Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

10.2.8 balansen ljud ut ändrar sig själv...


jacob

Rekommendera Poster

jättemystiskt. men nu är jag helt säker. från gång till annan låter det som om centrum flyttat sig i ljud ut från min mac, och när jag kollar i inställningar så har balansen ändrats. helmysko.

är det nån mer som har råkat ut för det här och vet hur man gör för att balansen bara ska stanna på mitten?

 

/ J

 

(ps jag har en mirrordorr fw 800 och kör ljud ut från både hörlur och baksidan samtidigt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst! Det hrä är en nygammal bugg som kommit tillbaka med 10.2.8

Har flyttat tillbaka den en gång och den har hållit sig sig still än så länge...

Kommer inte ihåg n är buggen fanns tidigare, men det kan ha varit i tidiga Jaguar eller ännu tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, jag har samma problem. Hade det innan uppdatering till 10.2.8 och har det fortfarande. Så länge jag inte startar om datorn så är balansen som den ska, men efter omstart så ändras den allt som oftast. Frågade om det här problemet för några månader sedan, men det var ingen som hade någon lösning på det. Försvinner väl förhoppningsvis när man installerar 10.3, om det är så att det handlar om en bugg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte märkt den buggen, men däremot har alla låtar fått brusljud på vissa ställen där det är höga/låga/starka ljud. Detta gäller även om jag testar samma låtar i en annan dator (iBook G3/600) istf min iMac G3/350. Datorerna är inte alls ihopkopplade och iBooken har OS X 10.2.6, medans iMacen har 10.2.8. iBooken har iTunes 4.0 och iMacen har 4.1. Men ändå så var bruset där inte förut och det verkar bara höras i dessa två datorer. Det brusar dessutom bara i de MP3/AAC-låtar som jag har i iTunes, men inte om jag spelar in en ny låt och spelar i QuickTime Player, även om jag sen konverterar den till MP3. Det hjälper inte heller att lyssna på en av låtarna i QuickTime Player istf iTunes, för det hörs ändå ett brus.

 

Detta är kort sagt väldigt märkligt! :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som att det skulle ha något med inställningarna i iTunes att göra, speciellt om det bara hörs på vissa ställen i låtarna. Det är inte möjligtvis så att du har "ljudförbättrare" eller någon equalizer påslagen? Jag brukar själv ha på det ibland och då kan det låta ganska risigt i låtar med mycket diskant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har ingen ljudförbättrare på. Bruset hörs även i QuickTime Player. När jag brände en CD med några låtar och spelade i stereon, så var det inget knaster, men när jag spelade CDn i datorn var det det. Så det måste väl ha något att göra med datorn. Det som är mest mystiskt är att det knastrar på båda datorerna, trots att nästan alla programversioner är äldre på den ena och trots att de är någon mil ifrån varandra och bara har varit i samma nätverk en gång för länge sen. Och att det inte var såhär förut.

 

Bruset hörs även om jag spelar i inbyggda iMac-högtalarna, de inbyggda iBook-högtalarna, äkta ganska dyra stereohögtalare kopplade till datorn via förstärkare, billiga hörlurar, dyrare hörlurar eller äkta DJ-hörlurar för 1500 kr. Så det kan inte vara fel på någon av högtalarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nu löste sig problemet!!! (w00t)

 

Jag hade i båda datorerna satt EQ-inställningen på +12 dB eftersom jag inte ville behöva höja systemljudet varje gång jag skulle spela en låt. När jag drog ner reglaget till 0 dB, brusade det inte längre! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...