Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iTunes med flera användare

heiko

Recommended Posts

Eftersom vi är två om datorn hemma och bägge vill gärna lyssna på musik i iTunes så har jag stött på ett litet problem.

Vi har varsitt konto på burken och när jag satte igång iTunes på det andra kontot såg jag att alla MP3 filerna är blev dubblerade.

Så min fråga är hur man lägger upp "kopior" på det andra kontot utan att det blir dubbletter på maskinen.

Tack på förhand!

/Heiko

Jag har iof ingen aning:) men något som borde fungera är att installera iTunes 1gg för varje användare dvs du installerar på ditt konto o frun på sitt då borde ju alla tillhörande filer "angå" bara det kontot. Om det är tex så att du får upp hennes musikbibliotek när du ska till att digga. Kanske finns enklare lösning, men fattar själv inget alls av macos.

//Förstod jag frågan rätt?

Observera: jag har inte provat detta själv, och du provar detta på egen risk.

(Gör en backup på all musik du har installerad i iTunes (kopiera den bara till en annan mapp))

Sedan gör så här (i Terminal.app) (< kommando > = tryck på den knappen)

skriv:

Steg 1:

mkdir /Home/Shared/Music <enter>

chmod 777 /Home/Shared/Music <enter>

Steg 2:

mv ~/Music ~/oldMusic <enter>

ln -s /Home/Shared/Music ~/Music <enter>

Öppna nu iTunes; drag tillbaka all musik och verifiera att det fungerar (om inte gör Steg 3)

Men om detta fungerar repeterar du steg 2 för varje användare du vill ska dela musiken med dig.

(innan du försöker Steg 3: prova skriv chmod -R 777 /Home/Shared/Music <enter>)

(Om det gick åt h-vete)

Steg 3:

rm -rf ~/Music <enter>

mv ~/oldMusic ~/Music <enter>

Lycka till!.

Jag tror man kan göra det enklare än så. Bara se till att den mapp som iTunes-musik ligger i kan läsas av alla. Man ska kunna i inställningarna för iTunes ange att man *inte* ska importera musiken man lägger in till iTunesbiblioteket och man kan också ange vilken mapp iTunes ska använda. Tror det är sista "fliken" i inställningarna där man anger det.

Hej!

Tack för tips och råden.

Jag gjorde som så att man går in i iTunes och under inställningar på avancerat pekar jag mot mappen delad där musiken ligger.

Efter detta bockar jag av "ordna mappen" och "kopiera filer".

Stänger sedan ner iTunes.

När detta är gjord så kopiera jag helt enkelt mina inställningar som ligger i min iTunes mapp.

Det är filerna "iTunes 4 Music Library" och XML filen in till den andres användares iTunes mapp.

Sedan slår jag på iTunes och allt ligger i prydlig ordning.

/Heiko

• 2 weeks later...

Har samma problem, vill att alla användare skall ha tillgång till samma bibliotek, lägger en användare till ett album så skall alla andra per automatik få det albumet i sitt bibliotek. Hur göra?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...