Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

New York Times hyllar Panther


ronny

Rekommendera Poster

David Pouge är väl kanske lite väl partisk, men visst är det kul med bra press för Apple innan "släppet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

David Pouge är väl kanske lite väl partisk, men visst är det kul med bra press för Apple innan "släppet".

Ja "lite partisk" är väl OK!

Bara man slipper sådant som Computer Sewden skriver...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Det han skriver är så vitt jag vet helt och hållet sant. Att han är "lite partisk" är försiktigt uttryckt. Han har ett förflutet som medarbetare i amerikanska Macworld och har skrivit mer än en handfull böcker om Macen och alla olika program som ingår i OS X, bl a OS X, the missing manual.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artikeln är payed and bought for by apple, inte en ovanlighet i det extremt företagsdominerade usa, microsoft har mer vana på den biten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artikeln är payed and bought for by apple, inte en ovanlighet i det extremt företagsdominerade usa, microsoft har mer vana på den biten.

Det där var lustigt skrivet. Du tror alltså att NY Times låter sig köpas av exempelvis Apple?

Har du något som stödjer din ganska underliga teori?

 

David Pouge är väl kanske lite väl partisk, men visst är det kul med bra press för Apple innan "släppet".
Det han skriver är så vitt jag vet helt och hållet sant. Att han är "lite partisk" är försiktigt uttryckt. Han har ett förflutet som medarbetare i amerikanska Macworld och har skrivit mer än en handfull böcker om Macen och alla olika program som ingår i OS X, bl a OS X, the missing manual.

 

Han har ju skrivit böcker om Windows också så han är nog inte så partisk som ni inbillar er. Möjligen kan han ämnet bättre än andra. Är alla som har jobbat för MW partiska för resten av livet? Är de partiska bara för att de skriver för MW? Då tycker jag ni ska byta reportrar till några som är intresserade av att ge en mer objektiv bild av verkligheten.

 

windowsxptmm.s.gifwinxppro.s.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjae, jag syftar nog inte på hans arbete med diverse Mac-böcker (Vem kan glömma Mac Sectrets?) utan att han alltid varit en aktiv förespråkare för Mac utöver sina artiklar för amerikanska Macworld. Även hans kolumn i NYT har ju ofta varit väldigt Pro-Mac (har tidigare prenumererat på hans återkommande kolumn).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

"payed and bought". Nja, inte ens i USA kommer man så långt som David Pogue i sin roll om man låter sig köpas. Framför allt blir man inte insläppt på en tidning som NY Times. Särskilt inte efter vad som drabbat dem i form av fejkande reportrar.

 

Fast det är ju inte hans gamla koppling till MWUS som gör honom partisk. Det är detta med att han skriver böcker (och drar in stålar) på böcker om datorer, särskilt då Apples produkter. Alltså det är kopplingen "bra för Apple - bra för min bokförsäljning" som är ett litet problem i mina ögon. Inte att han uppskattar Apples produkter. Eftersom han är "columnist", det vill säga krönikör/kåsör är det per definition hans egna åsikter och inte ett reportage.

 

Som sagt ett litet problem och antagligen ett väldigt svenskt sådan då vår journalistiska tradition är stenhård på den här typen av kopplingar. Men det hade varit värre om Pogue samtidigt stod inför en lansering av "Missing Manual 3rd edition - OS X 10.3 Panther update".

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Han har ju skrivit böcker om Windows också så han är nog inte så partisk som ni inbillar er. Möjligen kan han ämnet bättre än andra. Är alla som har jobbat för MW partiska för resten av livet? Är de partiska bara för att de skriver för MW? Då tycker jag ni ska byta reportrar till några som är intresserade av att ge en mer objektiv bild av verkligheten.

Som jag skrev, jag tvivlar inte på att det han skriver är rätt och riktigt. Jag tror inte att någon kan slå honom på fingrarna på den punkten. Men det är inte vad han skriver som hur han skriver det. Pogue älskar OS X och gör ingen hemlighet av det.

 

Det stämmer för övrigt för många av de som jobbar på MacWorld både här och i USA. Vi är inte opartiska. Men det betyder inte att vi blundar för de nackdelar som Mac OS har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Men det hade varit värre om Pogue samtidigt stod inför en lansering av "Missing Manual 3rd edition - OS X 10.3 Panther update".

Det dröjer nog flera veckor innan den boken släpps :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det han skriver är så vitt jag vet helt och hållet sant. Att han är "lite partisk" är försiktigt uttryckt. Han har ett förflutet som medarbetare i amerikanska Macworld och har skrivit mer än en handfull böcker om Macen och alla olika program som ingår i OS X, bl a OS X, the missing manual.

Jag köpte "The missing manual" efter din recension i MW för något år sedan.Mycket bra bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller som jag läste i går i ett annat forum där någon klagade på den väldiga vänstervridnigen i svensk media och uppskattade den balanserade amerikanska nyhetsrapporteringen.... Nyhetsrapportering handlar ju om att berätta om saker och ting och alla är vi färgade på ett eller annat sätt när vi skriver eller tycker. Det är väl svårt att komma runt. Jag älskar biltidnigar och jag vet efter åratal av läsande vad reportrarna tycker och vad jag tycker. På grund av att de är konsekventa och redovisande (den tidning jag läser...) så kan jag göra mig en bild av en bil som jag inte kört och upptäcka senare när jag kör den att min uppfattning baserad på det jag läste stämde riktigt bra. Jag står ut med att reportrar "håller" på MS eller APPLE bara de redovisar på ett trovärdigt sätt. Jag tycker att MacWorld Sweden

gör ett bra jobb, ävenom en hel del går över min privatist-horisont och in på snåriga proffs-stigar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...