Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Penna_ha

iPhone, för och emot.

Rekommendera Poster

Jag vet, det finns andra topics. Men de är mest för att kommentera telefonen, jag vill diskutera lite närmare.

Jag är besviken.

Okej, iPhone är fin och sexig och så. Men... jag är oroad över specsen.

Vad har den som är nytt i telefonvärlden?

Ett OSX och stor skärm.

Mer?

Inget.

Kameran, trådlösa lanet, musiken, allt det finns redan! Jag har en Qtek S200 med 2MP, trådlöst LAN, bluetooth, IR, musik (SD-ingång) och touch-screen.

Den kostade 6000. När jag köpte den.

Nu kostar den 2500:-.

iPhone är en telefon som ska släppas om _ett år_.

Jag undrar bara, hur bra mobil kommer man kunna få för 2500 om _ett år_?

Och Hur bra mobil får man för 6000:- om _ett år_?

Tittar man på en mobil från 2005 så har den knappast stor chans idag.

Och priset, 5000:- och 6000:-. Och det är med ett två års bundet abonnemang! Hur mycket ska den kosta utan då!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan nog hålla med dig till viss del

Jag är väldigt skeptisk till att Apple ska ge sig in på telefonmarknaden.

Först och främst, iPhone är ful, det ser inte ut att vara en typisk Apple-produkt. Men gränssnittet, där har dom lyckats!

Däremot tycker jag, bara av att ha sett demot på apple.com, att den har mycket som andra telefoner saknar och inte kommer att få under det kommande året.

Apple har en förmåga som ingen annan att skapa produkter som har en otroligt bra helhelt. Titta på demonstrationen och se hur alla delar av iPhone fungerar tillsammans på ett underbart sätt.

Hur många telefoner kan skyta med att ha en inbyggd iPod, med allt vad det innebär?

Titta på gränssnitet, det är ju hur sexigt som helst.

Apple är kända för sin design och användarvänlighet, det är få telefoner, speciellt smartphones som kan påstå sig vara användarvänliga och väldesignade. På den punkten är jag övertygad om att Apple kommer att slå alla på fingrarna.

Frågan är bara om någon kommer köpa den... Det återstår att se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utmärkt kommentar! Men räcker ett OS för att locka köpare? Det är frågan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte heller den ser Apple ut. Den är ju svart (med vit baksida, vad är grejen?).

Bara av att titta på demona blir jag dock djupt imponerad. OS X i fickan är en våt dröm. Datakostnader för e-post av bilder osv är dock ett problem i mina ögon.

Jag tror hursomhelst inte att de kommer 'göra en Neonode' dvs släppa en produkt på nätet som blir superhajpad och är tekniskt före alla andra, sedan göra misstaget att släppa produkten fysiskt när den är uråldrig.

Dessutom släpps den väl ganska snart i usa?

Bara vi svenskar som får vänta :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

i sommar i USA va...och det är alltid bra att hypa några månader förut...dock ett år som det blir för asien är för mycket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag suttit i två timmar och tittat på Jobs mycket imponerande presentation av bl.a. iPhone.

Jag är riktigt, riktigt imponerad. Självklart kan de dock inponera när det är ett år till lansering , men men.

Saknaden av 3G skulle nog vara stor om luren fanns i butik på måndag, men om lanseringen är i den fjärde kvartalet i år så skulle jag inte oroa mig så mycket. Det kan, och kommer häda mycket med publica WLAN!

Nu blickar kudden mycket instinktift på mig så jag bör väl lägga mig och drömma mig bort till OS X i fickan. Natti natti ...zzzZZZ

Redigerad av ptz0n

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blev faktist besviken på iPhone...

Batteriet är inte alls så bra, den är dyr och inte alls ett tekniskt vidunder som jag hoppats på...

Visst skulle det vara roligt att ha en bara för att kombinera iPod och mobil men inte första gen iafa...nej det får vänta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med!

Kommer inte köpa första generationen...

Det lär komma en ännu fetare nästa år i januari, det tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag kan nog hålla med dig till viss del

Jag är väldigt skeptisk till att Apple ska ge sig in på telefonmarknaden.

Först och främst, iPhone är ful, det ser inte ut att vara en typisk Apple-produkt. Men gränssnittet, där har dom lyckats!

Däremot tycker jag, bara av att ha sett demot på apple.com, att den har mycket som andra telefoner saknar och inte kommer att få under det kommande året.

Apple har en förmåga som ingen annan att skapa produkter som har en otroligt bra helhelt. Titta på demonstrationen och se hur alla delar av iPhone fungerar tillsammans på ett underbart sätt.

Hur många telefoner kan skyta med att ha en inbyggd iPod, med allt vad det innebär?

Titta på gränssnitet, det är ju hur sexigt som helst.

Apple är kända för sin design och användarvänlighet, det är få telefoner, speciellt smartphones som kan påstå sig vara användarvänliga och väldesignade. På den punkten är jag övertygad om att Apple kommer att slå alla på fingrarna.

Frågan är bara om någon kommer köpa den... Det återstår att se.

465696[/snapback]

Gränssnitt? :ermm:

Gränssnitt, interface, inom kommunikationsteori de medier som förbinder olika användare. I datorteknik utgörs gränssnitten av inenheter och utenheter.

Gränssnitt är inom datatekniken en gränsyta mellan två system. I mer specifika termer kan det vara hur programkod använder sig av programbibliotek, hur en klient använder sig av en server, eller hur en människa använder ett användargränssnitt.

Termen har fått en nörd-stämpel trots att gränssnitt faktiskt finns överallt omkring oss och underlättar vårt umgänge med saker. Detta gäller inte bara paneler i tåg eller flygplan. Hålet i en kryddburk t.ex. är gjord för att man ska kunna skopa upp precis ett struket kryddmått. Inom industridesign är gränssnittslära mycket viktig, men tyvärr ofta förbisedd (t.ex. i tillverkningen av videospelare och deras manualer).

Jag har hört ordet så många gånger i, som jag tycker, "fel" sammanhang. Skulle gärna vilja ha en förklaring till gränssnittet i iPhone & vad det är som är sexigt?

Redigerad av rickard1234

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag blev faktist besviken på iPhone...

Batteriet är inte alls så bra, den är dyr och inte alls ett tekniskt vidunder som jag hoppats på...

Visst skulle det vara roligt att ha en bara för att kombinera iPod och mobil men inte första gen iafa...nej det får vänta...

465743[/snapback]

Sen när är en taltid på 5h och musikläge på 16h dåligt? Du jämför med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sen när är en taltid på 5h och musikläge på 16h dåligt? Du jämför med?

465771[/snapback]

Jag var för trött för att förstå vad Jobs menade med det igår, men idag förstår jag att "stand-by"-tiden inte har publicerats ännu. Skulle vara lite kasst om den bara var 16 h.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag var för trött för att förstå vad Jobs menade med det igår, men idag förstår jag att "stand-by"-tiden inte har publicerats ännu. Skulle vara lite kasst om den bara var 16 h.

465777[/snapback]

5h taltid tycker jag är bra, även om sådana fakta sällan stämmer. om 16 h är standby har Apple grävt sin egen grav redan innan releasen. :armskeptisk:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det finns en anledning till den sena relasen i europa och Asien.

I europa är 3G stort för tillfället, det vet Apple. Jag tror det kommer komma en europeisk version med just 3g, samt GPRS+EDGE istället för bara EDGE (som tyvärr inte är så stort här som det borde vara).

I Asien kör bara 1 av 3 intresanta marknader GSM och det är Kina (ingen liten marknad dock) Både korea och japan som är otroligt stora på mobilmarknaden, kör med UMTS. därför tror jag det kommer komma en asiatisk version också med just UMTS.

Dock är det synd om det som jag läste (på någon sida som jag inte kan komma på vart) att det inte kommer gå att installera nya program på den, det vet jag inte vad jag tycker om. hoppas det bara är ett rykte eller att det ordnats till vid släppet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är väldigt dubbel vad gäller introduktionen av en iPhone. Visst den är snygg och förmodligen en dröm att pilla på MEn hur skall Apple kunna konkurrera med företag som levererar flera modeller per år? Dom kommer att plocka fram iPhone kopior (om det behövs) flera gånger om och presentera bättre prylar med fler funktioner på nolltid.

Vad Apple nog hoppas på är att alla trogna Apple fans och alla de som är kära i sin iPod kommer att falla platt för hypen omkring denna produkt och snarligen köpa en, men sedan?

Dom kommer att få jobba stenhårt med att anpassa telefonen för olika marknader och att där ligga i framkant är svårt... fråga Nokia och Sonyericsson, Motorola och gänget. Dom e ju nära att gå i konken titt som tätt. Visst det är mycket pengar i branchen, men den har en otroligt hög intensitet i utveckling och nyhetskraven är enorma för att ha en chans.

Den e snygg, Den e ball, stor skärm, roliga funktioner, bra minneskapacitet för en telefon, förmodad kompabilitet med lilla datorparken kommer att vara cool, jag måste nog ha en.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Den e snygg, Den e ball, stor skärm, roliga funktioner, bra minneskapacitet för en telefon, förmodad kompabilitet med lilla datorparken kommer att vara cool, jag måste nog ha en.

465789[/snapback]

Instämmer med föregående talare! :skondans:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad Apple behöver är INTE att bli ytterligare en sketen telefontillverkare. Det finns redan för många telefontillverkare.

"Skomakare, bliv vid din läst." Koncentrera er på att tillverka datorer för katten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många funktioner verkar ju vara Cingular-förutsättande också. Visual Voicemail t.ex. Och funkar Google Maps i Sverige?

Och till sist, ingen mms-funktion??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5h taltid tycker jag är bra, även om sådana fakta sällan stämmer. om 16 h är standby har Apple grävt sin egen grav redan innan releasen. :armskeptisk:

465780[/snapback]

Var det inte så att det är 16 h musiktid? standbytid är väl mycket längre.

Jag är jättepositiv till iPhone. att knappsatsen saknas verkar intressant. Samma sak att styra den med fingerkommandon. Att den ändrar bild för hur man håller den, liggandes eller ståendes, det verkar lite onödigt, så mycket kraft tar det itne att vända en mobil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste precis på Aftonbladets hemsida att de gett iPhone 5 Plus (+++++) i betyg. Hur fan kan man sätta ett betyg på något som inte ens är släppt än? Hur ofta är det inte att något verkar jättebra på pappret, men i praktiken funkar skitdåligt?

Det är tyvärr jättevanligt att folk gör så, sätter betyg på saker de inte själva använt. "Ja, den här TV:n (eller annat skräp) är skitbra (trots att ingen har testat den). Jag ska köpa en sådan när den kommer, så jag ger den maxbetyg."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Var det inte så att det är 16 h musiktid? standbytid är väl mycket längre.

Jag är jättepositiv till iPhone. att knappsatsen saknas verkar intressant. Samma sak att styra den med fingerkommandon. Att den ändrar bild för hur man håller den, liggandes eller ståendes, det verkar lite onödigt, så mycket kraft tar det itne att vända en mobil.

465816[/snapback]

I grunden är det en supercool produkt, absolut. Om skärmen funkar lika bra som alla demon visar är den underbar. Det som exalterar mig mest är nästan surfmöjligheterna.

Problemen är ändå många:

Endast apple kan byta batteri på den. (iPod all over again?)

Många av funktionerna lär vara svindyra här i sverige med våra datakostnader osv. Vissa lär inte ens funka.

Hur reptålig är skärmen? Tummavtryck?

Pris utan abonnemang?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja nog verkar den vara lite riggad för den amerikanska marknaden. Å andra sidan är basen tung tycker jag. Speciellt det upplösningsoberoende gränssnittet är ett jättelyft. Att kunna ta in en hel webbsida och sen zooma in på det man vill. Kanon! Fungerar

touchkontrollerna som aviserat har ribban för vad som är state of the art höjts helt klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ja nog verkar den vara lite riggad för den amerikanska marknaden. Å andra sidan är basen tung tycker jag. Speciellt det upplösningsoberoende gränssnittet är ett jättelyft. Att kunna ta in en hel webbsida och sen zooma in på det man vill. Kanon! Fungerar

touchkontrollerna som aviserat har ribban för vad som är state of the art höjts helt klart.

465822[/snapback]

Definitivt! Själva surfmöjligheterna är otroligt lockande :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...