Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken iMac finns ute nu?


Dragonilm

Rekommendera Poster

Hey.

 

Efter många om och men så har jag beslutat mig för att sälja min iMac G5 rev (heter det så) A, alltså allra första utgåvan som lanserades september 2004 - detta för att köpa den senaste iMacen.

 

Nu till frågan: vilken "rev" är det som gäller nu? C eller kanske D? Den allra första Intel-iMacen som lanserades, är det den som finns till salu nu hos Apple, eller har det (sedan dess) kommit en nyare Intel-iMac?

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom uppgraderades för ett tag sen med dom nyare Core 2 Duo prollarna.

 

Så det är inte den första versionen iMac med Intel (som bara hade Core Duo), men vilken revision det är vet jag inte....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom uppgraderades för ett tag sen med dom nyare Core 2 Duo prollarna.

 

Så det är inte den första versionen iMac med Intel (som bara hade Core Duo), men vilken revision det är vet jag inte....

467670[/snapback]

 

Okey, det var nästan viktigast av allt. Så de iMac som säljs nu på Apple Store är inte första Intel-modellerna utan "Intel-iMac version 2.0"? Suveränt. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fem revisioner av platt iMac: tre rev iMac G5, två rev Intel-iMac

 

iMac G5 rev a 8/2004

iMac G5 rev b 5/2005

iMac G5 rev c 10/2005

iMac Core Duo rev a 1/2006

iMac Core 2 Duo rev b 9/2006

(iMac Core 2 Duo rev c mars-jun/2007?)

 

Ladda ner Mactracker eller besök Lowendmac.com, Apple-history.com eller Buyersguide.macrumors.com för mer info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fem revisioner av platt iMac: tre rev iMac G5, två rev Intel-iMac

iMac G5 rev a 8/2004

iMac G5 rev b 5/2005

iMac G5 rev c 10/2005

iMac Core Duo rev a 1/2006

iMac Core 2 Duo rev b 9/2006

(iMac Core 2 Duo rev c mars-jun/2007?)

Ladda ner Mactracker eller besök Lowendmac.com, Apple-history.com eller Buyersguide.macrumors.com för mer info.

467985[/snapback]

 

Tack så mycket! Själv är jag ganska säker på att jag kommer att köpa en iMac nu och inte senare (jag saknar väl det tålamod som andra, lyckligare själar, besitter). Men finns det något argument att vänta in iMac Core 2 Duo rev C (som du gissade lanseras mars-jun 2007)? Är några speciella funktioner kända, eller kommer det gissningsvis att röra sig om en mer standardiserad Apple-"normaluppdatering" - litet snabbare processor och några gigabyte större hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp

Ryktet har varit att imacen skall få helt ny design. Många trodde att den nya imacen skulle komma under macworld, så den bör väl vara på gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ryktet har varit att imacen skall få helt ny design. Många trodde att den nya imacen skulle komma under macworld, så den bör väl vara på gång.

468406[/snapback]

ja det lär ju vara dags för en ny design nu när dom gjort 5 rev av den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket! Själv är jag ganska säker på att jag kommer att köpa en iMac nu och inte senare (jag saknar väl det tålamod som andra, lyckligare själar, besitter). Men finns det något argument att vänta in iMac Core 2 Duo rev C (som du gissade lanseras mars-jun 2007)? Är några speciella funktioner kända, eller kommer det gissningsvis att röra sig om en mer standardiserad Apple-"normaluppdatering" - litet snabbare processor och några gigabyte större hårddisk?

468394[/snapback]

Det största argumentet är i så fall Leopard som väntas lanseras under den perioden. Intel lanserar då Santa Rosa-arkitekturen också för bärbara datorer. iMac är ju en bärbar på stativ. Nästa iMac kommer troligen att ha följande egenskaper:

 

1. Ny design: Nuvarande formen är 2 år & 5 mån gammal

 

2. OS X Leopard

 

3. Santa Rosa: innebär 800 MHz systembuss mot dagens 667, ingen större prestandaökning.

 

4. Santa Rosa: innebär snabbare WLAN. iMac har redan det, AirPort Extreme Wi-Fi (802.11g).

 

5. Santa Rosa: innebär snabbare integrerad grafik i bl.a. den billigaste iMacen. De andra

modellerna har ju grafikkort så de påverkas inte.

 

6. Santa Rosa: innebär stöd för 64-bitars processorer. Core 2 Duo är redan nu 64-bitars men om

jag inte har fel stödjer moderkortet bara 32-bitars så den kommer inte till sin rätta (rätta mig

gärna).

 

7. Snabbare processorer: bara marginellt, 40-70 MHz snabbare.

 

8. Större RAM & HD: tror jag inte. Det finns få HD-storlekar kvar (160, 250, 400, 500, 750). Apple använder inte 400 GB och de vill fortfarande lämna de andra storlekarna som tillval.

 

9. Bättre grafikkort: Här finns fler alternativ att välja bland. Kort för laptops som Apple skulle kunna använda är ATI Mobility Radeon X1700, X1800 och t.o.m. X1900. Nvidia har GeForce Go 7400, 7700, 7800 och 7900.

 

Så det finns tre skäl till att vänta med köp tycker jag: Leopard, bättre grafikkort och iLife '07. Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning där!

När kan den nya iMacen tänkas komma?

Funderar ju själv på att införskaffa en 20 tummare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När kan den nya iMacen tänkas komma?

468732[/snapback]

Tja, enligt MacRumors så ligger iMacen just nu i "Mid product cycle", dvs det lär dröja runt tre månader till. Så framåt våren kanske. Men titta då på termometern: vintern har ju inte ens börjat än... :nanakudde:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enl Mactracker har det kommit tre intel iMacs under 2006, early, mid och late 2006.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enl Mactracker har det kommit tre intel iMacs under 2006, early, mid och late 2006.

468857[/snapback]

Mid 2006 kom till som en skoldator. Det är den billigaste modellen utan grafikkort. Annars hände det inget med de andra modellena.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag väntade förgäves på något nytt under Macworld, i alla fall ilife7. Vill köpa en iMac 24" och börjar bli otlåg, men vill samtidigt inte köpa en ny dator, för att sen se den uppgraderad ett par veckor efter...

 

Min nästa chans att handla är första dagarna i mars, och då behöver jag nästan slå till. Så hoppas, hoppas att det kommit något nytt till dess!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag väntade förgäves på något nytt under Macworld, i alla fall ilife7. Vill köpa en iMac 24" och börjar bli otlåg, men vill samtidigt inte köpa en ny dator, för att sen se den uppgraderad ett par veckor efter...

 

Min nästa chans att handla är första dagarna i mars, och då behöver jag nästan slå till. Så hoppas, hoppas att det kommit något nytt till dess!

469390[/snapback]

I mars är du väldigt nära en uppdatering. Då svider det mer om du köper för iMac väntas uppdateras i april. Köp nu eller vänta till april.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den sidan är riktigt bra :D

 

Känner dock ingen brådska. Det blir min första Mac, och jag har absolut inga problem med min PC - tvärtom! Så jag vill läsa på riktigt ordentligt innan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, vänta ända till april/maj? Det blir lurigt. Kanske ska jag köpa en ny bärbar i feb/mars istället då, en liten macbook at ersätta trotjänaren G4 powerboook 12" och så vänta ytterligare någon månad på imacen?

Grejen är att jag har ett nytt jobb på gång där jag kommer att behöva mer daotrkraft. Samtidigt bor jag utanför Sverige, men kan dra momsen om jag köper i Sverige.

 

Inte en helt lätt situation alltså. I princip kan jag bara köpa när jag ändå är i Sverige på besök. Elelr så får jag betala 30-40 procent mer om jag köper här (det är dyty som attan i Israel). Och då får jag dessutom fel tangentbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Köp en MacBook nu istället.. Den har kraft så det räcker om du nu inte måste syssla med väldigt grafikkrävande program (Som CS3, Final Cut, Aperture m.m.)

 

MacBooken är en riktigt fin dator!

 

Nästa gång du åker till Sverige har det säkert kommit ut en ny iMac som du då kan köpa om du har pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...