Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur används Terminalen?


Vega

Rekommendera Poster

Mäktig introduktion!  :ThumbsUp:

 

Skåpmat för mig  :whistling: men nått jag inte fått kläm på är varför Unix-filstrukturen ser ut som den gör, och vad som ska hamna var (dvs allt utom mapparna Users/Applications/System). Varför 4 "bin"-kataloger? Vad ska ligga i vad? "etc"? Vad ska hamna här egentligen? Hilfe bitte!

460185[/snapback]

Unix-kommandona i dessa mappar (som kallas kataloger i Unix) är grupperade i kategorier. En del kommandon är avsedda att användas av samtliga användare. Det kan vara kommando för att kopiera, flytta eller döpa om filer med mera. Andra kommandon är endast avsedda för systemadministratörer. Där finns t.ex kommandon för att konfigurera brandväggen med mera. Dessa kräver att man är administratör och har behörighet att använda kommandot sudo, som krävs för att kunna använda för att köra kommandon som skulle kunna äventyra säkerheten på maskinen. Sedan finns Unix-kommandon som inte direkt är avsedda att köras av varken användare eller administratörer. Det är t.ex daemons. En daemon är en process som inte har något användargränssnitt. Nu menar jag inte grafiska sådana. Många kommandon skriver till exempel ut saker på skärmen som ett resultat av körningen av kommandot. En daemon är en process som ofta startas när datorn startas, och den skriver aldrig ut saker till skärmen. Exempel på sådana är t.ex web- och mailservrar.

 

Du behöver inte bry dis så mycket om i vilken mapp respektive kommando ligger i. Det viktiga är ju vad du vill göra. För ett större Unixsystem däremot så finns ju en administratör, och resten är vanliga användare. På din egen Mac har du ju själv administratörsrättigheter, och kan ju därför använda samtliga kommandon.

 

Så utgå från vad du vill göra. Det kan t.ex vara så att du vill starta en mailserver, eller konfigurera om brandväggen. Testa t.ex...

 

apropos mail

 

eller

 

apropos firewall

 

så får du en lista på kommandon som är relaterade till respektive kommando. Du kommer då att se namnet på kommandot med en siffra inom parentes efteråt. Denna siffra anger i vilken del (section) av manualen som kommandot finns. Det finns sections från 1 till 9. Vissa uppslagsord finns i mer än en section. Det är inte bara Unixkommandon som finns i manualfilerna. För att ta ett exempel...

 

apropos printf

 

då kan man se att printf finns i både section 1 och 3. Section 1 är BSD General Commands Manual. Denna printf kan alltså användas i Terminalen, eller det mest vanliga användningsområdet i ett shellscript (motsvarighet till BAT-filer i DOS).

 

Section 3 är BSD Library Functions Manual. Denna version av printf används alltså i programmering, om man använder programmeringsspråket C.

 

För att komma till olika sections så skriver man,,,

 

man 1 printf

 

eller

 

man 3 printf

 

Kommandot ipfw för att konfa brandväggen finns i section 8, som är BSD System Manager's Manual.

 

Kolla gärna runt lite själva med apropos <ämnesområde>

 

Om du letar runt i katalogerna /bin, /usr/bin och de andra två, och hittar kommandon som du vill veta vad de gör, så kan du skriva...

 

whatis <kommandonamn>

 

t.ex

 

whatis ipfw

 

då får du reda på i vilken/vilka section(s) detta uppslagsord finns, samt en kort beskrivning av kommandot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppskattar att ni vill uppmäksamma mig på de potentiella risker som finns med att använda terminalen, men min huvudfråga var att jag vill lära mig använda Terminalen - ett medvetet val.

Jag tycker det är intressant att lära mig nya saker, och hur de saker som finns runtimkring mig egentligen fungerar. Att ha ett spännande gränssnitt som gömmer sig i datorn utan att ens försöka förstå mig på det får mig att känna mig lite misslyckad.. Att jag ännu inte rikigt vet vad jag ska använda det till är inte så konstigt, det kommer nog! Vem kände att de behövde mobiltelefoner innan de fanns? Nu skulle de flesta inte klara av att leva utan de..

Jag tror att det finns en hel del för- och nackdelar med att använda Terminalen, men jag skulle ändå uppskatta om tråden kunde bibehålla något av det som ursprungligen var intentionen. :)

Tack till alla! :)

459827[/snapback]

Det finns inte direkt några för eller nackdelar, terminalen är inget man byter ut något mot. Den finns där när du behöver den. Visst kan du använda terminalen istället för Finder, och då finns det ju vissa för och nackdelar, men det gör egentligen det samma. Oftast blir det bara så att man jobbar med filer i terminalen när man använder terminalen till annat, är inte som om jag tänker "hmm, denna filen här i film mappen ligger fel, jag ska nog flytta den" så drar jag fram en terminal o börjar pilla. Jag lyfter helt enkelt på filen. Har du ingen användning för terminalen finns det inte några speciella anledningar att lära sig kommandon i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tar man bort en mapp i terminalen. Jag prövade med del ... men det funkade inte.

Alltså del /namnnpåfil och sedan retur

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tar man bort en mapp i terminalen. Jag prövade med del ... men det funkade inte.

Alltså del /namnnpåfil och sedan retur

460690[/snapback]

En tom mapp kan man ta bort med rmdir, precis som i Windows (DOS). Gissa var MS hämtade den idén från. Om ni svarar Mac OS X, så har ni tyvärr fel. Rätt svar är naturligtvis Unix.

 

Om mappen inte är tom så kommer rmdir att ge ett felmeddelande. Kommandot rm tar normalt bara bort filer, och inte mappar. Dock är det faktiskt rm som används för att ta bort mappar som inte är tomma. Det gör man genom att ange en switch till rm, för att tala om att den ska ta bort allt rekursivt.

 

rm -R /mappnamn

 

Switchen -R säger alltså åt rm att kolla i mappen mappnamn först, för att se om den innehåller filer och undermappar. Den tar också bort filer i alla undermappar och tar även bort undermapparna, innan mappen mappnamn tas bort.

 

Om man försöker ta bort en mapp som man inte har full behörighet att ändra, så måste man skriva sudo framför.

 

t.ex (VARNING!!! Kör inte detta kommando, då det kommer att radera hela OS X)...

 

sudo rm -R /System

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju klart att det finns både för- och nackdelar med båda systemen. Det kommandot jag uppskattar mest (tar cd, ls och rm etc. för givna ;) ) är rename (som man dock får installera själv eftersom Apple inte gör det av någon anledning).

Om man kör debianversionen så kan man med följande rad döpa om n antal filer med en rad, snyggt!

 

To re-arrange JPEG files with date info (e.g., from "dd.mm.yyyy" to "yyyy-mm-dd") so that they sort correctly in the finder, type:

 

rename 's/(\d{2})\.(\d{2})\.(\d{4})/$3-$2-$1/' *.jpg

 

Examples: 13.01.2002.jpg ==> 2002-01-13.jpg

19.11.2003.jpg ==> 2003-11-19.jpg

31.12.2003.jpg ==> 2003-12-31.jpg

 

Den versionen jag kör av rename är det perlscript som följer med Debian. Om ni inte kampar på en debiandistro så kan ni dra den härifrån rename. Det är fullt läsbart för de som så behagar (lite kvällslektyr kanske?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs mitt långa inlägg ovan, där jag tar upp en del saker. Om du sedan vill veta mer, så fråga gärna.

460179[/snapback]

 

Jes! Jag har läst och börjat "den långa vandringen". :) Mitt inlägg var absolut inte riktad på det viset. Jag är måhända lite skadad av att ha vistats på andra forum där många trådar "flippar ut" till att handla om något helt annat än vad trådskaparen menade. Förvisso säkert roligt för de aktiva, men det gör att ett "fack forum" allt mer tar form av ett chatt-forum. Var sak har sitt berättigande, men de mår inte alltid väl av att blandas.

Well, mina 2 kronor i alla fall.

Nu ska jag sluta spamma sönder min tråd med saker om annat.

 

Än en gång tack för alla tips! Ni är guld värda. Jag hör säkert av mig med fler frågor när jag förstått mig på allt, alernativt när jag haft sönder min dator.. :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Torpare

sudo framför ett kommando kräver dock att kontot eller gruppen kontot är i finns med i /etc/sudoers. I OS X är normalt alla administratörer det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Torpare
Njaa, denna punkt kan jag inte hålla med dig om..

Xcode är ett mycket bättre program för programmering än text-editorn "VI" (som finns i terminalen)

I Xcode får man mycket mera funktioner och hjälp, dessutom finns färg kodning (att kommandona sätts tex med grön färg o. vanlig text med brun färg)

459062[/snapback]

OS X kommer även med nano installerat och den är ju flera gånger enklare att använda än vim. emacs finns också för den som vill köra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tom mapp kan man ta bort med rmdir, precis som i Windows (DOS). Gissa var MS hämtade den idén från. Om ni svarar Mac OS X, så har ni tyvärr fel. Rätt svar är naturligtvis Unix.

 

Om mappen inte är tom så kommer rmdir att ge ett felmeddelande. Kommandot rm tar normalt bara bort filer, och inte mappar. Dock är det faktiskt rm som används för att ta bort mappar som inte är tomma. Det gör man genom att ange en switch till rm, för att tala om att den ska ta bort allt rekursivt.

 

rm -R /mappnamn

 

Switchen -R säger alltså åt rm att kolla i mappen mappnamn först, för att se om den innehåller filer och undermappar. Den tar också bort filer i alla undermappar och tar även bort undermapparna, innan mappen mappnamn tas bort.

 

Om man försöker ta bort en mapp som man inte har full behörighet att ändra, så måste man skriva sudo framför.

 

t.ex (VARNING!!! Kör inte detta kommando, då det kommer att radera hela OS X)...

 

sudo rm -R /System

460919[/snapback]

Som i DOS, DEL *.* :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...