Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flera språk i MacOS?


larslucidor

Rekommendera Poster

Kan man ha svenska som huvudspråk på sin administratörsprofil och engelska på en annan användare? Dvs två språk i samma dator? Min flickvän talar bara engelska...

 

Eller - om vi båda skulle gå över till engelska - hur ändra MacOS från svenska till engelska?

 

Lucidor :foralskad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man ha svenska som huvudspråk på sin administratörsprofil och engelska på en annan användare? Dvs två språk i samma dator? Min flickvän talar bara engelska...

462340[/snapback]

Ja, det går alldeles utmärkt.

 

Eller - om vi båda skulle gå över till engelska - hur ändra MacOS från svenska till engelska?

462340[/snapback]

Man ställer in det i Systeminställningar/Internationellt (System Preferences/International), genom att dra språken i den ordning man vill ha dem. Det översta alternativet kommer i första hand. Jag har svenska överst, och sean följer engelska, spanska, polska och tyska.

Om jag har ett program installerat som inte har någon svensk översättning, så kommer engelska automatiskt att väljas för det programmet. Om det inte heller finns på engelska (vilket inte är så troligt) så kommer det att bli på det språk som kommer närmast efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har islenska som förstaval, men det funkar ju inte!!! andra också som inte funkar... aymara, euskera osv... varför inte tro??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har islenska som förstaval, men det funkar ju inte!!! andra också som inte funkar... aymara, euskera osv... varför inte tro??

462362[/snapback]

För att inga av de program du kör har en översättning till något av dessa språk. De flesta av de stora programmen finns dock på förutom engelska ett antal andra språk. Dock är nog tyvärr isländska inte med bland de språken. Däremot finns ju tyska, franska, spanska med flera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mizhou,

Det funkar ju perfekt. Faktiskt var jag inne och pillade lite på språken i instälnningarna , men vågade inte riktigt fullfölja! Jag slutar aldrig att förvånas över MacOSX möjligheter...

:pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att inga av de program du kör har en översättning till något av dessa språk. De flesta av de stora programmen finns dock på förutom engelska ett antal andra språk. Dock är nog tyvärr isländska inte med bland de språken. Däremot finns ju tyska, franska, spanska med flera.

462367[/snapback]

 

 

nej, men inte ens finder startar på isländska, om jag bara väljer det och väljer bort alla andra från listan, då startar finder på engelska... märkligt tycker jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har man kört Monulingaul på sin dator tidigare så finns ju inget annat än svenska och engelska...men det kanske ni vet om ifall ni gjort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man ändra hela systemets språk med? Hjälpfiler står ofta på engelska och man kan behöva köra systemet på engelska ibland för att när man är klar ändra tillbaka till svenska. Går det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, men inte ens finder startar på isländska, om jag bara väljer det och väljer bort alla andra från listan, då startar finder på engelska... märkligt tycker jag...

463096[/snapback]

Vad jag vet så finns inte ens någon isländsk översättning av Mac OS X. Förmodligen anses Island som en för liten marknad. De språk som finns med i OS X är de språk som man kan välja vid installationen. För övriga språk är engelska default.

 

Om man startar Systeminställningar/Internationellt så finns en lång lista med språk där, men alla de språken finns inte med i översättningen av OS X. T.ex så finns inte översättningar för polska. Dock om man lägger polska överst i listan, så påverkas en massa annat. T.ex så blir det förvalt språk i webläsaren. Om man sedan surfar in på en flerspråkig websajt, så kommer polska en poslk version av sidorna att visas i första hand, förutsatt att websajten är konfigurerad att känna av dina språkinställningar automatiskt. Dock är det få webservrar som är konfigurerade på detta sätt.

 

Testa att starta websevern på era egna datorer, genom att köra Systeminställningar/Fildelning och kryssa för "Personlig webbdelning". Klicka sedan på länken: http://localhost/manual/.

 

Dra sedan ett annat språk högst upp, och testa igen, så ska ni förhoppningsvis få sidorna på det nya språket. Länken går till manualen för den inbyggda webservern. Tyvärr finns den inte heller på alla språk. Svenska är ett av de språk den inte finns på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom på att manualen för Apache bara finns på ett mycket begränsat antal språk, så en bättre länk är http://localhost/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, men inte ens finder startar på isländska, om jag bara väljer det och väljer bort alla andra från listan, då startar finder på engelska... märkligt tycker jag...

463096[/snapback]

 

 

Nu kan jag inte isländska men jag tror att du kan ladda ner isländska-språkfiler för mac os x här: http://www.apple.is/islenska/

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Det smidigaste sättet är nog att skapa en ny användare: Systeminställningar/ Konton/ Klicka på låstet för att låsa upp/ Klicka på + för att lägga till en ny användare. Den nya användaren kan använda vilket språk som helst. Sedan är det snabbt och enkelt att växla mellan olika användare genom att klicka på namnet uppe till höger i menyraden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...