Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Pc Vs Mac


skanerost

Rekommendera Poster

A_bite_of_the_apple

Talar för OS X (Apples operativsystem för Macintoshdatorer) och Mac i allmänhet

 

-LÄTT att använda

snyggt

inovativt

virusfritt (finns dock 4 trojaner)

lätt att göra personligt

Ej lika buggit som Windows

Vårt forum :ThumbsUp: med snabba och kompetenta svar

att samma företag tillverkar hård och mjukvara

Häftigare funktioner

Du behöver inte ladda ned updates stup i kvarten

bygger på urberget UNIX

 

Talar mot OS X och Mac

 

dyrt (vid inköp)

mindre hårdvara per krona jämfört mot Pc (som RAM-minne, processor, grafikkort)

mindre spelutbud

mindre programutbud (med tanke på Pc-djungeln)

iTunes (personligt dock)

okompatibelt med en hel del hårdvara som bla webbkameror, datormusar, mobiltelefoner, med mera

Apple Support (som generellt har dåligt rykte i Sverige)

 

Köp en Mac, absolut mkt skönare att använda än att sitta vid Windows. Däremot saknar man efter ett tag en del program (gjorde iaf jag) framförallt spel

 

Cheers

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dyrt (vid inköp)

mindre hårdvara per krona jämfört mot Pc (som RAM-minne, processor, grafikkort)

466854[/snapback]

En myt som motbevisats många gånger.

Ungefär lika dyra/billiga när man jämför de billigaste med ekvivalent hårdvara, en Mac är t.o.m. ordentligt mycket billigare när de dyraste jämförs (se artikeln).

mindre spelutbud

Sant, om man nu bryr sig om detta.

mindre programutbud (med tanke på Pc-djungeln)

Sant, men saknar antagligen betydelse om man tar hänsyn till kvalitet eller brist på kvalitet i mjukvaran och detta faktum att ingen behöver 20 ordbehandlare.

okompatibelt med en hel del hårdvara som bla webbkameror, datormusar, mobiltelefoner, med mera

Vilka då? Det brukar vara att bara plugga in och använda prylarna i kontrast till WinPC:n som brukar kräva installation av drivrutiner och att man sedan håller tummarna.... :lol:

Apple Support (som generellt har dåligt rykte i Sverige)

Ta garantifrågor med Apple, reparationer med auktoriserade service-killar i närheten av var du bor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med program är snick snack myter skapat av militanta Windowsanvändare. Jag kan inte komma på ett enda program jag saknar från windows. Innan var jag livrädd pg.a vad alla Winanhängare påstod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
En myt som motbevisats många gånger.

Ungefär lika dyra/billiga när man jämför de billigaste med ekvivalent hårdvara, en Mac är t.o.m. ordentligt mycket billigare när de dyraste jämförs (se artikeln).

 

Sant, om man nu bryr sig om detta.

 

Sant, men saknar antagligen betydelse om man tar hänsyn till kvalitet eller brist på kvalitet i mjukvaran och detta faktum att ingen behöver 20 ordbehandlare.

 

Vilka då? Det brukar vara att bara plugga in och använda prylarna i kontrast till WinPC:n som brukar kräva installation av drivrutiner och att man sedan håller tummarna.... :lol:

 

Ta garantifrågor med Apple, reparationer med auktoriserade service-killar i närheten av var du bor.

466906[/snapback]

 

Ja Shit

 

För det finns ju absolut inga fel och brister i Mac OS X

Och Steve Jobs är mannen som ska rädda världen

och Apple vill egentligen inte tjäna pengar utan bara se till att alla får en angenäm datorupplevelse

Windows är rövpissdåligt och Microsoft är ett företag som bara är ute efter att ställa till det för folk

och Bill Gates kör säkert Mac i hemlighet

 

Jag framförde de brister som JAG tycker finns i OS X och Mac och Apple

 

1 Jag tyckte det var lite prestande jag fick i min MacBook 512 RAM 60 GB HD 64MB DELAD grafik

 

2. Jag bryr mig om spel, jag vill gärna kunna spela mer än Bilar och The Sims 2

dessutom rimmar det illa med ett svagt grafikkort

 

3. Så du menar att det inte är brister i mjukvaran för OS X. Ta något så basalt som att iWork 06 inte ens finns på svenska, att språktillägget på NeoOffice är ett skämt eller varför inte .Mac?

 

4. Nu blir jag riktigt förvånad. Okej jag börjar. Det finns idag nästan inga webbcams som stöder os x, sen går det ju oftast bara bra att chatta i iChat eftersom de flesta MSN-kloner kraschar stup i kvarten (typ aMSN)

Musar är ett annat problem, idag funkar oftast bara nån modell från Logitech

Jag kan ta exempel på mobiler som jag provat, LG och min Razr som inte funkade nåt vidare. Funkar dock i Windows eftersom de flesta är gjorda för detta os.

 

5. När jag ringer Apple Support om ett fel som är erkännt vill jag inte bli anklagad för diverse saker jag "måste" ha gjort med min dator för att det blivit så. Inte heller tycker jag om att ringa 6ggr om samma sak för att Support inte orkar eller glömmer arkivera mitt case.

 

Tycker det är fel att inte påtala brister i OS X för en eventuell switcher. Det är ju knappats så att vi får betalt av Apple för att sälja deras grejer, eller hur?

 

Man ska få för och nackdelar och sedan ska man välja vilket man tycker verkar bäst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det där med webbkameror; sen jag installerade nya macam har det funkat med alla kameror jag stoppat in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
det där med webbkameror; sen jag installerade nya macam har det funkat med alla kameror jag stoppat in.

466937[/snapback]

 

då har du förmodligen ett tredjepartsprogram?

 

det är ungefär som drivrutiner man måste leta efter

 

det är alltså ok i en mac men inte i Windows?

 

förstår du mitt resonemang? :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Shit

 

För det finns ju absolut inga fel och brister i Mac OS X

Och Steve Jobs är mannen som ska rädda världen

och Apple vill egentligen inte tjäna pengar utan bara se till att alla får en angenäm datorupplevelse

Windows är rövpissdåligt och Microsoft är ett företag som bara är ute efter att ställa till det för folk

och Bill Gates kör säkert Mac i hemlighet

 

Jag framförde de brister som JAG tycker finns i OS X och Mac och Apple

 

1 Jag tyckte det var lite prestande jag fick i min MacBook 512 RAM 60 GB HD 64MB DELAD grafik

 

2. Jag bryr mig om spel, jag vill gärna kunna spela mer än Bilar och The Sims 2

dessutom rimmar det illa med ett svagt grafikkort

 

3. Så du menar att det inte är brister i mjukvaran för OS X. Ta något så basalt som att iWork 06 inte ens finns på svenska, att språktillägget på NeoOffice är ett skämt eller varför inte .Mac?

 

4. Nu blir jag riktigt förvånad. Okej jag börjar. Det finns idag nästan inga webbcams som stöder os x, sen går det ju oftast bara bra att chatta i iChat eftersom de flesta MSN-kloner kraschar stup i kvarten (typ aMSN)

Musar är ett annat problem, idag funkar oftast bara nån modell från Logitech

Jag kan ta exempel på mobiler som jag provat, LG och min Razr som inte funkade nåt vidare. Funkar dock i Windows eftersom de flesta är gjorda för detta os.

 

5. När jag ringer Apple Support om ett fel som är erkännt vill jag inte bli anklagad för diverse saker jag "måste" ha gjort med min dator för att det blivit så. Inte heller tycker jag om att ringa 6ggr om samma sak för att Support inte orkar eller glömmer arkivera mitt case.

 

Tycker det är fel att inte påtala brister i OS X för en eventuell switcher. Det är ju knappats så att vi får betalt av Apple för att sälja deras grejer, eller hur?

 

Man ska få för och nackdelar och sedan ska man välja vilket man tycker verkar bäst

466926[/snapback]

 

 

 

jaaaa då var vi igång igen

 

:yeahbaby:

 

i love it!

 

 

 

att köra windows är som att slicka sig själv på ryggen, jävligt omständigt och inte värt mödan!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då har du förmodligen ett tredjepartsprogram?

 

det är ungefär som drivrutiner man måste leta efter

 

det är alltså ok i en mac men inte i Windows?

 

förstår du mitt resonemang?  :kaffe:

466944[/snapback]

 

jepp, hajar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
jaaaa då var vi igång igen

 

:yeahbaby:

 

i love it!

att köra windows är som att slicka sig själv på ryggen, jävligt omständigt och inte värt mödan!!

466981[/snapback]

 

då borde typ 90% av alla datoranvändare i världen ha ryggont då? :elaktflin:

 

hehe, fyndig mening dock

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan slinka undan billigare med en PC faktist om man räknar pris/prestanda, men då snackar vi oftast hemmabygge.

 

En AMD 64 X2 (Dual Core) 3800+ kan man få för ca 1300:- på komplett, sedan så är utsträckningen av grafikkort helt underbar på PC-fronten, moderkort finns det ju också massor av och man får själv välja chassi samt kylning..

 

....MEN man får ingen trevlig arbetsupplevelse som man oftast får hos en Mac! Jag har använt Mac och PC i åratal, Mac har strulat säkert en niondel av det som PC-burkar har ställt till det för mig.

 

Mitt tips är att du ha en PC för spelande och bajs, sedan en Mac för viktigare saker.

 

Behöver man inte bra stavningskontroll så funkar NeoOffice utmärkt att skriva med, VLC och MPlayer finns för videouppspelning ifall man inte vill installera en massa codecs till QuickTime. Man rippar DVD:er underbart fint med MacTheRipper.

 

Internet har vi Safari, Opera, FireFox och en hel del till fina alternativ.

 

Behöver man inte tunga bildredigeringar så fungerar gratisalternativet Seashore bra, lite mer avancerade grejer kan man ha GIMPshop till, Photoshop rekommenderas dock.

 

Onyx är ett underhållsprogram för att underhålla datorn, det är en sån där bra att ha grej. Alla system måste underhållas då och då för att fungera på topp!

 

Sedan finns det ju även emulatorer om man vill spela lite gamla klassiker så som Super Mario Bros. eller Sonic 3 och inte vill slita på sina gamla konsoller.

 

Du kommer nog att bli nöjd med en Mac :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Shit

 

För det finns ju absolut inga fel och brister i Mac OS X

Och Steve Jobs är mannen som ska rädda världen

och Apple vill egentligen inte tjäna pengar utan bara se till att alla får en angenäm datorupplevelse

Windows är rövpissdåligt och Microsoft är ett företag som bara är ute efter att ställa till det för folk

och Bill Gates kör säkert Mac i hemlighet

 

Jag framförde de brister som JAG tycker finns i OS X och Mac och Apple

 

1 Jag tyckte det var lite prestande jag fick i min MacBook 512 RAM 60 GB HD 64MB DELAD grafik

 

2. Jag bryr mig om spel, jag vill gärna kunna spela mer än Bilar och The Sims 2

dessutom rimmar det illa med ett svagt grafikkort

 

3. Så du menar att det inte är brister i mjukvaran för OS X. Ta något så basalt som att iWork 06 inte ens finns på svenska, att språktillägget på NeoOffice är ett skämt eller varför inte .Mac?

 

4. Nu blir jag riktigt förvånad. Okej jag börjar. Det finns idag nästan inga webbcams som stöder os x, sen går det ju oftast bara bra att chatta i iChat eftersom de flesta MSN-kloner kraschar stup i kvarten (typ aMSN)

Musar är ett annat problem, idag funkar oftast bara nån modell från Logitech

Jag kan ta exempel på mobiler som jag provat, LG och min Razr som inte funkade nåt vidare. Funkar dock i Windows eftersom de flesta är gjorda för detta os.

 

5. När jag ringer Apple Support om ett fel som är erkännt vill jag inte bli anklagad för diverse saker jag "måste" ha gjort med min dator för att det blivit så. Inte heller tycker jag om att ringa 6ggr om samma sak för att Support inte orkar eller glömmer arkivera mitt case.

 

Tycker det är fel att inte påtala brister i OS X för en eventuell switcher. Det är ju knappats så att vi får betalt av Apple för att sälja deras grejer, eller hur?

 

Man ska få för och nackdelar och sedan ska man välja vilket man tycker verkar bäst

466926[/snapback]

 

 

Wtf!?

 

Vad är det för pissargument? Har nån sagt att det inte finns fel o os x? Antar att du rann ut på bättre argumnet när du kom med sånt skitsnack.

 

Adium som msn klient funkar sjukt bra. _Har ALDRIG kraschat för mig, och är MYCKET snyggare än Msn. Nej, det finns inte kamera stöd till det.

 

Du tar upp brister i mjukvaran för os x? Tro fan det finns brister i mjukvaran, det komemr det alltid finnas, för alla plattformer. vill du att jag ska ta upp exempel på all skit mjukvara som finns till pc? När jag körde windows var det förenat med livsfara att installera viss mjukvara. Med Os x behöver man inte tänka på sånt. Mjukvaran till OS X håller generellt högre klass än den till windows. För att den skull inte vara utan brister.

 

Har inte stött på nåt som inte funkat att installera på min mac, och mina erfarenheter av apple kundservice är kanon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Wtf!?

 

Vad är det för pissargument? Har nån sagt att det inte finns fel o os x? Antar att du rann ut på bättre argumnet när du kom med sånt skitsnack.

 

Adium som msn klient funkar sjukt bra. _Har ALDRIG kraschat för mig, och är MYCKET snyggare än Msn. Nej, det finns inte kamera stöd till det.

 

Du tar upp brister i mjukvaran för os x? Tro fan det finns brister i mjukvaran, det komemr det alltid finnas, för alla plattformer. vill du att jag ska ta upp exempel på all skit mjukvara som finns till pc? När jag körde windows var det förenat med livsfara att installera viss mjukvara. Med Os x behöver man inte tänka på sånt. Mjukvaran till OS X håller generellt högre klass än den till windows. För att den skull inte vara utan brister.

 

Har inte stött på nåt som inte funkat att installera på min mac, och mina erfarenheter av apple kundservice är kanon.

467053[/snapback]

 

 

 

Om du läser HELA tråden så ser du att mitt näst sista inlägg var ett svar till Micaellq

jag skrev om bristerna som JAG, JAG och ingen annan än JAG upplevde i OS X, Apple och Mac.

 

Där ger han mig svar som återigen JAG tolkade som att det de felen som jag upplevde inte fanns.

 

Jag säger inte att Windows inte krånglar, för det ska gudarna vetta att det gör. Så gör även OS X där jag upplevt flera fel som tex. att flera program i iLifepaketet stängde av sig, jag fick även Kernel Panic.

 

jag tror du missförstått mitt inlägg, läs igenom det en gång till. Jag skriver JU att det finns misstag i programvaran till OS X, något som du sedan skriver:

 

"Du tar upp brister i mjukvaran för os x? Tro fan det finns brister i mjukvaran, det komemr det alltid finnas, för alla plattformer. vill du att jag ska ta upp exempel på all skit mjukvara som finns till pc?"

 

Jag är medveten om att vi inte lever i en perfekt värld, men tycker jag att nånting är fel och något som jag är missnöjd med så tycker jag det, sen kan det alltid finnas nåt som är värre....

 

Cheers

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer som sagt nog att göra som vissa rekommenderat, köra PC till spel och annat skräp. Sedan köra Mac för de viktigare bitarna.

 

Sådant som webbkamera i motsvarighet till MSN och dylikt intresserar iaf inte mig det minsta. Tycker att det måste vara obekvämt att ha en kamera i nyllet medans någon sitter och kollar när man skriver. Precis som att ha chefen hängandes över ryggen när man jobbar.

 

Om man går och köper en Imac 20" idag så får man i princip med allt man kan behöva då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wtf!?

 

Vad är det för pissargument? Har nån sagt att det inte finns fel o os x? Antar att du rann ut på bättre argumnet när du kom med sånt skitsnack.

 

Adium som msn klient funkar sjukt bra. _Har ALDRIG kraschat för mig, och är MYCKET snyggare än Msn. Nej, det finns inte kamera stöd till det.

 

Du tar upp brister i mjukvaran för os x? Tro fan det finns brister i mjukvaran, det komemr det alltid finnas, för alla plattformer. vill du att jag ska ta upp exempel på all skit mjukvara som finns till pc? När jag körde windows var det förenat med livsfara att installera viss mjukvara. Med Os x behöver man inte tänka på sånt. Mjukvaran till OS X håller generellt högre klass än den till windows. För att den skull inte vara utan brister.

 

Har inte stött på nåt som inte funkat att installera på min mac, och mina erfarenheter av apple kundservice är kanon.

467053[/snapback]

Om du läser HELA tråden så ser du att mitt näst sista inlägg var ett svar till Micaellq

jag skrev om bristerna som JAG, JAG och ingen annan än JAG upplevde i OS X, Apple och Mac.

 

Där ger han mig svar som återigen JAG tolkade som att det de felen som jag upplevde inte fanns.

 

Jag säger inte att Windows inte krånglar, för det ska gudarna vetta att det gör. Så gör även OS X där jag upplevt flera fel som tex. att flera program i iLifepaketet stängde av sig, jag fick även Kernel Panic.

 

jag tror du missförstått mitt inlägg, läs igenom det en gång till. Jag skriver JU att det finns misstag i programvaran till OS X, något som du sedan skriver:

 

"Du tar upp brister i mjukvaran för os x? Tro fan det finns brister i mjukvaran, det komemr det alltid finnas, för alla plattformer. vill du att jag ska ta upp exempel på all skit mjukvara som finns till pc?"

 

Jag är medveten om att vi inte lever i en perfekt värld, men tycker jag att nånting är fel och något som jag är missnöjd med så tycker jag det, sen kan det alltid finnas nåt som är värre....

 

Cheers

467115[/snapback]

 

Sorry. Det jag jag menade var detta

 

"För det finns ju absolut inga fel och brister i Mac OS X

Och Steve Jobs är mannen som ska rädda världen

och Apple vill egentligen inte tjäna pengar utan bara se till att alla får en angenäm datorupplevelse

Windows är rövpissdåligt och Microsoft är ett företag som bara är ute efter att ställa till det för folk

och Bill Gates kör säkert Mac i hemlighet"

 

Cyniskt och onödigt inlägg, orelevant. Nu är det tidigt och dax tt gå til ljobbet, Cheers! :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man går och köper en Imac 20" idag så får man i princip med allt man kan behöva då?

467166[/snapback]

 

Absolut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skanerost, 20" iMacen ser väldigt vettig ut faktist! :) Om man bara hade råd.... :D

 

Den ser ut att ha allt man behöver:

USB, FireWire, duglig hårddisk, brännare, schysst skärm o.s.v.

 

Kör du på det om du vill :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja man hamnar ju på dryga 16000 efter vissa ändringar, samma pengar som jag gav för min bärbara PC ... och den börjar redan bete sig uselt! Så det var 16000 dåligt investerade får man säga.

 

Jag kommer nog att köra på den, men vad jag hört ska man kanske ha lite is i magen och vänta ca 3 månader då det var något med Leopard som skulle bli annorlunda. Jag är inte så insatt men är det som så att apple ska fixa annat i sina system så kanske det är bättre att vänta lite till!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch och fy för såna här trådar. :bla:

 

Nåja. Det finns en funktion som jag saknar i Mac, nämligen att kunna skriva ut markering som man ibland kan ha användning för men annars så äter mina Macintosh mina PC's till frukost, varje dag.

Orkar inte göra någon lista.

 

Men allvarligt talat. Ska du basera ditt inköp på svaren du får på ett Macforum? :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag sagt till många andra, tänk inte Windows eller PC när du använder Mac, det är en "annan värld" du beger dig in i, finn dig tillrätta och upptäck allt den har att erbjuda.

 

Du kommer aldrig att återvända till PC. Såvida inte någon tvingar dig med hugg och slag dit.

466637[/snapback]

 

Kan tillägga att jag switchade i sommras, då satt jag med en 1.85Ghz AMD som jag satt och skrek till - den funkade ju aldrig som den skulle....

 

Så då köpte jag en gammal PowerMac G3 350Mhz som är mycket slöare, men en oerhört mycket trevligare maskin som bara fungerar.

 

Jag kommer då aldrig att gå tillbaka till PeZee igen det kan jag lova!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men allvarligt talat. Ska du basera ditt inköp på svaren du får på ett Macforum?  :chockadskeptisk:

467649[/snapback]

 

Faktiskt. Gå till nån Macåterförsäljare och kläm på en, om du inte har en vän som vill visa dig. Tror det kommer övertyga dig om nåt. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktiskt. Gå till nån Macåterförsäljare och kläm på en, om du inte har en vän som vill visa dig. Tror det kommer övertyga dig om nåt.  :ThumbsUp:

467695[/snapback]

Precis. Knalla ner till en butik och be inte bara att få "känna ch klämma". Be en försäljare att dema en iMac för dig. Har du en Dv-kamera? Ta med den och be säljaren dema hur du snabbt och enkelt kan göra en film (importera/sortera/rendera/bränna) Boom! klart. Har du en digikamera? Ta med den och be han eller henne att dema iPhoto.

 

Fick ett samtal från en tjej för 5 minuter sen som skrek över sin bärbara PC och undrade "va ær dette me Mac som dere snakker om hver dag?". Jag sa till henne att komma över och se själv och jag ska just dema såna grejer (iPhoto, iMovie, Safari, Office, Skype MSN). Sånt som folk faktiskt använder.

 

Jag är säker på att Du kommer att bli skitnöjd med din Mac; och du kommer, precis som en annan kompis som jag hjälpt över till oss, att fundera efter några veckor "va i h-e höll jag på och slet med och svor över under alla dessa år med PC:n"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch och fy för såna här trådar.  :bla:

 

Nåja. Det finns en funktion som jag saknar i Mac, nämligen att kunna skriva ut markering som man ibland kan ha användning för men annars så äter mina Macintosh mina PC's till frukost, varje dag.

Orkar inte göra någon lista.

 

Men allvarligt talat. Ska du basera ditt inköp på svaren du får på ett Macforum?  :chockadskeptisk:

467649[/snapback]

 

Nej nej och ännu en gång nej ... jag baserar aldrig ett köp på vad ett forum berättar för mig. Dock tar jag åt mig av vad man har att säga. För att sedan bilda mig en egen uppfattning, när jag är där att jag har en uppfattning så knallar jag vidare kollar av i butiken testar och känner på varan. Går hem tänker efter känner och tar beslutet rata eller köpa!

 

Pengar växer inte på träd så att det gäller att man är säker, men som det är idag så har man inte direkt möjligheten att göra ett aktivt val! PC eller Mac nej för varenda data butik talar sig varma om deras PC men var är Mac! Inget val om man inte själv aktivt söker sig vidare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående bank:

Vi ansluter till internetbank via mac:en. Fungerar utmärkt.

 

Hittills har mac:en detekterat alla externa enheter, fungerat fläckfritt och kommunicerat, åter igen, felfritt med Windows-nätverket.

 

Inga datorer har crashat, och detta trots ganska stor användning i drygt ett år.

 

Mina föräldrar ojar sig ofta över "hur svårt mac:en är". Men när jag kommer för att hjälpa visar det sig att de flyttat filer, bränt CD-skivor, loggat in på banken, laddat in bilder från digitalkameran och gjort bildspel av dessa - något de aldrig gjorde på Windows-datorn (som för övrigt vi förlorade när nätaggregatet brann upp!)

 

Tekniskt sätt så är det mycket i Mac OS X som tilltalar de medvetna - dess kernelstruktur, cocoa-interface, filsystem - ja, Apple gillar ligga i spetsen inom den teknologiska utvecklingen. På senare tid har däremot Mac OS X 10.4.7 börjat halka efter lite... men ligger trots detta fortfarande långt före Microsofts operativsystem, som bland annat baseras på en minnesbegränsad kernel samt gammalt filsystem (NTFS).

 

Om du inte är i ett stort behov av en mac-maskin just nu, rekommenderar jag dig varmt att vänta på Mac OS X 10.5 Leopard, som bland annat är det första operativsystem utanför Sun Microsystems som använder ZFS - Zettabyte FS, samt det första upplösningsoberoende operativsystem i världen.

 

Vad är negativt?

- Shareware-versionerna lever gott. Det är ibland riktigt jobbigt att hitta gratisprogram.

- Man kan inte klippa ut filer i Mac OS X. Man måste dra dessa.

- Mac OS X gömmer undan "instabila" / "experimentella" funktioner, vilka, i de flesta fall, förbättrar operativsystemet avsevärt. Det finns dock gott om gratis programvaror som utnyttjar dessa.

- Spelprestandan är urusel, då de flesta spel körs via Rosetta. Förhoppningsvis kommer de förbättra detta i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...