Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Panther-prestanda på olika maskiner?


elegans

Rekommendera Poster

Det skulle vara spännande att höra omdömen om Panthers prestanda på olika maskiner. Själv är jag primärt intresserad av en Powerbook G4 550 MHz, men även de tidiga stationära G4:orna.

 

Är det snabbare? Segare? Värt en uppgradering? Bättre att fortsätta med tidigare versioner? Onödigt? Prisvärt?

 

 

/Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Panther på en PowerMac G4 1 Ghz (Firewire800) med 1024 MB PC2100 DDR och jag kan inte påstå att det känns speciellt snabbare i Panther än i Jaguar 10.2.8, förmodligen därför att jag redan har en maskin som fortfarande är relativt snabb, prestandaökningen är nog mer för dom med lite äldre Maccar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Panther på en PowerMac G4 1 Ghz (Firewire800) med 1024 MB PC2100 DDR och jag kan inte påstå att det känns speciellt snabbare i Panther än i Jaguar 10.2.8, förmodligen därför att jag redan har en maskin som fortfarande är relativt snabb, prestandaökningen är nog mer för dom med lite äldre Maccar.

Jag är nog böjd att hålla med. Känns inte så stor skillnad och jag tycker inte program öppnar snabbare osv. Photoshop tar alltid tid på sig, som vanligt. Skillnaden är nog väldigt marginell isåfall, inget som jag uppfattar som något markant. Jag kör Panther på en PowerBook G4, 1 GHz med Superdrive och 1 GB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det mesta känns lite rappare än tidigare. Speciellt om man inte hade fixat upp 10.2 för att rulla så snabbt som möjligt. De saker jag irriterar mig på är dels att de fortfarande inte har fixat markerings-buggen när man ändrar fil-ändelse på något i Finder och dels ritas inte vissa Finder-fönster upp korrekt när man skrollar igenom en massa filer i list-vy.

 

iBook 500 MHz (dvs utan QE) 640 MB minne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör det på en PowerBook Titan 400Mhz med 768 mB ram och kan intyga att det är mycket rappare än Jaguar. Min minstingtitan har ju dessutom bara 8mb videominne och därmed inte stöd för Quartz Extreme, och ÄNDÅ så går det mycket snabbt allting. Väldigt fin respons. Dom har optimerat riktigt duktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jorå, aningen rappare är det allt, även på en G5:a... Programöppning går nämligen aningen fortare, speciellt inbyggda Appleprogram som System Preferences och den stora gamla buffeln Help Viewer som numera faktiskt inte är segt som sirap vilken dator man än har (!)

 

Det senare är ju en av dom riktigt trevliga förbättringarna med Panther. Nu kanske man faktiskt använder den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en antik ångdriven iBook G3 600 så känns framförallt Finder ordentligt snabbare. Enbart positivt än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det för övrigt någon som testat att installera på en Beige G3, funkade det trots att det inte ska funka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv beställde jag min Panther via Apple Store dagen efter den lades upp för beställning - och här sitter jag utan den.... arghhhhhhhhhh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Jaguar på min imac special DV 400 mhz. Var tvungen att sparka liv i datorn med två 512 i ram... detta bara för att datorn skull gå något smidigt. Trodde, "phust" nu är det kört. Min datorns ka förevigt vara långsam och trög... Så kom Panther! - installerade - startade - och NY dator! Nu fungerar maskinen som den ska igen, t.om PhotoShop går att köra smärtfritt....Jag är så lycklig! Nu går datorn igen! Så mitt råd till alla med äldre imac - ( som jag ) skaffa minne' och ha Panther i ' så funkar burken igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv beställde jag min Panther via Apple Store dagen efter den lades upp för beställning - och här sitter jag utan den.... arghhhhhhhhhh

Du var ute en dag försent ;) Har du inte fått den än och om den inte ens är på G så avbeställ o gö o köp hos Macoteket elelr nåt om de har några kvar i butik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...