andrho Postad 23 oktober, 2003 Share Postad 23 oktober, 2003 En av mina hårddiskar (Wester Digital 1800) är delad i tre partitioner. Häromdagen kom det otäcka meddelandet vid start att " ...you have inserted a disk MacOS can´t read.", och ingen av de tre partitionerna syntes på skrivbordet. DiskWarrior 3.0 lyckades återställa en partition men går bet på de andra, och man får följande meddelande: "The directory of the disk "Untitled 2" cannot be rebuilt. The disk was not modified. The original directory is too severely damaged. It appears another disk utility has erased critical directory information. (3004, 2176)." Jag har kontaktat Alsoft tech support men de har inte svarat än. Någon som har en idé om vad som har hänt och vad man ev kan göra? (Jag installerade en ny skanner dagen innan detta hände men det kan väl rimligen inte ha med saken att göra?) Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
maccis Postad 23 oktober, 2003 Share Postad 23 oktober, 2003 Prova kör Drive 10 på den också först kan du börja med att köra fsck. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
andrho Postad 23 oktober, 2003 Författare Share Postad 23 oktober, 2003 Har kört fsck utan resultat. Men kan fsck fixa en trilskande hårddisk? Fixar inte det bara problem med systemet? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
maccis Postad 23 oktober, 2003 Share Postad 23 oktober, 2003 Den kollar filsystem och blocken vad jag vet kan nog fixa enklare fel men rapporterar den inget? har du kört Drive 10? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
andrho Postad 27 oktober, 2003 Författare Share Postad 27 oktober, 2003 fsck -y säger "The volume MacOS X appears to be OK.", dvs den kollar bara startdisken. Kan man skriva något tillägg så att övriga diskar också kollas? Tech support hos Alsoft tipsar om ett alternativval; "Scavenge" om man håller ned alttgt; hjälper inte. Drive 10 hjälper inte - hittar inte ens den kraschade disken. Och skivkontroll hittar fel men kan inte laga dem - inte ovanligt. I min desperation tankade jag ner Norton System Works från DC för att testa trots att det har klagats rätt mycket på detta program. Disk Doctor tuggade en god stund och rapporterade sedan en rejäl mängd fel som fixades utan minsta problem. Och så var disken helt OK igen. (Jadå - jag köpte omedelbart programmet från Symantec) -det bör nog finnas i verktygsmappen. Hatten av för doktor Norton! Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
maccis Postad 27 oktober, 2003 Share Postad 27 oktober, 2003 Där ser man, Norton kan ju inte vara helt genomruttet trots allt Jag vet faktiskt inte hur man tvingar fsck att kolla andra diskar tyvärr. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Josef Postad 28 oktober, 2003 Share Postad 28 oktober, 2003 Hmm, på min Beiga G3 så får jag alltid upp det meddelandet när jag startar, men allt verkar funka ändå. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
maccis Postad 28 oktober, 2003 Share Postad 28 oktober, 2003 Vänta bara... Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Arkiverat
Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.