Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone, för och emot.


Penna_ha

Rekommendera Poster

Markligt att de inte slappte en ipod som man kan ringa med. Dvs ett alternativ till alla de mp3 spelande mobiltetelgonerna som fins pa marknaden idag som ar helt vardelosa.

 

Priset skulle ligga runt 3000 SEK.

Men vem vet. det kanske kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 124
  • Created
  • Senaste svar
För mig verkar iPhone vara precis vad jag har väntat på. Nu har jag en P910 som jag köpte när min Tungsten gick sönder, och P910 är en mycket sämre PDA än Tungsten.

 

Nackdelen är ju att den inte kommer förrän till hösten.

467791[/snapback]

 

Det här kanske vore något så länge? Verkar dock inte gå att få tag på än :/ Men presenterades i november. Inbyggd GPS :bultandehjarta:http://www.slashgear.com/fic-linux-cellpho...y-072392.php/1/

http://www.navigadget.com/index.php/2006/1...phone-with-gps/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter all bravur iPhone fått från mig kom jag på en grej. Borde Apple inte integrera iPhone med iChat och släppa en iChat-version till Windows. Live Messenger, Skype m.fl skulle ju bli nedpetade så grymt snabbt tack vare iPodens status & marknadsdominans. Helst alla komunikationssätt som stödjs i iChat - text, ljud, video :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man kan "nästan" se när zune kom ut..

 

(Microsofts aktiekurs under de senaste två åren)

post-9801-1168888875_thumb.png

 

iPhone kommer att revolutionera marknaden.. precis som Apple gjorde med iPod.. Dock är det gränssnittet som är största anledning till köp och inte funktionerna..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag saknar en chat-klient :deppig:

 

men även utan det är iPhone det coolaste någonsin. Jag ska ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här kanske vore något så länge? Verkar dock inte gå att få tag på än :/ Men presenterades i november. Inbyggd GPS  :bultandehjarta:  http://www.slashgear.com/fic-linux-cellpho...y-072392.php/1/

http://www.navigadget.com/index.php/2006/1...phone-with-gps/

469203[/snapback]

 

Kanske det, jag har också funderat på Treo 680 och Nokia N95. Innan iphone lutade det mest mot treo eftersom jag var väldigt nöjd med min tungsten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns i alla fall kartor över Sverige. Zommar man in max finns även den lilla pyttegatan som jag bor på utsatt.

465839[/snapback]

 

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&ie=U...080595&t=k&om=1

Mja, de får nog bättra på kvaliteten lite för att jag ska kunna se min väg (i Map-läget är det ju bra, men vi vill ha sattelit :]

 

Edit: haha, min väg fanns visst inte ens i Maps :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Jag köper inte saker beroende på deras specifikationer. Jag köper baserat hur dom är att använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper inte saker beroende på deras specifikationer. Jag köper baserat hur dom är att använda.

475568[/snapback]

Jag köper dom beroende på utseende. Enbart. Därför jag älskar min Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper dom beroende på utseende. Enbart. Därför jag älskar min Mac.

475569[/snapback]

 

Då är den här perfekt för dig: iPhone

 

Bara yta, inget innehåll :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som som många andra i tråden så är jag skeptisk till iPhones tänkte succé utanför USA. Många funktioner är usa-specifika och avsaknaden av 3G i en telefon närmare 08 än 07 visar på att 3G inte har nått staterna riktigt...

 

Det känns på något sätt som om mobiltelefonin inte är lika het i staterna som i Europa? Men nobbar man Håkan Lantz gps-navigering för flygplan till förmån för gamla "stickor" med flighterna på så förstår man att 3G inte är hett. USA är lite märkligt, många innovationer kommer därifrån och allt "coolt och häftigt"... samtidigt så har dom urgamla lösningar på mycket...

 

Nu spårade jag ur lite... men ändå.

 

Sverige är för litet för att iPhone ska bli någon succé utanför den fanatiska kärnan som köper allt med ett naggat äpple på, är min åsikt. Vilka lurar har inte Nokia och Sony Ericsson ute runt 08? Säkerligen något som får iPhone att framstå som halvfärdig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Orkar inte läsa alla inlägg för att se om någon redan har tagit upp detta.

 

Visst är det en flashig telefon. Men i vardagssituationer så använder jag ofta mobilen med en hand. Om jag kör bil, står och håller i mig på tunnelbanan/bussen osv. Hur smidigt är det med en Touchskärm som man måste ha två händer för att använda på ett bra sätt?

 

 

Så en iPhone går fetbort, den är inte användbar. Sen är den stor som en tegelsten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

iPhone var ju snyggare än vad jag trodde

 

skäms för att det tog mig så lång tid att se Steves keynote :blushing:

 

 

dock kommer jag nog inte köpa en, jag är rätt fumlig av mig, iPhone kommer att vara the ibrokePhone inom en vecka för mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju säga som i en annan tråd. Skrämmande dåligt att den inte klarar 3G! Ungefär som att endast få modem att surfa med när man köper ny dator. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Håller helt med några av ovanstående skribenter om att iPhone troligen kommer visa sig vara en mycket god ersättning för kombinationen Tungsten och telefon. Denna typ av produkt har ju saknats både länge och väl, antingen har det varit en telefon med halv- eller helrackiga handdatorfunktioner, eller också har det varit en handdator som är en halv- eller helrackig telefon. De som anser att iPhone är klumpig har tydligen inte hållt i en P990i. Eller en Treo. Eller en telefon + en Tungsten + en iPod.

 

En av de absolut viktigaste egenskaperna iPhone har och vilket jag är förvånad över knappt någon nämnt i denna diskussion är en i alla avseenden fungerande synkning med Macen. Detta är ett otroligt sorgebarn vad det gäller i princip alla andra lurar på marknaden. Visst finns det äldre telefoner som synkar hyfsat eller t o m bra med Macen, men om vi tittar på mer moderna modeller så ser det i princip ut som följer:

* det finns plugin till isync, men den stödjer inte samtliga funktioner och/eller går långsamt och är opålitlig

* det finns ingen plugin, men möjligen någon halvbra tredjepartslösning

* det går inte att synka öht

 

Det fanns en tid då Palms produkter hade hyfsat stöd från Apple, men den tiden är sedan länge förbi.

 

Apple släpar alltid minst 1-2 år vad det gäller synkstödet vilket gör nya modeller från andra tillverkare mer eller mindre oanvändbara.

 

Det hjälper inte hur många funktioner en lur har om den inte synkar adressbok, mail, kalendrar osv.

 

WLAN är inte unikt för iPhone, men jag förväntar mig att det kommer att fungera klockrent med Airport Extreme i alla möjliga sammanhang, till skillnad från många av SE:s och Nokias modeller.

 

OSX i en mobil ÄR och kommer troligen FÖRBLI unikt för den här telefonen.

 

Priset tycker jag (uppenbarligen till skillnad från de flesta här) inte var mycket att bråka om. Vad kostar det att köpa en iPod + en handdator + en telefon egentligen?

 

Vilka andra telefoner har 160 PPI:s upplösning påskärmen?

 

Andra gnisslar över endast 2 Mpixel i den inbyggda kameran, men om jag skall ta riktiga foton föredrar jag en riktig kamera. Jodå, jag har själv testat en Samsunglur för två år sedan med 5 Mpixels upplösning, optik från Zeiss och 3 gånger optisk zoom, men då är det snarare en kamera med inbyggd telefon vi pratar om och det har åtminstone inte jag något behov av…

 

Äkta HTML-rendering är inte heller unikt för iPhone men är utan tvekan en stor fördel.

 

Eftersom i princip allt är mjukvarubaserat kommer det dessutom att dyka upp både det ena och andra programmet till luren ifråga. Varför inte en Flash-plugin eller en Java-dito? Och Widgets - vilken annan lur fixar dessa?

 

Många talar om MMS som en viktig funktion, men vad skall den vara bra för när det finns e-post som är både betydligt snabbare, billigare och bättre? Inte minst när man har WiFi-täckning.

 

Visst vore det önskvärt med 3G, kanske får vi se det när det är dags för Europa. Samtidigt så kommer nya och mer moderna standarder starkt, och WiFi-utbyggnaden rullar på rätt bra även i Sverige.

 

Man kan plocka ut somliga funktioner och hävda att det finns andra som har bättre stöd för dessa och det är ju sant, men vad det gäller kombinationen av funktionerna så är iPhone helt unik.

Och gränssnittet och elegansen i OS X gör luren till en riktig höjdare.

 

Jag är helt övertygad om att det här kommer bli en fet hit för Apple. Jag kommer åtminstone att köpa en…

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Håller helt med några av ovanstående skribenter om att iPhone troligen kommer

/::/

Jag är helt övertygad om att det här kommer bli en fet hit för Apple. Jag kommer åtminstone att köpa en…

:-)

488373[/snapback]

 

Amen på allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag läst mig till så kommer det INTE gå att installera 3-partsprogram på telefonen. MMS är för många en mycket viktig funktion, att telefonen för n.v saknar 3g är absurt. HSDPA kommer bli stort tror jag..vad hjälper WiFi om det inte finns hotspots? 2MP kommer vara sanslöst tamt när telefonen kommer hit, det är ganska tamt redan nu. Jag vet att mobiler inte ersätter riktiga kameror men det är ju ingen ursäkt. Det lär bli en riktig nich-produkt, riktad mest till folk som inte bryr sig om funktionerna för någon business-lur är den för dålig för att kallas. Jag är dock grymt impad av gränssnittet. Läckraste i en telefon hittils.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Vad jag läst mig till så kommer det INTE gå att installera 3-partsprogram på telefonen. MMS är för många en mycket viktig funktion, att telefonen för n.v saknar 3g är absurt. HSDPA kommer bli stort tror jag..vad hjälper WiFi om det inte finns hotspots? 2MP kommer vara sanslöst tamt när telefonen kommer hit, det är ganska tamt redan nu. Jag vet att mobiler inte ersätter riktiga kameror men det är ju ingen ursäkt. Det lär bli en riktig nich-produkt, riktad mest till folk som inte bryr sig om funktionerna för någon business-lur är den för dålig för att kallas. Jag är dock grymt impad av gränssnittet. Läckraste i en telefon hittils.

488400[/snapback]

 

Ursäkta, men exakt vad kan man göra med MMS som inte går att göra bättre och billigare med e-post om jag får fråga? Att telefonen saknar 3G när den lanseras i USA är knappast märkligt med tanke på hur den amerikanska mobilmarknaden ser ut. Jag hävdar trots det du skriver ovan att kamera samt MMS båda två är tämligen oväsentliga funktioner för den som använder telefonen i jobbet. Samma sak med videosamtal och annat onödigt.

 

Renodlad business-lur är det förstås inte då den inte läser Office-dokument, pdf:er och liknande samt inte går att synka med Exchange-server eller VPN-klient. Men för alla oss som befinner oss till stor del mobilt och använder Macen i jobbet så är den tvärtom alldeles utmärkt just som sådan telefon. Synkning och webb- samt e-postfunktioner är precis det vi behöver för att klara arbetsdagen. Så litet och mobilt som möjligt och med minimalt strul är ledorden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, men exakt vad kan man göra med MMS som inte går att göra bättre och billigare med e-post om jag får fråga? Att telefonen saknar 3G när den lanseras i USA är knappast märkligt med tanke på hur den amerikanska mobilmarknaden ser ut. Jag hävdar trots det du skriver ovan att kamera samt MMS båda två är tämligen oväsentliga funktioner för den som använder telefonen i jobbet. Samma sak med videosamtal och annat onödigt.

 

Renodlad business-lur är det förstås inte då den inte läser Office-dokument, pdf:er och liknande samt inte går att synka med Exchange-server eller VPN-klient. Men för alla oss som befinner oss till stor del mobilt och använder Macen i jobbet så är den tvärtom alldeles utmärkt just som sådan telefon. Synkning och webb- samt e-postfunktioner är precis det vi behöver för att klara arbetsdagen. Så litet och mobilt som möjligt och med minimalt strul är ledorden.

488411[/snapback]

 

Så du håller med mig om att det blir en väldigt nischad produkt då? I jobb blir det bara Mac-användare som kan utnyttja den någorlunda vettigt. Den är ju inte en business-lur så varför ska den inte ha MMS eller bra kamera? Inte alla umgås med tekniknördar som har e-postkontot konfat på sin billiga lur från expert....mms gäller där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Så du håller med mig om att det blir en väldigt nischad produkt då? I jobb blir det bara Mac-användare som kan utnyttja den någorlunda vettigt. Den är ju inte en business-lur så varför ska den inte ha MMS eller bra kamera? Inte alla umgås med tekniknördar som har e-postkontot konfat på sin billiga lur från expert....mms gäller där.

488413[/snapback]

 

Nischad håller jag med om. Fast jag tror att den kommer att sälja väldigt bra till all de som idag kör iPod och som gillar form/funktionfaktorn. Men e-postkonfigureringen av en telefon kräver knappast någon tekniknörd i dagsläget… De operatörer jag känner till har alla någon slags autofunktion som är busenkel och där konfig-filen skickas automagiskt och installeras med ett knapptryck. Och vad kostar ett MMS i dagsläget? Typ 10 kr? Rena rånet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nischad håller jag med om. Fast jag tror att den kommer att sälja väldigt bra till all de som idag kör iPod och som gillar form/funktionfaktorn. Men e-postkonfigureringen av en telefon kräver knappast någon tekniknörd i dagsläget… De operatörer jag känner till har alla någon slags autofunktion som är busenkel och där konfig-filen skickas automagiskt och installeras med ett knapptryck. Och vad kostar ett MMS i dagsläget? Typ 10 kr? Rena rånet.

488423[/snapback]

 

Alltså jag håller helt och hållet med dig om att mobil e-post är bättre än MMS men det ser ju trots allt ut som det gör. Jag känner inte många som har e-posten mobilt. Inte för att jag skickar mycket MMS heller men mer ofta än e-post och speciellt privat. I jobbsammanhang använder jag e-posten.

 

Kommer iPhone ha ngn push-tjänst? Ska bli spännande att se vilken operatör som adopterar luren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Alltså jag håller helt och hållet med dig om att mobil e-post är bättre än MMS men det ser ju trots allt ut som det gör. Jag känner inte många som har e-posten mobilt. Inte för att jag skickar mycket MMS heller men mer ofta än e-post och speciellt privat. I jobbsammanhang använder jag e-posten.

 

Kommer iPhone ha ngn push-tjänst? Ska bli spännande att se vilken operatör som adopterar luren.

488427[/snapback]

 

Jo, det är väl olika. Själv har jag använt mobil e-post i flera år, och jag trodde de flesta på ett forum som detta gjorde detsamma. Använder aldrig MMS. Jag har ändå ett halvsnikigt abonnemang med endast 200 MB datatrafik/månad och för det betalar jag 250 spänn/månad. Det räcker gott och väl till att läsa kanske ett 40-50-tal mail/dag mobilt, kolla en del webbprylar osv samt även surfa en del med Macen. Det är IMHO mer eller mindre nödvändigt att kunna läsa sina mail mobilt utan att behöva veckla ut datorn för några få rader text. För trots allt så är e-post i 95% av fallen endast textmeddelanden. Min gamla Tungsten är visserligen kanon, inte minst för att skriva mail med jämfört med ett löjligt litet tangentbord på en mobil, men det är öken att behöva släpa med sig flera prylar som borde kunna gå att kombinera i en.

 

Hur stort är förresten ett standard-MMS? Och hur stor blir en högupplöst bild med en 4-Mpixel-kamera om man nu har en sådan i sin mobil? Typ 2 MB? Går det förresten öht att skicka så stora filer som MMS med rimliga prestanda?

 

Push är såklart högst önskvärt, om inte annat för att man märker direkt om man fått mail utan att behöva skrämma igång datorn. Här får vi hoppas att Apple tar sitt förnuft tillfånga, och även vad det gäller 3G eller bättre än så. Men det lär nog bli nödvändigt för att kunna besegra den Asiatiska och Europeiska marknaden när det är så dags.

 

Å andra sidan så har inte heller 3G optimal täckning, tycker ofta man får blackouter när man är utanför de större städerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...