Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Överklocka!

deg

Recommended Posts

marcushedenstrom

xlr8yourmac.com

Här står det hur man klockar en blådåre.

Hos xlr8yourmac.com finns info om hur du klockar de flesta macar, de blåvita är ju enklast de flesta andra ska man löda och ha sig.

Hmm...det finns en japansk sida, på engelska (w00t), som har beskrivningar för hur man ska göra. Kommer inte ihåg adressen dock. Nån annan som kanske vet vad jag menar?

Finns det några bra sidor för sådant? Eller någon kanske kan tipsa lite om hur man går till väga.

Vänta nu, ska du klocka en iMac så är det lite svårt eftersom du då måste löda...

Finns det några bra sidor för sådant? Eller någon kanske kan tipsa lite om hur man går till väga.

Här kanske du finner det du söker ???? Överklocka

Här kanske du finner det du söker ???? Överklocka

Jag kollade på den sidan. Är det så att man kanske inte ska försöka om man, som jag, inte fattar vad han pratar om. Alltså var sitter de där R1 & R5 osv. och vad innebär det att vissa är "set" och andra inte? Måste man löda något? Det syns att de som är "set" är sammankopplade med något?? som det står 102 på. Vad är det?

Det vore ju ascoolt om man kunde få en 1ghz:are gratis, eller?

tacksam för ännu mer tips och hjälp fram för allt. :D

Jag har en QS 733 alltå utan L3 cache

Anders Lundberg

Du hittar dom på dotterkortet till processorn. Dom är väldigt små och själva resistorerna (dom små sakerna du nämner, dom som finns där det står "set") som du ska ta bort (eller lägga till) för att få en annan multipel är så yttepyttiga att jag nästan inte fattar hur man kan klara av det.

När jag överklockade min G4 (gigabit) från 400 till 500 MHz så lödde jag inte, eftersom jag varken kan det eller har verktygen för att göra det. Istället skar jag sönder kopplingen mellan två av resistorerna med mina vän hobbykniven, vilket åstadkommer precis samma sak som att löda bort resistorn. Hade det inte funkat så bra så hade jag blivit tvungen att sticka ner till bildelsvaruhuset för att köpa lite ledande färg (används i vanliga fall till att reparera bakrutevärmare i bilar) att måla på som ersättning för den skurna tråden.

Du hittar dom på dotterkortet till processorn. Dom är väldigt små och själva resistorerna (dom små sakerna du nämner, dom som finns där det står "set") som du ska ta bort (eller lägga till) för att få en annan multipel är så yttepyttiga att jag nästan inte fattar hur man kan klara av det.

När jag överklockade min G4 (gigabit) från 400 till 500 MHz så lödde jag inte, eftersom jag varken kan det eller har verktygen för att göra det. Istället skar jag sönder kopplingen mellan två av resistorerna med mina vän hobbykniven, vilket åstadkommer precis samma sak som att löda bort resistorn. Hade det inte funkat så bra så hade jag blivit tvungen att sticka ner till bildelsvaruhuset för att köpa lite ledande färg (används i vanliga fall till att reparera bakrutevärmare i bilar) att måla på som ersättning för den skurna tråden.

Rakblad låter ju bättre annars, och det med ledande färg på bilar vet ju de flesta hur tillförlitligt det är så det skulle inte jag vilja ha i min dator ;)

Att byta klockfrekvens på t.ex. en Beige G3 är ju väldigt lätt. Bara att flytta på några "jumprar".... :rolleyes:

Nils Holmlöv

Vi på MacWorld har trots många frågor om det, valt att inte publicera några artiklar om hur man överklockar sin dator. Skälet är enkelt - garantin ryker all världens väg, och det kan gå seriöst fel om man inte vet vad man gör/har otur.

Varför tar jag då upp det här? Jo, för att markera att vi på MacWorld inte tar något som helst ansvar för vad som händer om man överklockar sin dator. Det är något man gör på egen risk. Däremot låter jag tråden vara kvar.

Anders Lundberg

Naturligtvis, som den goda chefsredaktör du är :)

Kanske skulle ha påpekat det själv lite tydligare också... mitt ingrepp utfördes naturligtvis efter garantitidens slut och med insikten att hade det blivit nåt litet fel så hade jag kunnat sitta med en paj dator (och alltså inte en pajdator.)

Normalt älskar jag äppelpaj.... :lol: Förlåt en fråga; varför är ni så heta på att gasa på Macen? Vad jag förstår blir det en ganska liten prestandavinst. I mina ögon väger det mycket lätt mot risken att få en instabil dator eller ännu värre; en Apple-paj....... ;)

Anders Lundberg

Min G4:a blev som sagt stabilare efter överklockningen... men det är nog ett undantag snarare än en regel.

Vad jag däremot kan säga är att en ökning från 400 till 500 MHz gjorde enormt mycket för upplevelsen av OS X. Det kändes som om systemet vid 400 MHz liksom lade beslag på 350 av dom, och fortfarande gjorde det vid 500. Alltså det kändes som en tredubbling av fria systemresurser. Det stämmer naturligtvis inte i rena siffror, men det var så jag upplevde det. Speciellt som det tillät mig göra saker som att spela Warcraft 3 och se på film utan att det hackade.

Normalt älskar jag äppelpaj.... :lol:  Förlåt en fråga; varför är ni så heta på att gasa på Macen? Vad jag förstår blir det en ganska liten prestandavinst.  I mina ögon väger det mycket lätt mot risken att få en instabil dator eller ännu värre; en Apple-paj.......  ;)

Jag gillar också äppelpaj, men jag fattar inte varför inte prestandan borde höjas till t.ex. prestandan hos en 933:a från en 733:a om man överklockar till en 933:a (förutom L3 cachen då, den får man ju inte) men annars menar jag?? Det borde väl vara en väsentlig skillnad, eller är det inte så stor skillnad på 200 mhz på en G4? Är det nån som vet? :)

Förresten, det är väl klart att man blir nyfiken på möjligheten, givet risken, att få en snabbare dator gratis (om den håller?). Men om risken är MYCKET stor, då vet e fasen... Det där med att klippa och klistra bland jätte, jätteliten elektronik känns inte så lockande. :unsure:

Tänk på kylningen också om du överklockar men de riktiga gurusen på sånt här finns på xlr8yourmac de kan detta väldigt bra och där finns rapporter om hur det gått för andra. Men att klocka en QS från 733 till 933 borde inte kräva så mkt annorlunda kylning vad du kan göra är att få fatt i nån med en 933a och få se hur deras kylfläns ser ut osv och vad det är för fläktar.

Men jag är tveksam till om jag själv skulle göra det men har du cash på kontot som täcker upp så du kan köpa en ny kan de ju vara värt och prova ;) Eventuellt kan du ju få tag i ett nytt modekort lite billigt.

Det finns ju en anledning till att Apple stannade på 733 och inte på 933. Det ska ju fungera.... Viserligen har man ju hört om PC-processorer som varit nedstrypta pga leveransproblem. Dessa har ju inte varit problem med att gasa upp. Men man undrar ju om dessa G4-or som har legat i bakvattnet är nedstrypta. Apple har nog gasat tillräckligt. Men man kan ju ha fel.....

Det finns ju en anledning till att Apple stannade på 733 och inte på 933. Det ska ju fungera.... Viserligen har man ju hört om PC-processorer som varit nedstrypta pga leveransproblem. Dessa har ju inte varit problem med att gasa upp. Men man undrar ju om dessa G4-or som har legat i bakvattnet är nedstrypta. Apple har nog gasat tillräckligt. Men man kan ju ha fel.....

QS kom i 933Mhz så det kan vara rätt sannolikt att de bara kör en annan multipel på 933an än på 733an.

Jag har alltid tyckt att Apple är korkade som har tre snarlika processorhastigheter på sina produkter. Men det kanske är i grunden samma processor som är olika klockad. Det skulle ju vara våldsamt onödigt att bygga tre olika och gissa tillverkningsvolymer.....

Det var ju ex grafikkort och annat som skiljde de olika modellerna åt :)

Nu vet jag inte om det gällde Digital Audio eller Quicksilver men jag har sjävl haft en QS 733a och 933an hade ju bättre grafikkort o superdrive och en finare prislapp ;P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...