Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Första Pantherfrågan


CyberPet

Rekommendera Poster

Hej govänner!

 

Har nu installerat Panther (helt lagligt eftersom jag betalat licensen) och sitter och småpular lite i inställningar med mera. Gjorde en installation ovanpå 10.2.8 och det verkar funka utmärkt. Var bara några alias i dockan som hade frågetecken, men det var lätt fixat att lägga in nya.

 

Min fråga är egentligen hur man justerar "rutnätet" så att ikonerna ligger tätare i "ikonläge" i mappar, men främst på skrivbordet. Märker att mapparna hoppat kanske 20 pixlar till vänster jämfört med tidigare och "rutnätet" verkar glesare. Går det att fixa på något vis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hepp! Du lyckades?!

Var du inte lite frustrerad i natt? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina iconer för diskarna envisas med att inte ligga där jag vill ha dem trots att det är got om plats. Nåt egentligt svar har jag tyvärr inte, du kanske kan prova dra ner icon storleken så blir "rutnätet" mindre kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går tyvärr inte att ställa in det. Apple utgår ifrån att det ska se bra ut med 128 x 128 ikoner. Minskar man storleken på ikoner blir avståndet mellan filer bara större.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Va? Var då nånstans? Mina ikoner på skrivbordet kan jag krympa och avståndet krymper lika mycket. Har inte testat i resten av Finder, eftersom jag numera helt hat bytt till kolumnvy, som är ännu bättre nu med Panther.

 

Hmm, jag testade och ni har ju rätt, ikoner i finderfönster har samma avstånd hur små dom än är. Ganska irriterande om man har låg upplösning och vill ha mindre ikoner kan jag tänka mig. Synd, men man får väl hoppas att någon finurlig person kommer på hur man ändrar det (det är ju knappast hårdkodat menar jag)

 

Jag försökte installera ovanpå 10.2.7 på min G5:a, men det gillade den inte. Alla program uppdaterades inte t ex, och en massa konstigheter uppstod, så jag fick köra en ny, ren installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48x48 har jag alltid använt på mina ikoner, i och med Panther så har de nu stuckit iväg rejält. Hoppas Apple fixar denna "bugg" då jag anser det är ett jäkla slöseri med skärmutrymme på skrivbordet när de ligger så glest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja bara för att den buggen fanns drog jag upp mina iconer till 128x128 på iBooken, det tvingade mig att städa också ;P Men ack vad fint det är, enda iconen som är störtful är min FunnelWeb settings fil som är en gammal OS9 icon :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Men som sagt: På skrivbordet minskar utrymmet propotionellt med minskningen av ikonstorlek. Om det inte gör det för dig Petra så kanske det har blivit fel vid installationen av Panther eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fått mitt ex av panther än, men jag undrar en ska. har dom fixat buggen med att byta ikoner flera gånger. I jaguar kunde man ju bara byta ikoner en gång per fil utan att starta om. Kan man i panther byta hur många gånger som helst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...