Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Pc Vs Mac


skanerost

Rekommendera Poster

Hej Alla ny här på detta intressanta forum, anledningen att jag gått med här är!

 

Pc användare idag, men har väl aldrig riktigt gjort ett aktivt val mellan MAC eller PC utan snarare som så att det är PC som flurerat.

 

Men nu är jag väldigt sugen på MAC jag har hört en del positiva saker som, mindre virus problem säkrare system inte en massa tjafs som man stöter på med Microsoft.

Skulle vara glad om ni kunde ge klara plus varför MAC är överlägset!

 

Det som väcker mitt intresse mest är rent OS stilren stram och fin design, smarta lösningar man hört om på ryktesvägen.

 

Samt hur fungerar sådant som olika program och möjligen spel!?

 

Spel faller väl bort en hel del på MAC, likadant för mig som Photoshopar en del så ligger jag väl illa till med tanke på att Adobe photoshop har väl inte stöd för de senaste Intel 64 processorerna.

 

Alla visa Macanvändare belys en ovetande PC användare som känner sig som en :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MAC och Mac är inte samma sak!

 

Spel funkar fint på mac, bara att installera windows på den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du möjlighet att låna en apple av en kompis, eller gå in hos en återförsäljare?

 

jag tror det ger mycket om du får leka runt i systemet lite.

 

 

 

adobes nya programpaket kommer nu under våren och har fullt stöd för intelprocessorn.

 

de gamla programmen som är skrivna för powerpc-processorn fungerar som vanligt, men det går lite långsammare eftersom dessa måste emuleras genom rosetta för att fungera på intel-mac.

 

 

i övrigt hittar du program för mac listade på www.versiontracker.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, vad ska man säga. Att använda en mac är enligt min mening en skönare, lugnare och stabilare upplevelse helt enkelt.

Photoshop funkar (tror jag) men är inte universell ännu, så det går ganska segt. Uppdatering är på g!

Spel är numera mer möjligt iom att man kan köra windows, och därigenom spel.

Vad gäller "program" får du nog vara lite mer specifik ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj det var snabba svar!

 

Som ni säger vilket jag iofs var medveten om så kan man ju köra windows på en Mac men ... får man inte in all skit via windows då som man inte vill ha in? Tänker då på alla virus och spywares eller?

 

När jag tänker program så menar jag vanligaste virusskydd liknande office paket osv?

 

Det jag mest använder är ju Internet, tror det kallas safari eller något sådant på Mac.

Photoshop samt att jag spelar lite spel när jag är rastlös!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att spela lite på mac, dock så rekomenderas en windowsinstallation då. Ev. syware etc påverkar endast "windowspartitionen" enligt vad jag hört. Eller gör som jag, XBox för att spela, dator för allt annat ;)

 

visrusprogram finns men de behövs ej.

 

MS office finns så det fungerar med Apple, no probz.

 

Som tidigare nämnt kommer CS3 vara anpassade för intel-mac, men även tidigare versioner går att köra på intel-macar. Lite sämre prestanda men för hobby-bruk stör det inte.

 

Mycket gratisprogram på bl.a. versiontracker.com

 

 

Go-4-it! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj det var snabba svar!

 

Som ni säger vilket jag iofs var medveten om så kan man ju köra windows på en Mac men ... får man inte in all skit via windows då som man inte vill ha in? Tänker då på alla virus och spywares eller?

 

När jag tänker program så menar jag vanligaste virusskydd liknande office paket osv?

 

Det jag mest använder är ju Internet, tror det kallas safari eller något sådant på Mac.

Photoshop samt att jag spelar lite spel när jag är rastlös!

466597[/snapback]

 

Windows på Mac är likadant som windows på en Pc, dock bara på partitionen med Windows.

 

virusskydd kan du glömma, sånt behövs inte. Officepaketet finns.

 

Browsern som komemr med os X, heter Safari, Mycket bra! Finns även andra alternativ, många kör tex Firefox

 

Spel finns till mac! Dock inte i samma usträckning. Själv spelar jag ine så mkt, blir mest call of duty 1 & 2 på min mac.

 

Och som sagt, photoshop kommer uppdateras snart! dock, en vän till mig med intel iMac med 2 gig ram har inga större problem med att köra emulerat photoshop.

 

Edit: Äsch inte så snabb idag.. :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att spela lite på mac, dock så rekomenderas en windowsinstallation då. Ev. syware etc påverkar endast "windowspartitionen" enligt vad jag hört. Eller gör som jag, XBox för att spela, dator för allt annat ;)

 

visrusprogram finns men de behövs ej.

 

MS office finns så det fungerar med Apple, no probz.

 

Som tidigare nämnt kommer CS3 vara anpassade för intel-mac, men även tidigare versioner går att köra på intel-macar. Lite sämre prestanda men för hobby-bruk stör det inte.

Mycket gratisprogram på bl.a. versiontracker.com

Go-4-it! ;)

466604[/snapback]

 

skulle det vara en fördel med mac? finns ju många många gånger fler gratisprogram för windows...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle det vara en fördel med mac? finns ju många många gånger fler gratisprogram för windows...

466607[/snapback]

 

för den som är oinsatt om "mac-världen" (vilket trådskapare nog är med tanke på frågan), och som kanske inte vet om att det finns även för mac, kan denna kunskap vara användbar tror jag.

Jag upplever verkligen inte någon brist i tillgången. Programmen är generellt bra gjorda och jag oroar mig inte för att installera dem (ifall de kan få systemet att balla-ur) såsom jag gjorde på PC-tiden. Det är en fördel enl. mig.

-så: ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle det vara en fördel med mac? finns ju många många gånger fler gratisprogram för windows...

466607[/snapback]

Han menade nog mer vem är dum nog att köpa Office paketet när Neo Office är gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommande Adobe Photoshop CS3 har visat sig ha bättre testresultat på Intel Mac än en Win PC maskin.

466600[/snapback]

Ha ha! Ja, då råder det ju inget tvivel om vilket som är bäst. Specifikationer på testdatorerna är helt oviktigt.

 

SAAB har visat sig vara snabbare än Volvo. Att det sen var en Volvo Amazon utan däck man jämförde med en sprillans SAAB 93 spelar ingen roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det känns som om MAC kommer vara det givna för mig! Iaf som Arbetshäst .. kanske inte fel att spara den ena pcn och spela på och göra annat oviktigt på!?

 

Och när man väl lagt vantarna på en Iphone så kommer den matcha Imac'en så fint så!

 

Det är den jag tittar på Imac den som har allt integrerat i skärmen 20" tänkte jag mig med 2 Gb minne det bör väl vara en juste maskin. Vet att man inte kan jämföra Mac prestanda rakt mot PC prestanda eller hur?

 

Behöves det verkligen inget virusskydd eller någon brandvägg på Mac känns väldigt konstigt, vad är det som garanterar säkerheten då när man tex loggar in på banken?

 

Tack för alla bra svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle det vara en fördel med mac? finns ju många många gånger fler gratisprogram för windows...

466607[/snapback]

 

Men fungerar dom lika bra och är dom lika Spyware o. Adaware fria? Nej...

 

Det utbudet gratis program som finns till Mac är verkligen verkligen bra, kan inte som sagt säga det samma om Windows gratis programmena, då dom kan innehålla fett me skit etc..

 

Så jovisst, Det finns flera till Windows, men inte lika bra :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandväggen slår du på när du fått datorn, finns inbyggd i Systeminställningar.

 

Frågan är vad du behöver använda datorn till. 2 GB RAM-minne klarar du dig långt med.

iMacen är inte byggd för att meka speciellt mycket med.

 

Som jag sagt till många andra, tänk inte Windows eller PC när du använder Mac, det är en "annan värld" du beger dig in i, finn dig tillrätta och upptäck allt den har att erbjuda.

 

Du kommer aldrig att återvända till PC. Såvida inte någon tvingar dig med hugg och slag dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns i princip inga virus för Mac, därför behövs inget virusskydd. Mac OS X har en inbyggd brandvägg som du kan ha på om du vill. Säkerhet när du loggar in på banken stå väl dem för, med SSL-kryptering och liknande? Hur som helst, Safari stöder inte de certifikat som ibland (eller kanske alltid?) används vid bankinloggning, och då måste du använda en annan webläsare, förslagsvis Firefox. Det blir inte mindre säkert för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns i princip inga virus för Mac, därför behövs inget virusskydd. Mac OS X har en inbyggd brandvägg som du kan ha på om du vill. Säkerhet när du loggar in på banken stå väl dem för, med SSL-kryptering och liknande? Hur som helst, Safari stöder inte de certifikat som ibland (eller kanske alltid?) används vid bankinloggning, och då måste du använda en annan webläsare, förslagsvis Firefox. Det blir inte mindre säkert för det.

466642[/snapback]

Jodå, enligt min erfarenhet fungerar nu Safari finfint med åtminstone Föreningssparbzsnken och Nordea. Det var problem för ngt år sen, men nu har bankerna tydligen uppgraderat sina program och servrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandväggen slår du på när du fått datorn, finns inbyggd i Systeminställningar.

 

Frågan är vad du behöver använda datorn till. 2 GB RAM-minne klarar du dig långt med.

iMacen är inte byggd för att meka speciellt mycket med.

 

Som jag sagt till många andra, tänk inte Windows eller PC när du använder Mac, det är en "annan värld" du beger dig in i, finn dig tillrätta och upptäck allt den har att erbjuda.

 

Du kommer aldrig att återvända till PC. Såvida inte någon tvingar dig med hugg och slag dit.

466637[/snapback]

 

 

Jo det är säkert sant att jag aldrig kommer gå tillbaka till PC efter att jag kört Mac, men det känns lite skrämmande att byta med. Samt att vad jag förståt så är det inte enkelt att meka med den. Där har jag haft fördelen med PC behövde jag fler diskar var det bara att öppna putta in en, minne likadant.

 

Hur är det med Ram minne svårt att utöka på en Imac? För man kan ju börja med 1 Gb om det är enkelt att byta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en liten lucka i botten har jag sett, två minnesplatser, tror du ska ha parvis minnen i den modellen, inte helt säker. Så du får "offra" de minnen som sitter i om du köper större.

 

 

Här ser du

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303084

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är säkert sant att jag aldrig kommer gå tillbaka till PC efter att jag kört Mac, men det känns lite skrämmande att byta med. Samt att vad jag förståt så är det inte enkelt att meka med den. Där har jag haft fördelen med PC behövde jag fler diskar var det bara att öppna putta in en, minne likadant.

 

Hur är det med Ram minne svårt att utöka på en Imac? För man kan ju börja med 1 Gb om det är enkelt att byta!

466648[/snapback]

 

 

de inbyggda modellerna är svåra att pilla med på egenhand...det är väl inte riktigt meningen lixom.

 

men macpro är riktigt enkla att byta ut delar på...de är fruktansvärt snyggt uppbyggda innuti.

inget ormbo med lösa sladdar där inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är säkert sant att jag aldrig kommer gå tillbaka till PC efter att jag kört Mac, men det känns lite skrämmande att byta med. Samt att vad jag förståt så är det inte enkelt att meka med den. Där har jag haft fördelen med PC behövde jag fler diskar var det bara att öppna putta in en, minne likadant.

 

Hur är det med Ram minne svårt att utöka på en Imac? För man kan ju börja med 1 Gb om det är enkelt att byta!

466648[/snapback]

 

Byta Ram på iMac är extremt enkelt! Den är väldans enkel att öppna och byta, det som bytas går.

 

Finns fina guider på Apples hemsida med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har jag haft fördelen med PC behövde jag fler diskar var det bara att öppna putta in en, minne likadant.

 

Hur är det med Ram minne svårt att utöka på en Imac? För man kan ju börja med 1 Gb om det är enkelt att byta!

466648[/snapback]

 

Den där lättheten att byta ut komponenter resulterar i stora lådor med 15 kilo sladdar inuti. Men jag förstår vad du menar. Det är hur som helst inte omöjligt att byta ut komponenter i en Mac, även om det är svårare än i en PC. Nackdelen med att sätta in RAM själv är att du måste göra dig av med 2 minnen som redan sitter där, då de 2 slotsen alltid är upptagna vid köp. Jag skulle rekommendera att du beställer det minne du vill ha från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de inbyggda modellerna är svåra att pilla med på egenhand...det är väl inte riktigt meningen lixom.

 

men macpro är riktigt enkla att byta ut delar på...de är fruktansvärt snyggt uppbyggda innuti.

inget ormbo med lösa sladdar där inte.

466654[/snapback]

 

Hehe lycka tilll att hitta lösa sladdar i en iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Windows is the Mac's gaming module!" :elaktflin:

 

Annars så är det inte så mycket att tveka på om du inser att du får en Mercedes (Mac) för samma pris som en Volvo (Windows PC). Båda rullar på bra men bara den ena ger körglädje och kvalitet, helt fri från de bekymmer som Windows användare brukar ta som fullt normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man undrar om man älskar någon, så gör man inte det. Detsamma gäller för Mac. Men man måste möta den man älskar. Detsamma gäller för Mac. Sätt dig vid en och låt dig bli förförd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...