika bra att se vad den gör...:-))))) rent av läsa en bruksanvisning... Det är väl som att välja mellan SAAB o Volvo... båda är bilar... hahahhaaaa

 

Ngt speciellt jag skall tänka på när man installerar den eller använder den???

 

Men jag har aldrig haft problem med Norton... (en gång)... Och jag har”bara” varit med sedan SE, SE30...Ci, Cx, FX, 8500, 9500, Grå G3, G4 (flera) PowerBook svart och Titan... samt en gammal släpbar ”bärbar” mac...

 

Jag brukar för den delen inte installera eller använda allt den sänder med...

 

Den som har mest när han dör vinner:-)))))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja jag installerar aldrig programen utan när det blir fel så kör jag det från cd helt enkelt, ska du installera de så lägg det på en egen disk osm du kan starta från sen för att ha det liggandes på startdisken gör ingen nytta i alla fall eftersom den inte kan fixa nåt "på sig själv".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig i mitt liv lita på Norton längre, nu är det DiskWarrior som gäller och andra program. Norton kan göra mycket mer skada än nytta! *ryser*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas. Jag tror att jag lyder ditt råd och ser vad som fungerar under Panther.

:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UPDATES:

 

DiskWarrior 3.0 and Mac OS X v. 10.3

 

Läs mer på www.macfixit.com - den verkar ej vara Panther klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratade med en mac service verkstad. De hävdade att av de hårddiskar som kommer in för lagning/räddning och som inte går att rädda (åtminstone inte rädda innehållet på) så är det i 90% av fallen så att man försökt köra Norton på den. Detta gäller dock enbart för OS X, i OS 9 var Norton bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man, då ska jag aldrig mer köra norton ;)

Det måste väl ändå kunna ändra sig med tiden (när nya versioner kommer).

 

Norton SW 3 fick ju helt ok i testen i senaste MW. Jag tyckte dock inte att testen verkade särskilt djuplodande. Hade hellre sett att TY hade fått grotta ner sig i ett verktyg av det här slaget.

 

Norton funkade bra för mig i eran före OS X. Jag gick t o m och köpte SystemWorks 2 när den kom och sade sig klara OS X, men det enda jag har installerat från den CDn numera är Retrospect Express.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja MacOS 9 får man väl nog av på jobbet ;) Jag har inget kvar som kräver OS9 på mina maskiner längre dock har jag Classic installerat men oftast om de ska dra igång så avbryter jag ändå och kollar nån annan gång (dvs de läggs i en mapp o glöms bort om det inte är väldigt viktigt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör OS X 70% av tiden och OS 9 30% av tiden. Huvudanledningen är quark (nu finns den iofs i passport version till OS X men som vanligt för helt absurt hög uppgraderingskostnad och det verkar ju inte direkt smidigt att uppgradera).

 

Tycker det är skönt med två system. När man kört X ett tag tycker man det är trevligt att sitta vid 9:an en stund och vise versa. Dock kör jag aldrig classic, det känns bara så fel :) (kör ju mest OS 9 på G3:an och OS X på G4an ändå så det blir inte många omstarter för att byta OS)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade det inte varit för bokföringen och lite annat som jag inte har råd att köpa just nu, hade jag nog lämnat 9:an helt. Ligger nog i OS X 90% av tiden på jobbet. Något mindre privat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder OS X bara 10% eller nåt sånt, de andra 90% sitter jag inte framför datorn :P

Men på senaste tiden är det nog närmre 20% :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...