Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Panther ute - vad tycker du?


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Andreas Leijon

Har du köpt en licens av Panther sedan det släpptes i fredags? Har du dessutom installerat det och har en åsikt om hur det fungerar?

Tveka då inte att skriva av dig i denna tråd. Bästa inläggen belönas med ett citat i nästa nummer av MacWorld. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du köpt en licens av Panther sedan det släpptes i fredags? Har du dessutom installerat det och har en åsikt om hur det fungerar?

Tveka då inte att skriva av dig i denna tråd. Bästa inläggen belönas med ett citat i nästa nummer av MacWorld.  :D

Vad jag tycker? det råkkar! det är vad jag tycker. :P

 

Jag var inne på Macoteket här i Stockholm i fredagskväll och tog stryptag på kattjäveln innan någon annan gjorde det, installerade det senare på natten och lyckades somna vid 0500-rycket efter det att kissemissen tämjts någorlunda :lol:

 

Ett killer-OS, Apple har iom MacOS X 10.3 Panther, hunnit ikapp och gått om närmaste konkurrenten Windows XP professional med råge, det är busenkelt på Apple way men går man under ytan har vi UNIX som låter sig tämjas av rätt skötare. Ett OS som har något för alla.

 

Saker som jag gillar i Panther:

 

1. Den nya findern, äntligen! en "riktig" utforskare i MacOS X :)

 

2. Preview, faktiskt precis så snabb på PDF filer som SJ demade om på WWDC

 

3. Filevault, en självklarhet på ett NOS

 

4. Fast User Switching, se punkt 3

 

5. Ny Safari (1.1) css2 support kanske det viktigaste, överlag fungerar sidorna bättre och renderas snabbare, Java verkar funka bättre också, ser iaf bättre ut.

 

6. Labels, blev en sucker på det direkt :blink:

 

7. XCode, fantastiskt med en hel utvecklingssvit som följer med operativsystemet "gratis", annars kostar den här typen av professionella utvecklingssviter mycket pengar, något för Microsoft att ta efter. Jag har inte börjat knacka kod på allvar i XCode ännu, men efter vad jag sett i den så tycker jag att den verkar precis så bra som Hr Espenoza demade om på WWDC. Ett mycket viktig program för att locka över utvecklare till Macplattformen.

 

8. Rent allmänt en mer "snappy" feeling i Panther än i Jaguar, även om jag inte kan påstå att det känns "snabbare"

 

9. Expose, mycket coolt, men den praktiska nyttan återstår att se

 

10. Programväxlaren, *host* undrar vad dom fick det ifrån? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Katten purrar nöjt i min PowerBook. Vissa saker känns verkligen snabbare andra är ingen skillnad. Gillar inte den borstade metallen, det är för grabbigt och som tjej så känns det lite FÖR mycket. Positivt är att Mail.app INTE har borstad metall i motsats till alla andra iApps.

 

Positivt är att jag återfått batterilängd med Panther. En minut från 3 timmar med bildskärmen inställd på högsta (normalt brukar jag köra 4 "pluttar" från fullt). Det är en förbättring med 20-40 minuter beroende på inställningar.

 

XBench resultat innan uppgraderingen: 85.61

XBench resultat efter uppgraderingen: 98.03

 

Båda tester var gjorda på nystartad maskin med diverse diskverktyg körda innan för maximal prestanda.

 

En liten förbättring med andra ord. Mest uppenbart i System Allocation där ökningen var extremt stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
XBench resultat innan uppgraderingen: 85.61

XBench resultat efter uppgraderingen: 98.03

Det är en ganska bra prestandahöjning, ungefär 15%. Inte illa för att "bara" ha uppgraderat systemet. XBench mäter ju en massa olika saker och presenterar "medelvädet" som slutresultat. Eftersom resultatet av de flesta delmoment säkert är oförändrade, måste andra ha blivit ordentligt snabbare för att få upp slutresultatet så pass mycket.

1-0 till Panther.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Panther rockar (gungar? på svenska :) ) rejält.

Jag har en gammal TiBook G4 / 400mhz, och med Panther under titanskalet brummar den på rejält.

Findergrejen med den där lilla avdelningen till vänster i fönstren tycker jag är skitbra, använder det ofta. Önskar bara att jag kunde komma åt det med hjälp av snabbtangenter.

Preview ja, skitsnabb. Inget snack, det var på riktigt.

Exposé-knappen F9 använder jag gärna. Skitbra temporär och användbar lösning. (Glöm inte att ni kan klicka på exposé-funktionerna även när ni håller i musen intryckt och flyttar på filer)

 

En kul grej i System Preferences är att sidorna tonar in i varandra när man byter avdelning. Hinner ni inte se effekten så håll in shift när ni klickar på olika System Preferences :)

Apple är seriösa med sina uppdateringar.. det känns. Tack tack Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Btw är det någon med en PowerMac G4 som kan bekräfta eller dementera att den är lite tystare efter det man installerat Panther? Jag har nämligen fått bestämt för mig det, en försiktig uppskattning skulle vara att ljudnivån har sjunkit med 2-3 db, har det med en ev uppdatering av firmwaren som Panther gör under installation eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick min Panther från AppleStore på fredag eftermiddag. Installerade den i min antika ångdrivna iBook G3 600 och är framförallt nöjd med att finder tuffar på i en högre hastighet. Installationen tog en väldig tid, antagligen för att jag missade att nollställa alla språkstödsvarianter.

 

Expose är utmärkt när man har en liten skärm – min tidigare räddning hette virtual desktop, men känns tämligen överflödig nu. Mail fungerar utmärkt och även där (och i Safari) har jag märkt av en rejäl turboladdning. Detta med hastigheten kanske märks mest när man har en från början trött burk?

 

Att kunna växla mellan användare är också en mycket bra funktion när man har familjemedlemmar som vill använda datorn för att kolla mail precis när man har satt sig med bokföringen :sorry: Räddar en hel del av husfriden om man säger så.

 

Fontbook har jag bara hunnit titta på i all hast men den verkar lovande för sådana som jag som har några Gig typsnitt i burken. Får se om den klarar att löpa linan ut med detta. Med tanke på den något extrema mängden så skulle jag inte bli förvånad om det blir segt, men det återstår att se.

 

Mitt panther har hittills uppfört sig på ett högst belevat sätt och jag har till och med vågat in och klappa den lite i Terminalen… Och den reagerade inte med ett rytande utan spann vidare nöjt och tryggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
Fontbook har jag bara hunnit titta på i all hast men den verkar lovande för sådana som jag som har några Gig typsnitt i burken.

Suitcase överflödig nu? Håll oss underrättade om vad du tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte vad ni har emot den borstade metallen.

Jag tycker det är underbart att slippa den bulliga locken från tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Katten purrar nöjt i min PowerBook. Vissa saker känns verkligen snabbare andra är ingen skillnad. Gillar inte den borstade metallen, det är för grabbigt och som tjej så känns det lite FÖR mycket. Positivt är att Mail.app INTE har borstad metall i motsats till alla andra iApps.

 

Positivt är att jag återfått batterilängd med Panther. En minut från 3 timmar med bildskärmen inställd på högsta (normalt brukar jag köra 4 "pluttar" från fullt). Det är en förbättring med 20-40 minuter beroende på inställningar.

 

XBench resultat innan uppgraderingen: 85.61

XBench resultat efter uppgraderingen: 98.03

 

Båda tester var gjorda på nystartad maskin med diverse diskverktyg körda innan för maximal prestanda.

 

En liten förbättring med andra ord. Mest uppenbart i System Allocation där ökningen var extremt stor.

jag hade typ 2h på pricken med 10.2.8 =(

måste klocka å se hur den är nu...

en pb 17" boooorde ju va bättre än så!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du köpt en licens av Panther sedan det släpptes i fredags? Har du dessutom installerat det och har en åsikt om hur det fungerar?

Tveka då inte att skriva av dig i denna tråd. Bästa inläggen belönas med ett citat i nästa nummer av MacWorld.  :D

Hittills mycket nöjd... och nu har jag lärt mig att man inte skall leka i netinfo

(Tack Maccis för din hjälp... nu är jag tillbaka i admin läge igen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läser MacFixit är jag glad att jag avvaktar med köpet av Panther :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läser MacFixit är jag glad att jag avvaktar med köpet av Panther  :(

Vad skriver MacFixit som får dig att avvakta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick panther uppgraderingen på posten idag; kan bara säga helt klart bästa versionen av MacOS X hittils.

Även fast min G5:a var snabb innan; så är den snabbare än en oljad blixt nu. ångrar absolut inte att jag installerade det =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läser MacFixit är jag glad att jag avvaktar med köpet av Panther :(

Så här långt har Panther fungerat jättebra.

 

Undrar just varför det verkar krångla för vissa men inte för andra?

 

Självklart så har jag licens!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läser MacFixit är jag glad att jag avvaktar med köpet av Panther :(

Så här långt har Panther fungerat jättebra.

 

Undrar just varför det verkar krångla för vissa men inte för andra?

 

Självklart så har jag licens!

 

 

Kan man skaffa Panther UTAN licens :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju inte en dag utan att det är något på MacFixit som rör Panther.

 

Iofs så är det väl inte därför jag avstår från att köpa det.

Försöker att ha tålamod tills dess en iMac med G5 kommer,

och då har jag en Pandoras ask..förlåt en Panther i en låda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag inte fått ngn Panther via apple store....

 

Beställd 8 october

 

24e kom detta:

 

Bäste Apple Store kund,

 

 

 

Tack för din beställning på Apple Store.

 

Vi är glada över att kunna meddela dig att din beställning nu är klar

för leverans.

 

Tyvärr har vi dock för närvarande en försening på våra leveranser om

2 - 3 arbetsdagar vilket leder till att våra leveranstider ökar från de

normala tre till fem arbetsdagarna som det normalt brukar röra sig om.

 

Vi beklagar om detta leder till problem, men vi kommer att göra vårt

yttersta för att leverera din order så snabbt som möjligt.

 

Med Vänliga Hälsningar,

Apple Store Team

 

 

 

 

Så.... jag väääännnttaaaarrrr på Panthern.. (van att få vänta:-D)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju inte en dag utan att det är något på MacFixit som rör Panther.

 

Iofs så är det väl inte därför jag avstår från att köpa det.

Försöker att ha tålamod tills dess en iMac med G5 kommer,

och då har jag en Pandoras ask..förlåt en Panther i en låda

Ja jag vet inte men ibland upplever jag det som vissa alltid har problem med datorer och annat oavsett vilken version av system de har. Kan ju ligga nåt i hur man pillar runt i datorn när man egentligen inte var vad man gör kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Panther är bra och absolut bättre än Jaguar. Favoriter är exposé, byte av program med äpple/tab och farten. Jag tycker också som Reefer att ljudnivån verkar gått ner något på en quicksilver (men det kanske är inbillning?) Safari och mail känns också de bättre än tidigare versioner. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Panther är bra och absolut bättre än Jaguar. Favoriter är exposé, byte av program med äpple/tab och farten. Jag tycker också som Reefer att ljudnivån verkar gått ner något på en quicksilver (men det kanske är inbillning?) Safari och mail känns också de bättre än tidigare versioner. :D

 

Ah en till som tycker sig märka samma sak med en något lägre bullernivå på datorn efter installation av Panther :) Jag såg nån på ett amerikanskt macforum som också tyckte sig märka samma sak, så helt omöjligt verkar det inte vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min har definitivt blivit tystare. Jag har en dual g4 867mhz mirrordoordrive. de hörs skillnad helatiden men framför allt vi omstarter. Om jag startade om datorn (eller stängde av och startade strax efter) i jaguar fick man hålla i sig i stolen för att inte blåsa bort. Nu ökar inte fläktarna alltför mycket vid omstart, det går faktiskt att vistas vid den då. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...