Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Processor uppgradering på Ibook


drew

Rekommendera Poster

Tjena tjena!

 

Har för tillfället en Ibook på 300mhz men vill uppdatera den. Vad kostar det att uppdatera säg till 600 - 900mhz? Var är det billigast och kan man göra installationen själv eller måste man lämna in den?

Andra synpunkter eller tips välkommnas!

 

Mvh

 

Alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte riktigt hemma på detta område... men jag har aldrig hört talas om processor uppgradering(ar) till IBook, jag misstänker att processorn är fast lödd på moderkortet; förutom att du förmodligen behöver riva hela datorn så skulle det nog vara väldigt krångligt...

Om du hadde haft en nyare IBook (en med IBM PowerPC i 750CXe eller dyl) går det faktiskt att klocka dom i mjukvara; i ditt fall är det förmodligen en Motorola 750; för jag tror inte apple började använda 750CXe förren 700Mhz ibooks:en eller senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga uppgraderingar till "dasslocken" att köpa tyvärr, en överklockning är nog ditt enda alternativ xlr8ourmac.com har all info om det finns någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ni menar alltså att det inte finns något sätt att göra datorn snabbare på förutom att köpa en ny?

 

 

 

EDIT: xlr8ourmac.com fungerar inte dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ni menar alltså att det inte finns något sätt att göra datorn snabbare på förutom att köpa en ny?

 

 

 

EDIT: xlr8ourmac.com fungerar inte dock.

Du kan väl ev överklocka den genom att löda lite osv men du kommer väl inte få någon ny maskin för det :) Det känns som du får gilla situationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag göra något för att göra den "snabbare"? Öka på RAM kanske?

Förslag?

 

Kör Jaguar på denna maskin och det funkar ok. Tror ni Panther funkar smidigare?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag göra något för att göra den "snabbare"? Öka på RAM kanske?

Förslag?

 

Kör Jaguar på denna maskin och det funkar ok. Tror ni Panther funkar smidigare?

 

Mvh

RAM kan tillvissdel göra datorn snabbare; dels efter som OS X cachar mycket i RAM så används hårddisken mindre vilket resulterar i ett mjukare system; men av erfarenhet verkar största vinsten vara upp till 384Mb sedan märks det inte så tydligt. (så har du mindre än 384Mb Ram kan det vara ide att uppgradera lite).

Obs vi pratar inte om någong jätte acceleration här.

 

Panther är enligt många snabbare på äldre Macar än vad Jaguar är; hurvida det är värt 1200kr eller vad det kostar igen vet jag inte i ditt fall.

 

Tyvärr är det nog inte mycket mer än så du kan göra :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ok tack för alla svar.

 

Gör t.e.x Macoteket det åt mig eller måste jag göra det själv? Vet någon vad det på ett ungefär kostar att uppgradera RAM minnet till 384 mb?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...