Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone, för och emot.


Penna_ha

Rekommendera Poster

artopaakkonen

Tycker det är mer en smidig dator med telefon, till skillnad från telefonerna som säljs i Sverige som i stort sett är telefoner med utökade funktioner :) Så därför tycker jag att man ska jämföra den med någonting annat än t.ex. Ericssons P-modeller eller liknande.

 

Se den som en Newton med telefon :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 124
  • Created
  • Senaste svar

Nu så här en dag efter har jag ändrat uppfattning.

Från negativt positv till negativt negativ

 

Lite åsikter:

1. Om man nu inte kan skicka MMS med sin mobil för 5 papp. Varför? Alla har inte wlan överallt och att skicka bilderna med mms är oerhört smidigt. Kan ju maila ockå...

2. Att inte kunna byta batteriet är bara uselt. En mobil används ju mycket mer än en iPod. Och bara 5 timmars taltid. Sony Ericssons M600 har 7,5 timme för nästan samma volym. (iPhone 0,081 dm3, M600 0,085 dm3)

3. Tangentbordet är ju inte ett dugg bättre än övriga smartphones diton. Bara att detta är virtuellt. Fortfarande lika små knappar att trycka på. Man kommer trycka på 2 och bli förbannad...

4. Den är verkligen inte snygg. En iPod liknande sak hade varit bättre. Nu blir det bara en svart sak utan attityd. Inte bra

5. Att man inte kan stoppa in 3:de parts program (enligt vissa källor som macfeber). Då blir den ju inte lika smart längre.

 

Det som är positivt är webbläsaren och mailklienten. Men när man kommer fram till ett kafé eller annat ställe som har en hot spot så tar jag hellre upp min laptop. Och surfa med GPRS gör man ju lika bra i sin wapläsare (man får fram den informationen man eftersträvar, inget mer! och något annat vill jag inte ha när jag sitter ute i bushen)

Sen så verkar ju hela systemet i övrigt vara väl genomtänkt. Och visst är det ballt att kunna säga att jag har en apache-server i fickan (om det nu går att genomföra)

 

Sen funktionerna för att enkelt skapa en telefonkonferens är häftiga. Det vill jag gärna se på fler ställen. Men just nu bryr jag mig inte om det.

När det kommer en avskalad iPhone med 3G, utan WLAN och i en snygg förpackning till ett pris motsvarande en vanlig iPod. Då är jag intresserad!

 

Få se istället hur man får en vit M600 och hur man smidigast synkar den i OSX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ber om ursäkt för att jag hackade på batteritiden, blev nog lite förvirrad sådär sent när de inte nämnde nån standby, och vart var kameran? Nått att byta ut min minolta xt mot? Knappast...

 

04_n800_small.jpg

 

Jag är lite rädd för att navigeringen är cool men att den inte är allt för smidig, eller vänjer sig tummen vid att skrolla likaväl som den lärt sig snurra på klickhjulet?

 

Nokia är det enda företag som jag är lojal mot utöver apple så jag kanske lider av lite skräck att byta...vem vet.

 

It's GPS. It's a photo studio. It's a mobile disco. It's the world wide web. It's anything you want it to be. Explore the internet with 3.5G ease. Navigate the world with interactive maps and purchasable local city guides. Download your favorite music tracks. And capture it all with 5 megapixel clarity and Carl Zeiss optics. Experience the true power of multimedia computing with the Nokia N95 multimedia computer.

 

(hör ej samman med bilden)

 

 

Hoppas på en upphottad europaversion...min nokia 6600 börjar bli lite gammal och min iPod 5G first rev är förvisso jättetrevlig men kanske det blir dags för att byta till en iPhone om ett år...

 

 

Jag kanske även är fast i framtiden och hade velat ha mkt mer som inte iPhone hade, och som kanske inte är möjligt idag.

Här är lite saker jag velat ha:

- GPS (plugga in till cigarettuttaget och sätt din iPhone i ställningen och kör så visar den vägen vart du vill) och när du kommer fram så är den lätt att ta med och du kan inte råka glömma din telefon eller iPod i bilen heller :lol:

- Tablet...vore det tex inte häftigt att kunna styra din htpc via din iPhone (via WLAN) som kan visa både programtablå samt agera fjärrkontroll...och att kunna ha den synkad (annat än iTunes) via WLAN för att göra diverse saker på macarna i huset :skondans:

- 3G, radio, 10GB, utbytbart batteri...ja det vanliga...

 

Hmm...det va det jag kunde komma på atm :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Vilket nedrans gnäll på en produkt som inte lanserats till fullo. Det är långt kvar tills den börjar säljas i usa, mycket kan hända.

 

Det är ett bra tag tills den kommer till europa och den versionen som kommer hit är med största sanorlikhet inte den vi såg presenteras igår. Alla mobiltillverkare anpassar sina telefoner så dom skall passa olika marknader. En motorola du köper i usa har inte samma mjukvara som den som säljs i europa även om dom har samma namn och utseende. Dom anpassas! när den kommer till europa kommer den säkerligen ha både mms, gprs, 3g och allt sånt som används i europa, vissa saker kommer vara borttagna eftersom dom inte fungerar eller behövs utanför usa. Sen att den inte är till 100% anpassad till lilla Sverige får man vara förberedd på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket nedrans gnäll på en produkt som inte lanserats till fullo. Det är långt kvar tills den börjar säljas i usa, mycket kan hända.

 

Det är ett bra tag tills den kommer till europa och den versionen som kommer hit är med största sanorlikhet inte den vi såg presenteras igår. Alla mobiltillverkare anpassar sina telefoner så dom skall passa olika marknader. En motorola du köper i usa har inte samma mjukvara som den som säljs i europa även om dom har samma namn och utseende. Dom anpassas! när den kommer till europa kommer den säkerligen ha både mms, gprs, 3g och allt sånt som används i europa, vissa saker kommer vara borttagna eftersom dom inte fungerar eller behövs utanför usa. Sen att den inte är till 100% anpassad till lilla Sverige får man vara förberedd på.

466067[/snapback]

 

Word!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat länge om Apple är rätt företag för att ge sig in på mobiltelefon marknad speciellt när marknaden är så tuff som den är.

Vi kan se SE och Nokia släppa flera nya modeller varje kvartal med nya spec och funktioner, hur kommer Apple att kunna konkurrera med det???

Servis och reparationer hur ska det fungera, i baktanken har jag Apples problem med kundbemötande och Apples eviga dragande med massor av produkt fel på alla sina nysläppta produkter. Problemet är att Apple alla nya produkter har dragits och dras med massor av barnsjukdomar som inte är allt för lätta att fixa. Vi kan se t.ex. alla intel Macs som har flera problem fast visa av produkten har funnits ute på marknaden i snart 1 år.

 

Andar saker som jag ställer mig fundersam över är t.ex. repkänslighet, stödd för Windows Xp och Vista, batteri byten, 3G När? Priset 6000 - 7000+ utan bindningstid.

 

En se 990i kan göra nästan samma saker (fast inte lika snyggt) om inte så snart kan det! En SE P990i kostar utan abonnemang 4800 Kr inkl moms som dessutom har vissa funktioner som iphone inte har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Streamen från macworld expo fungerar inte för mig hur är det för er?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig funkar streamn, dålig kvalle dock.

Och jag gillar verkligen iPhonen, jag vill mest vara säker på att det finns tvserier att köpa via itms den dag den släpps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En se 990i kan göra nästan samma saker (fast inte lika snyggt) om inte så snart kan det! En SE P990i kostar utan abonnemang 4800 Kr inkl moms som dessutom har vissa funktioner som iphone inte har.

466126[/snapback]

 

Jo, det är klart. Fast å andra sidan kan ju en pc göra samma saker som en mac, dessutom ofta till billigare pris. En Sandisk mp3-spelare gör samma jobb som en iPod osv. Vad jag försöker säga är att man även i detta fall får betala extra för Apples användarvänlighet, yta och finish - båda vad gäller hårdvara och mjukvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är klart. Fast å andra sidan kan ju en pc göra samma saker som en mac, dessutom ofta till billigare pris. En Sandisk mp3-spelare gör samma jobb som en iPod osv. Vad jag försöker säga är att man även i detta fall får betala extra för Apples användarvänlighet, yta och finish - båda vad gäller hårdvara och mjukvara.

466146[/snapback]

det gör jag gärna, därför har jag mac

(fortfarande valbart)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är klart. Fast å andra sidan kan ju en pc göra samma saker som en mac, dessutom ofta till billigare pris. En Sandisk mp3-spelare gör samma jobb som en iPod osv. Vad jag försöker säga är att man även i detta fall får betala extra för Apples användarvänlighet, yta och finish - båda vad gäller hårdvara och mjukvara.

466146[/snapback]

MP3 spelaren är inte en död pryl som Sandisk och många andra verkar tro. Folk vill ha användarvänlighet, yta och finish liak mycket som att den klarar av att höja volymen och lysa. Detta förstår Apple i allt de gör. Det gör inte Sandisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MP3 spelaren är inte en död pryl som Sandisk och många andra verkar tro. Folk vill ha användarvänlighet, yta och finish liak mycket som att den klarar av att höja volymen och lysa. Detta förstår Apple i allt de gör. Det gör inte Sandisk.

466164[/snapback]

 

Nej, precis! Av samma anledning har jag ju mac och betalar villigt för detta. Av samma anledning kommer jag nog att köpa en iPhone när den väl kommer. Mitt inlägg var en invändning av den kritik som riktas mot iPhone och som i mycket bygger på rent tekniska specifikationer. Givetvis finns det mobiler som har längre batteritid, MMS, bättre täckning på samma sätt som det finns Pc med snabbare processorer, bättre grafikkort osv osv. Det vi betalar för är ju den underbara smältdegel av funktion, användarvänlighet, utseende/status och den inspiration som en apple-produkt medför. Och för den betalar jag mer än gärna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur var det nu med det där iPhone-namnet? Var det inte en annan tillverkare som släppte en iPhone häromveckan? Hittar inte nyheten, men det stod om det här på Macworld. Vem äger namnet iPhone? Eller blir det ett allmänt substantiv bara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett att rätt många klagat på iPhone. Men jag tycker inte det finns någonting att klaga över, det kunde inte blivit en bättre lösning. Jämfört med andra mobila lösningar på marknaden måste jag säga att denna överträffar alla galant. Efter att ha sett hela Keynoten tycker jag iPhone är en genial produkt som både är snygg hårdvarumässigt och mjukvarumässigt. Jag tror nog Apple kan plocka åt sig en stor andel av telefonmarknaden inom de kommande åren.

 

Visa av er säger att det behövs fler saker än att den har OSX och att den bara har samma saker som andra mobiler: 2mp kamera etc. Men det viktiga är hur man använder den och det är där det smidiga och enkla med mobilen märks direkt när man bara behöver använda fingret för att styra istället för en sån pekpinne. Och styrningen är fantastisk trots att den fortfarande inte är färdigutvecklad. Själva multi-touch teckniken verkar mycket lovande, se bara på den funktionen att zooma in på en bild är ju suveränt. Och Safari i iPhone överklassar ju alla andra mobila webbrowsers jag har sett.

 

Jag har det precis som Steve's exempel i presentationen: en iPod Nano och en k800i. Nu behöver jag inte ha 2 manicker utan klarar mig gott på en. Video, musik och bild möjligheterna är ju fantastiska i iPhone. Enda minuset jag kan tänka på där är kameran som jag gärna skulle ha upp i samma klass som den på k800i åtminstonde. Men men det kommer ju komma framöver såklart.

 

Puhh, då fick jag skriva av bara en liten del av alla mina åsikter om iPhone.

Tack för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ändrat mig..... jag vågar inte köpa en för det verkar som den är så bra att man kan bli mördad för den....... :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Jag har ändrat mig..... jag vågar inte köpa en för det verkar som den är så bra att man kan bli mördad för den....... :dumstrut:

466245[/snapback]

 

oj det verkar läskigt, men det blev man for ipods också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snygg som satan... men här är mina synpunkter.

Det kommer aldrig bli en businesstelefon. Det är den helt enkelt för dålig för.

Men säkert är det världens bästa Ipod kombinerat med mobil internetaccesoar.

 

Hur gör man för att ringa?

Leta genom 200 kontakter genom att scrolla?

Hur ringer man när man sitter i bilen?

Skriva SMS på ett QWERTY? Det är det långsammaste sättet alla kategorier.

MMS?

3G?

 

Idag använder jag en P990, som kan det mesta, men poblemet med den är att den är superbuggig. Det är troligen ngt som man slipper med en iPhone.

P990i, har dock en schysst telefonfunktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snygg som satan... men här är mina synpunkter.

Det kommer aldrig bli en businesstelefon. Det är den helt enkelt för dålig för.

Men säkert är det världens bästa Ipod kombinerat med mobil internetaccesoar.

 

Hur gör man för att ringa?

Leta genom 200 kontakter genom att scrolla?

Hur ringer man när man sitter i bilen?

Skriva SMS på ett QWERTY? Det är det långsammaste sättet alla kategorier.

MMS?

3G?

 

Idag använder jag en P990, som kan det mesta, men poblemet med den är att den är superbuggig. Det är troligen ngt som man slipper med en iPhone.

P990i, har dock en schysst telefonfunktion.

466324[/snapback]

 

Det är många som klagar på bristen av 3G. Men hur många av svenska befolkningen använder 3G. Jag räknade lite snabbt, kanske en fjärdedel har 3G och kanske endast en tiondel av de använder videosamtal regelbundet. Sen är det också synpunkten att 3G är snabbt och surfa med på mobilen mm men det är det inte heller många som använder. Så vem behöver 3G, egentligen????

 

iPhone har nåt som heter Edge som vad jag har uppfattat är en slags snabb uppkopplingsgrej för mobilen som motsvarar uppkopplingsmöjligheter som 3G har. I och med att Edge bara finns i USA och det är där lanseringen börjar så borde man gott klara sig på det eftersom nästan ingen använder videosamtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3G är vad jag vet både billigare och snabbare och nyare...

Varför sattsa på gprs när man kan sattsa på 3G, ingen sattsar väll längre på modem om man kan få bredband?

 

Man behöver inte videosamtal och visst kan man vänta i några minuter för att ladda en sida men varför skulle man? Med 3G tillkommer så mycket...gprs är dåtid, 3g är nutid; 3.5G, 4G, 5G etc är framtid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört ordet så många gånger i, som jag tycker, "fel" sammanhang. Skulle gärna vilja ha en förklaring till gränssnittet i iPhone & vad det är som är sexigt?

465753[/snapback]

Om en användare talar om gränssnitt kan man ju gissa att det är användargränssnittet han/hon talar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med att Edge bara finns i USA och det är där lanseringen börjar så borde man gott klara sig på det eftersom nästan ingen använder videosamtal.

466389[/snapback]

Edge finns i Sverige, tillhandahålls av Telia Sonera. Önskar dock stödet skulle öka :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Få se istället hur man får en vit M600 och hur man smidigast synkar den i OSX

466049[/snapback]

Du fixar en plugin till iSync och sköter allt via bluetooth! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom iPhone anses vara en telefon så har jag flyttat tråden hit till Mobiltelefoner & handdatorer.

 

Allmänt om Mac var fel forum. :byrakrat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...