Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Command symbolen är från Swedish Campground


MacAlex

Rekommendera Poster

Något intressant jag hittade är att command symbolen, alltså denna: command_key.jpg

 

kommer från Swedish Campground. Apple hade tydligen svårt att hitta en bra symbol, så en grafiker tyckte den passade bra och det tyckte dom andra också. Än idag används symbolen.

 

Källa: http://folklore.org/StoryView.py?project=M...ort%20by%20Date

 

Symbolen används tydligen i hela Norden.

 

Geysir_sign_big.jpg

 

Här kan ni läsa mer om ursprunget av symbolen: http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Hannes_cross

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är symbolen för "fornminne" och det är ett välkänt faktum att en Appleanställd tyckte den var sjysst och vår käre guru Steve J nappade på idén. :)

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vårt favoritföretag har en gudabenådad känsla för det enkla och ville väl ha något riktigt enkelt till kommando-symbolen också.

 

Men kanske ett stiliserat C vore FÖR enkelt?

post-5952-1166694609_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är symbolen för "fornminne" och det är ett välkänt faktum att en Appleanställd tyckte den var sjysst och vår käre guru Steve J nappade på idén. :)

 

Hälsar

R

454051[/snapback]

Märket står för Sevärdhet, vägmärket för fornminne ser ut som ett R i runskrift :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alt är ju en alternativ väg av två vägar, inte den rakt fram utan den alternativa… tror jag…

454191[/snapback]

 

sablar i gatan, det har jag aldrig tänkt på… kanske inte tänkt så mycket på "alt" över huvud tage iofs, men ändå. Tänte på ett badkar nu när jag kikade på tangenten :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänte på ett badkar nu när jag kikade på tangenten  :blushing:

454480[/snapback]

 

Jag såg ett stämjärn (eller vad det nu heter) när jag tittade på tangenten :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att tangenten har BÅDE kringla och äpple är inkonsekvent och omacigt. Att det står alt på alt-tangenten är också uselt - eller så låter man det stå kvar och tar bort symbolen. Det är inte rent och proffsigt att ha TVÅ symboler för en funktion. Det strider mot alla sunda beteendevetares grundläxa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min alt har ingen symbol, står bara alt överst och option underst (amerikansk tangentbord).

 

Edit: Jag skulle vilja ha ett helt blankt tangentbord till powerbooken eller en framtida macbook pro, hade sett riktigt snyggt ut! :)

Hade kanske blivit jobbigt för de som inte kan tangentbordet utantill men det kan jag leva med!

Eftersom de nya mbp inte har något hål för det gröna ljuset vid kameran så borde det vara möjligt, hade sett riktigt coolt ut att först ha ett helt blankt tangentbord och sedan ser man tangenterna när man tänder det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min alt har ingen symbol, står bara alt överst och option underst (amerikansk tangentbord).

 

Edit: Jag skulle vilja ha ett helt blankt tangentbord till powerbooken eller en framtida macbook pro, hade sett riktigt snyggt ut! :)

Hade kanske blivit jobbigt för de som inte kan tangentbordet utantill men det kan jag leva med!

Eftersom de nya mbp inte har något hål för det gröna ljuset vid kameran så borde det vara möjligt, hade sett riktigt coolt ut att först ha ett helt blankt tangentbord och sedan ser man tangenterna när man tänder det!

454500[/snapback]

Hade sett riktig snyggt ut :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Symboliken med en uppåtriktat fylld pil för shifttangenten begriper jag inte riktigt.

Varför finns det ingen symbol för mellanslagtangenten ? :lol:

 

När får vi ett tangentbord från Apple där @ får en alldeles egen tangent?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Symboliken med en uppåtriktat fylld pil för shifttangenten begriper jag inte riktigt.

454580[/snapback]

 

Antar att det kommer från den gamla goda tiden då man använde skrivmaskiner. För att skriva versaler tryckte man på skift och valsen (eller vad den kan heta) höjdes så att versalerna på typfötterna (eller vad de nu heter) träffar pappret istället för gemenerna. -Eh, det här låter ju halvt snurrigt, men det var ju svårare att förklara med ord än jag trodde när jag började skriva.... :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det kommer från den gamla goda tiden då man använde skrivmaskiner. För att skriva versaler tryckte man på skift och valsen (eller vad den kan heta) höjdes så att versalerna på typfötterna (eller vad de nu heter) träffar pappret istället för gemenerna. -Eh, det här låter ju halvt snurrigt, men det var ju svårare att förklara med ord än jag trodde när jag började skriva.... :blushing:

454800[/snapback]

Ditt antagande är helt korrekt! :pompoms::pompoms::pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
alt är ju en alternativ väg av två vägar, inte den rakt fram utan den alternativa… tror jag…

454191[/snapback]

 

Precis. Det är en schematisk strömbrytare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...