Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Så ska en mobiltelefon se ut !


Pocahontas

Rekommendera Poster

Var inne på ett annat forum och knyckte denna länk.

En telefon som bara är en telefon

 

Sådan telefon skulle jag uppskatta, jag vill inte ha en massa annat lull lull, vill bara kunna ringa och svara.

Många är rätt trötta på alla finesser. Det är för mycket pillande i en pryl.

 

Jag vill fotografera med en riktig kamera, lyssna på musik med hjälp av en iPod osv.

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emil Gustafsson

Själv kommer jag leta efter en telefon med en någorlunda bra kamera i nästa gång det blir en ny telefon. De nya från Samsung ligger la på 7Mp om jag inte minns fel.

 

En kameratelefon med 7Mp tar nog lika bra bilder som min gamla kamera med 3Mp om inte bättre. Saken är väl den att man missar alla bra inställningsmöjliheter som man har på en vanlig kamere. För de bilder som jag, och säkert de flesta med mig, tar vanligtvis behövs det inte mer än en bra mobilkamera.

 

Om jag fick välja skulle jag ha en telefon med bra kamera för de där vardagsbilder man vill ta snabbt och där inte kvalitén är det viktiga utan att fånga ögonblicket. Till alla andra bilder skulle jag vilja ha en digital systemkamera t.ex. Canon EOS 30D eller nått sånt, med de kamerorna kostar ju skitmycket...

 

Denna telefon är ett alternativ för folk med bra "andra saker" men för gemene man är det nog bra med en duglig kamera på sin mobil för vardagsfotandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv kommer jag leta efter en telefon med en någorlunda bra kamera i nästa gång det blir en ny telefon. De nya från Samsung ligger la på 7Mp om jag inte minns fel.

 

En kameratelefon med 7Mp tar nog lika bra bilder som min gamla kamera med 3Mp om inte bättre. Saken är väl den att man missar alla bra inställningsmöjliheter som man har på en vanlig kamere. För de bilder som jag, och säkert de flesta med mig, tar vanligtvis behövs det inte mer än en bra mobilkamera.

 

Om jag fick välja skulle jag ha en telefon med bra kamera för de där vardagsbilder man vill ta snabbt och där inte kvalitén är det viktiga utan att fånga ögonblicket. Till alla andra bilder skulle jag vilja ha en digital systemkamera t.ex. Canon EOS 30D eller nått sånt, med de kamerorna kostar ju skitmycket...

 

Denna telefon är ett alternativ för folk med bra "andra saker" men för gemene man är det nog bra med en duglig kamera på sin mobil för vardagsfotandet.

462300[/snapback]

 

Mobil kamerorna har fortfarande en bit kvar innan de är i klass med en vanlig kamera med motsvarande megapixel osv.

Dom gjorde ett test i höstas på svt, minns inte vilket program, men slutsatsen vad den iallafall, sen kan man ju ioförsig tro vad man vill om det.

 

Sen undrar jag kring en sak. De verkar ju som att tillverkarna har skapat ett sådant behov/populärkultur hos konsumenterna att folk verkar tro att man inte klarar livhanken utan en kamera.

 

Vet inte om jag håller med om att en kamera som denna endast är till för personer med "bra andra saker, som du skriver, utan snarare personer som jag, som för visso har en bra kamera, men knappast känner att det finns ett jättestort behov utav att ta bilder jämt o ständigt. Lixom skönt o slippa ha möjligheten i fickan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Basic telefoner finns det redan mycket av, är populärt i stora delar av europa.

Dock är vi här i sverige förtjusta iatt ha så mycket saker som man kan i en telefon och därför lanseras dom inte här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kameratelefon med 7Mp tar nog lika bra bilder som min gamla kamera med 3Mp om inte bättre.

462300[/snapback]

 

Nu vet jag förstås inte om din gamla kamera var en skitkamera, men en kameratelefon med 7Mp och en lins inte mycket större än ett "knappnålshuvud" lär inte kunna utnyttja pixlarna!

Idag finns det en drös med nya videokameror på bl.a. Tradera med 12 Mp som du får för under tusenlappen! Ren skit till överpris men med "imponerande" prestanda!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller igen med Balooba. :)

 

Fast jag köpte kameramobil (Samsung 2 MP, de största är på ca 3 MP nu tror jag) just för att alltid kunna ha med en enkel kamera "utifall att", kan ta "festbilder", bilder som underlag för vidare idéer, etc etc. Om det inte hade varit för kameran kunde jag ju behållt min gamla mobil som gick ypperligt att ringa med. Kunde iofs köpt en liten kamera men då har man ju två saker att hålla reda på i fickorna, praktiskt att de är ett! Dessutom var den nya kombon mindre än den gamla "bara"-telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emil Gustafsson
Mobil kamerorna har fortfarande en bit kvar innan de är i klass med en vanlig kamera med motsvarande megapixel osv.

Dom gjorde ett test i höstas på svt, minns inte vilket program, men slutsatsen vad den iallafall, sen kan man ju ioförsig tro vad man vill om det.

 

Sen undrar jag kring en sak. De verkar ju som att tillverkarna har skapat ett sådant behov/populärkultur hos konsumenterna att folk verkar tro att man inte klarar livhanken utan en kamera.

 

Vet inte om jag håller med om att en kamera som denna endast är till för personer med "bra andra saker, som du skriver, utan snarare personer som jag, som för visso har en bra kamera, men knappast känner att det finns ett jättestort behov utav att ta bilder jämt o ständigt. Lixom skönt o slippa ha möjligheten i fickan.

462321[/snapback]

Man vet ju aldrig när det kommer ett tillfälle att ta en bild snabbt, då kan det vara bra med en "skitkamera" för att få fast bilden ;)

 

Självklart kommer det ta ett tag innan kamerorna i mobilerna kan slå en vanlig kompaktkamera och när de kommer är jag en av dem som skrotar min kamera (har jag för övrigt redan gjort då frugans kamera är nyare och bättre än min)

 

Sen undrar jag när hysterin på antalet Mpix på kompaktkamerorna kommer sluta, frugan har en 5Mpix å det är sällan hon utnyttjar alla dem. För en bra bild räcker det ofta med 3Mpix och då har man 2Mpix som man aldrig utnyttjar. Att ha iPhoto fulllt med bilder som är 2,5MB stora gör det bara segare tycker jag och det är sällan att jag skall göra A2-affisher av mina bilder.

Nån här som maxar sin kamera till varje bild?

 

Sen angående mobilen, jag tycker det är smidigt att kunna surfa på nätet och göra små (observera små) bankaffärer eller söka på Eniro etc. Detta är en funktion som jag skulle sakna på denna, otroligt snygga, basic-telefon.

 

Men men, man kan inte få den snygga basic-telefonen om man skall fylla den med massa andra saker =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten mobil till fest, en T68 som inte putar och väger, men till vardags kör jag med min P990i.

Den har allt, något klumpig, men i stället för att ha en massa olika enheter med sig är jag nu beredd på allt!'

Dvs: kontoret på fickan, kalender, väckare, adressbok, diverse småprogram GPS, mejl, kamera, radio och t.o.m. teve. Att den går att ringa med också är ju helt fantastiskt. WLAN på stan är många gånger öppna, alltså surfa och hitta adresser och vägbeskrivningar, att kunna via pricerunner bedöma om fyndet är ett fynd eller inte!

 

Allt detta skulle jag kunna leva utan, även mobilfunktionen, men nu finns det och varför då inte utnyttja det. Det finns faktiskt en avstängningsknapp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag för min del vill ha EN telefon, dvs en telefon som både fungerar på det fasta nätet och som mobiltelefon, och som Skype-telefon. Kombinationen Skype och fast nät finns nu:

 

http://accessories.skype.com/item?SID=de13...source=1stpromo

 

Men har någon sett en telefon som är mobil borta och fast hemma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart kommer det ta ett tag innan kamerorna i mobilerna kan slå en vanlig kompaktkamera

462442[/snapback]

 

Detta kommer aldrig att inträffa! Kompaktkamerorna utvecklas även de, och ur kvalitetssynpunkt begränsar storleken på en mobil riktig kvalitet som är jämförbar med en bra kompaktkamera!

Optiken går det inte att fuska med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har någon sett en telefon som är mobil borta och fast hemma?

462457[/snapback]

 

Ja, åtminstone finns det för företagsbruk, där mobilen inom företagets väggar kör ett internt mobilsystem och sen skiftar över till externt när räckvidden säger till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det två mobilsystem eller ett fast och ett mobilt? Vinsten för konsumenten ska ju vara att man dels bara har ett nummer, och dels kan välja om man vill ringa från fast nät med den taxan eller från mobilt med en annan taxa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inne på ett annat forum och knyckte denna länk.

En telefon som bara är en telefon

 

Sådan telefon skulle jag uppskatta, jag vill inte ha en massa annat lull lull,  vill bara kunna ringa och svara.

Många är rätt trötta på alla finesser. Det är för mycket pillande i en pryl.

 

Jag vill fotografera med en riktig kamera, lyssna på musik med hjälp av en iPod osv.

 

Vad tycker ni?

462294[/snapback]

Snygg! :yeahbaby:

 

simplephone.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telefon, SMS och Alarm, allt som behövs på en mobil. Resten är onödigt krafs...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emil Gustafsson
Jag för min del vill ha EN telefon, dvs en telefon som både fungerar på det fasta nätet och som mobiltelefon, och som Skype-telefon. Kombinationen Skype och fast nät finns nu:

 

http://accessories.skype.com/item?SID=de13...source=1stpromo

 

Men har någon sett en telefon som är mobil borta och fast hemma?

462457[/snapback]

Den där skype-telefonen var fiffig. Dock har jag inte hört talas om någon telefon som kopplar över till hemtelefon när man kommer och tvärtom.

 

Men när man vill ha en sådan tjänst då kommer ju följdfrågan: När kommer vi skrota det fasta telenätet och bara gå över till mobilt? Tele2 har nu flatrate på ett av sina abonnemang, det kostar 600 spänn i månaden (tror jag) och då ringer man, smsar, mmsar och surfar hur mycket man vill.

 

Om det finns sådana abonnemang vad skall man då med en "extra" telefon hemma till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

600 kr i månaden är betydligt mer än vad jag spenderar på telefoni idag. Mobilt nät är bra när det fungerar. Jag bor rätt centralt i Stockholm men i min lägenhet är mobiltäckningen rätt dålig, det blir många 'vad sa du?' när jag pratar i mobil hemma. Så jag antar att svaret på frågan när det fasta kan skrotas är när det når med god kvalité alla ställen det fasta når. Och hem till mig har man inte nått än...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte riktigt förstått det här med att vilja ha en basictelefon.

Givetvis kan jag förstå att alla inte har behov av kamera, e-mail, GPS och allt vad f-n de stoppar i telefonerna nu för tiden, men man behöver ju inte använda det bara för att funktionerna finns.

 

Givetvis är det även en prisfråga, men det finns ju billiga telefoner, som har schyst design och ganska skalade funktioner..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten mobil till fest, en T68 som inte putar och väger, men till vardags kör jag med min P990i.

Den har allt, något klumpig, men i stället för att ha en massa olika enheter med sig är jag nu beredd på allt!'

Dvs: kontoret på fickan, kalender, väckare, adressbok, diverse småprogram GPS, mejl, kamera, radio och t.o.m. teve. Att den går att ringa med också är ju helt fantastiskt. WLAN på stan är många gånger öppna, alltså surfa och hitta adresser och vägbeskrivningar, att kunna via pricerunner bedöma om fyndet är ett fynd eller inte!

 

Allt detta skulle jag kunna leva utan, även mobilfunktionen, men nu finns det och varför då inte utnyttja det. Det finns faktiskt en avstängningsknapp!

462453[/snapback]

 

Jag gillade min P990i i början... men nu är jag så jävla trött på den. Buggigare skit får man leta efter. Det viktigaste för mig är att kalendern synkas enkelt och stabilt mot min jobb-PC.

Det fungerade skapligt med min P900... någon enstaka dublett då och då. Men nu får jag dubletter på alla kalenderposter som jag har ändrat i datorn. Telefonjäveln hänger sig och kräver omstart ungefär 1 gång per dag.

Ja, jag har senaste uppdateringen både i telefon och synkprogrammet. Det värsta är att jag gick och väntade på aset i 8 månader... Nä nu blir det en HTC Tytn, men Microsofts OS...

Hemskt va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min nästa blir nog en basictelefon. Känns som det viktigaste är just telefonegenskaperna. Just nu behöver jag inte radio, ficklampa, mp3-spelare, kamera, konservöppnare, handdator och telefon mm i ett paket.

Nokias 2610 verkar hyfsad som basicalternativ. Den har iofs e-mail, but what the heck...

2610

post-3024-1168334232_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ocksa funderat pa en basictelefon. Men jag har kommit fram till att det aldig skulle ga. Skulle saknat manga funktioner.

 

Bluetooth ar ett maste da jag alskar funktionen att synka med datorn. Mp3 spelare hade varit kanon i telefonen, vantar bara pa att de ska gora en anvandarvanlig som fungerar (typ apple).

Kamera bade ja och nej. som festkamera kan man lika bra skita i det. Den kan ju inte fota i morker anda. Men att alltid ha med en kamera har jag faktiskt haft nytta av. Den kommer dock aldrig sla ut en vanlig kamera.

Surfa pa telefonen tycker jag ar kass, men dock anvanda den som modem till datorn ar ganska bra.

Men visst ar mobilhysterin bra marklig. Folk maste bara ha en ny telefon om det finns nya funktioner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är något för gamlingar (ta inte illa upp ni andra...) som klagar på alldeles för mycket funktioner i dagens mobiler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inne på ett annat forum och knyckte denna länk.

En telefon som bara är en telefon

 

Sådan telefon skulle jag uppskatta, jag vill inte ha en massa annat lull lull,  vill bara kunna ringa och svara.

Många är rätt trötta på alla finesser. Det är för mycket pillande i en pryl.

 

Jag vill fotografera med en riktig kamera, lyssna på musik med hjälp av en iPod osv.

 

Vad tycker ni?

462294[/snapback]

 

 

Men det är ju klocka i den, det har man ju på armen :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...