Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iTunesbibliotek på extern hårddisk?


Johan W

Rekommendera Poster

Jag har haft min iMac i ett drygt år, och inte känt till detta forum förrän i dag! Hittade det by accident - så bra! Första frågan:

 

Jag har en iMac där vi är flera i familjen som loggar in som olika användare. Flera av oss gillar att spela musik genom iTunes. Så jag skaffade en extern hårddisk, bland annat för att lagra gemensamma låtar på. Men det har inte fungerat som det var tänkt. För att kunna spela låtarna "måste" de lagras i vars och ens bibliotek. Så nu sitter vi där och har ibland samma låtar, var och en i sitt iTunesbibliotek. Dessutom kommer vi inte åt varandras låtar.

 

Måste det vara så?

 

Jag önskar alltså att ha ett gemensamt bibliotek, helst med spellistor och allt, på den externa hårddisken. Och att var och en ska kunna spela vilka låtar som helst därifrån, utan att importera dem till ett eget bibliotek.

 

Nån som kan upplysa mig? - Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan ni dela iTunesBiblioteket, det fixar du i iTunes inställningar.

Läs iTunesHjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite hjälp till :lol:

 

 

post-113-1168531443.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm.. jag tror att den funktionen som du nämner Poca endast gäller olika datorer i ett nätverk, inte olika användare på samma dator, eller?

 

annekdot är att denna funktion verkar vara på som standard. När jag loggar in på det trådlösa nätverket på Universitetet kommer jag åt iTunes-bibilioteket hos alla andra som har datorerna inkopplade på nätet.. Alltså, alla på alla olika institutioner, så det är rätt roligt att sitta och gå igenom en massa trevlig musik och bli lite mer musik-allmänbildad! :D

ps. (musiken går dock endast att lyssna på, jag kan inte "stjäla" andras låtar")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser slarvigt, fattade det som att de var flera datorer... :blushing:

 

Ja ja, då får de väl köpa fler då :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just de, sådärja, så var jag hemma då... och just precis, det är det som är situationen här: vi är flera som delar på EN dator. Var och en loggar in som en unik användare med sitt eget skrivbord, sina egna inställningar etc. Och har lagt upp ett eget iTunesbibliotek. Många dubletter blir det. Och även vattentäta skott, där man inte så lättt kan utvidga sin musikvärld!

 

Tanken jag hade var att man kanske skulle kunna ha ett gemensamt iTunesbibliotek som alla kan nå och spela låtar från. Centralt, kanske på en extern hårddisk. Där alla kan lyssna på och glädjas över allas låter, och till och med utvidga sin musiksmak... :skondans:

 

Men så verkar alltså inte vara fallet?

 

:deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det borde gå, exporterade sjäv ut mitt bibliotek på en extern disk.

Har du "exporterat" ut ditt bibliotek dit?

 

Minns inte exakt nu hur jag gjorde, får kolla upp, för samma länk kunde ju ligga i alla användare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken jag hade var att man kanske skulle kunna ha ett gemensamt iTunesbibliotek som alla kan nå och spela låtar från. Centralt, kanske på en extern hårddisk. Där alla kan lyssna på och glädjas över allas låter, och till och med utvidga sin musiksmak... :skondans:

 

Men så verkar alltså inte vara fallet?

 

:deppig:

466945[/snapback]

 

Vad hindrar dig från att lägga ditt iTunesbibliotek på en filserver som datorerna har access till? Jag kör det i nuläget, sjukt nice! Sedan kör jag iofs mt-daap på den så att alla datorerna kan komma åt musiken och inte bara de fem som apple har satt som löjlig gräns.

Det borde gå att göra så att flera datorer har sitt iTunesbibliotek i samma mapp. Man kan ju utan problem ha låtar där som inte finns med i biblioteksfilen, kanske blir lite meck om det är dubletter men den smällen kan man ju ta då att de gamla ersätts av nya när de kopieras in.

 

Trevligt är naturligtvis att dela ut sin musik när man sitter på ett stooooort nätverk ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hindrar dig från att lägga ditt iTunesbibliotek på en filserver som datorerna har access till? Jag kör det i nuläget, sjukt nice! Sedan kör jag iofs mt-daap på den så att alla datorerna kan komma åt musiken och inte bara de fem som apple har satt som löjlig gräns.

Det borde gå att göra så att flera datorer har sitt iTunesbibliotek i samma mapp. Man kan ju utan problem ha låtar där som inte finns med i biblioteksfilen, kanske blir lite meck om det är dubletter men den smällen kan man ju ta då att de gamla ersätts av nya när de kopieras in.

 

Trevligt är naturligtvis att dela ut sin musik när man sitter på ett stooooort nätverk ;)

466951[/snapback]

 

 

Nu var det en dator, med flera användare...där alla användarna ska nå den externa disken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så insatt så jag föreslår ett enkelt förfarande (läs: ful-meck)

 

En användare lägger upp hela biblioteket på den externa och ordnar alla mappar osv.

Sen ställer (alla?) in inställningar så att iTunes inte kopierar biblioteket eller ordnar mappar.

Därefter lägger övriga in de filer som är sorterade i sina bibliotek utan att dt sakpas fler kopior etc.

 

Säkert inte lika bra som övriga tips, men enkelt iaf.. :)

 

-mina 2 cent-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips, nu verkar vi komma någon vart (fan va snabb du e förresten). Det verkar finnas en hel del hjälp att hitta i iTuneshjälpen, som du så väl har påpekat, Pocahontas. Jag ska pröva mig fram med en hjälpen, kommer nog fram rätt bra misstänker jag.

 

En fråga: vad sjutton ska man samla ihop biblioteket för, så all musik kopieras till iTunesbiblioteket (denna åtgärd kan inte ångras)? Jag trodde all musik redan finns där? Vad är vitsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

under inställningar kan du stänga av denna funktion tillsammans med de som jag nämnde i tidigare inlägg. Då kommer inte iTunes att ordna ditt bibliotek utan beter sig mer som WMP. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är ju inte så svårt.

alla lägger sina låtar på externa HD´n (i organiserade mappar) och sedan drar man bara över allt till itunes direkt in i programmet så länkas det till hårddisken. Och om någon senare har lagt in mer musik så är det bara för dom andra att dra över just det mappen med tex Green Day´s låtar till sitt iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att det var lite omständigt att flytta sin iTunesmapp

 

Kan ha varit detta vi följde

 

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301748

 

 

Det blev ju en länk iTunes måste följa, och om man klistrade in den hos andra användare borde det fungera..bara en vild gissning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

peterfagerberg

:ThumbsUp: Ett till tips: Även iPhoto-biblioteket går att lägga på en extern hårddisk:

 

1. Kopiera hela bibblioteket till den externa disken.

2. Håll ned "kringla/kommando" när du startar iPhoto så får du frågan om var biblioteket finns.

3. Väl biblioteket på den externa disken.

4. Klart.

 

///Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja tack igen, båda två, det där ska jag försöka följa, behöver dock tid och lugn och ro... Kan man göra på samma sätt med iTunesbiblioteket som du peterfagerberg säger att man kan göra med iPhotoditot? Verkar väldigt smidigt måste jga säga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är ju inte så svårt.

alla lägger sina låtar på externa HD´n (i organiserade mappar) och sedan drar man bara över allt till itunes direkt in i programmet så länkas det till hårddisken. Och om någon senare har lagt in mer musik så är det bara för dom andra att dra över just det mappen med tex Green Day´s låtar till sitt iTunes.

466966[/snapback]

eller helt enkelt så att man då och då väljer kommandot Arkiv -> Lägg till i biblioteket, och väljer den plats där man har musiken, så uppdateras iTunes.

 

Om man har ett gemensamt bibliotek på datorn (inte på en extern disk) så kan det nog vara bra att lägga det i användaren "Delat".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...