Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bra, prisvärd o enkel fotoskrivare?


Danne Vendel

Rekommendera Poster

Jo alltså.

Funderar på att skaffa en fotoskrivare till hustrun. Har har en ganska bra Canon och en hyfsad Windows-dator.

Skrivaren ska vara enkel att hantera, svenskt gränssnitt och ge bra kopior. Ska inte heller kosta både armar och ben att köpa färgpatroner och papper.

Förslag mottages med stor tacksamhet.....

(säg nu bara inget till frugan, tack)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
…Ska inte heller kosta både armar och ben att köpa färgpatroner och papper.

451275[/snapback]

Någon sådan finns inte! Alla skrivare har löjligt dyra driftskostnader. Beror, så vitt jag förstår, på att patronerna är mer HighTech än själva skrivaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon sådan finns inte! Alla skrivare har löjligt dyra driftskostnader. Beror, så vitt jag förstår, på att patronerna är mer HighTech än själva skrivaren.

451296[/snapback]

Jo, jag vet. Man kränger skrivaren relativt billigt för att sedan tjäna på eftermarknaden.

Men det finns ju piratfärger, t.o.m. av hög kvalité som t.ex. Pelikan.

Å andra sidan så gäller det väl alla skrivare då? Och då är man tillbaka på ruta ett: Vad finns det för bra och enkel sån skrivare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en HP Deskjet F370 på Clas Ohlssons för knappt 600 spänn och jag tycker den gör sitt jobb bra! Färg, foton, kopiering, scannring... ja, jag är nöjd.

 

För riktigt kvalificerade fotoutskrifter lämnar jag in till ett labb, men för hemmabruk duger den mer än väl. Kör fotopapper och den särskilda fotopatronen (ingår ej, ligger på en 300 spänn) för bästa resultat.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Canon Pixma (5000), som håller en riktigt bra kvalitet. Jag tycker att du ska köra på en sådan. Finns ett par olika modeller att välja mellan, och du borde hitta någon som passar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall du bara skriva ut på 15x10 finns det ingen anledning att satsa på kvalitet!

Har själv tittat på HP Deskjet F370 på ClasOhlsson och tycker det verkar vara mycket för pengarna!

Tror det kan bli en sån när bläcket tagit slut på min pixma 4200 och pulvret i min Canon färglaserskrivare!

Pulver och bläck är ju så hutlöst dyrt, och 15x10-foton kräver väl inte higt tech-skrivare?

Jag kommer att köpa en billig s/v laser och en billig bläckkombination, det inte känns roligt att köpa bläck och tuner med de rövarpriser man nu tar ut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall du bara skriva ut på 15x10 finns det ingen anledning att satsa på kvalitet!

Har själv tittat på HP Deskjet F370 på ClasOhlsson och tycker det verkar vara mycket för pengarna!

451356[/snapback]

 

Ja, jag är helnöjd...

Svart partron kostar strax under 200 kr, färg ligger kring 250 kr och fotopatron drygt 300 kr.

Jag har skrivit ut en hel del och jag har inte bytt än :). Har haft min i typ tre månader tror jag.

Använder den mest som kopiator faktiskt, helt suverän för det. Och scanner, åh... finemang funkar det. Jag har en billig Samsung sv/v laser för tyngre utskriftsjobb, men sv/v utskriften från HP:n är nästan lika bra! Svårt se skillnad faktiskt... Jag är supernöjd! Extremt mycket för pengarna!

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall du bara skriva ut på 15x10 finns det ingen anledning att satsa på kvalitet!

Har själv tittat på HP Deskjet F370 på ClasOhlsson och tycker det verkar vara mycket för pengarna!

Tror det kan bli en sån när bläcket tagit slut på min pixma 4200 och pulvret i min Canon färglaserskrivare!

Pulver och bläck är ju så hutlöst dyrt, och 15x10-foton kräver väl inte higt tech-skrivare?

Jag kommer att köpa en billig s/v laser och en billig bläckkombination, det inte känns roligt att köpa bläck och tuner med de rövarpriser man nu tar ut!

451356[/snapback]

 

 

En bild på 10x15 kräver lika mycket av skrivaren som en på 20x30. Det borde t.o.m vara mer krävande, då du i regel inte tittar på bilden på lika nära avstånd på 20x30, och faktiskt kan se de brister skrivaren har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bild på 10x15 kräver lika mycket av skrivaren som en på 20x30. Det borde t.o.m vara mer krävande, då du i regel inte tittar på bilden på lika nära avstånd på 20x30, och faktiskt kan se de brister skrivaren har.

451370[/snapback]

 

Men skriver du ut i 15x10 är det väl oftast inte kvaliteten man tittar på utan motivet och händelsen bakåt!

Som jag förstått är den blivande användaren av skrivaren inte proffsfotograf utan mer ute för att föreviga minnen på papper! Kanske hamnar objekten i ett fotoalbum, med massor av fingeravtryck vad tiden lider!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen gubbar!

 

Snälla. Ge nu fasiken i att börja käbbla om vad som är bäst sinsemellan. Alla har vi olika förutsättningar och krav, så det är fullständigt lönlöst eftersom ingen kommer att ge med sig ändå. Dessutom hör det ju inte direkt till frågan. Bara tala om vad ni gillar och vad ni rekommenderar och kanske varför. Det är jättesnällt och helt tillräckligt. Sen får jag bedöma vad som verkar passar mig (eller rättare sagt "hustrun").

 

Det finns ju bättre grejer att lägga energin på en lördagskväll.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen gubbar!

 

Snälla. Ge nu fasiken i att börja käbbla om vad som är bäst sinsemellan. Alla har vi olika förutsättningar och krav, så det är fullständigt lönlöst eftersom ingen kommer att ge med sig ändå. Dessutom hör det ju inte direkt till frågan. Bara tala om vad ni gillar och vad ni rekommenderar och kanske varför. Det är jättesnällt och helt tillräckligt. Sen får jag bedöma vad som verkar passar mig (eller rättare sagt "hustrun").

 

Det finns ju bättre grejer att lägga energin på en lördagskväll.... ;)

451418[/snapback]

 

Tvärtom, det är dina önskemål som inte är tillräckligt specade!

En skrivare för 100 000 kan vara billig om den uppfyller ställda krav!

En skrivare för 600:- kan vara svindyr om dess prestanda är undermåliga till mina behov!

Om du talar om vad skrivaren skall användas till är det lättare att pejla in på rätt kategori!

Alltså, vad är dina förutsättningar och krav, bortsett att du skall ge det som julklapp till din fru! Antar att då du får lägga på några hundringar för att ligga bra till! (appropå lördagskväll alltså!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvärtom, det är dina önskemål som inte är tillräckligt specade!

En skrivare för 100 000 kan vara billig om den uppfyller ställda krav!

En skrivare för 600:- kan vara svindyr om dess prestanda är undermåliga till mina behov!

Om du talar om vad skrivaren skall användas till är det lättare att pejla in på rätt kategori!

Alltså, vad är dina förutsättningar och krav, bortsett att du skall ge det som julklapp till din fru! Antar att då du får lägga på några hundringar för att ligga bra till! (appropå lördagskväll alltså!)

451427[/snapback]

En "fotoskrivare" är ett vedertaget begrepp för såna där småskrivare som skriver ut foton, typ 12 x 18 max. Det borde väl räcka, och de andra som svarat verkar ju ha hajat - både både vilken typ av skrivare det handlar om och att det är en normalanvändare. Hade frugan varit proffsfotograf så tror jag nog att jag hade nämnt det.

 

Önskemålen är väl så tydliga som kan bli eftersom jag inte vet vad som finns och vad man kan räkna med i olika prisklasser. Det är ju bl.a. därför jag frågar.

 

Oavsett det, så var det ju inte meningen att folk som är bussiga nog att svara ska hamna i en situation där som plötsligt ska behöva försvara sitt inlägg. Det blir ju bara tråkigt då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En "fotoskrivare" är ett vedertaget begrepp för såna där småskrivare som skriver ut foton, typ 12 x 18 max. Det borde väl räcka, och de andra som svarat verkar ju ha hajat - både både vilken typ av skrivare det handlar om och att det är en normalanvändare. Hade frugan varit proffsfotograf så tror jag nog att jag hade nämnt det.

 

Önskemålen är väl så tydliga som kan bli eftersom jag inte vet vad som finns och vad man kan räkna med i olika prisklasser. Det är ju bl.a. därför jag frågar.

 

Oavsett det, så var det ju inte meningen att folk som är bussiga nog att svara ska hamna i en situation där som plötsligt ska behöva försvara sitt inlägg. Det blir ju bara tråkigt då.

451447[/snapback]

 

För mig innebär fotoskrivare ingen begränsning i format på pappret utan på den erhållna kvaliteten, dvs att det påminner i kvalitet till vad du får från ett labb dit du skickar dina semesterfilmer!

Sen beroende på krav finns det skrivare med tre färger plus svart, till åtta färger, tror jag.

Så för en normalfru som även kan tänka sig att tillåta din svärmor på kort, tror jag det duger med ClasOhlssonvarianten.

Om du med fotoskrivare menar dessa kompakta sublimeringsskivare med begränsat utskriftformat till albumstorlek, som är både dyra i inköp och i drift så blir prisbilden en annan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för Canon- skrivare som du/ni redan har?

 

Jag har en Pixma IP4000 - sedan två år tillbaka .. är helt nöjd. På blankt fotopapper blir utskrifterna Canon (ändra c till k) Tvåsidig utskrift fungerar bra för att spara papper, utskrift på printable CD/DVD fungerar också bra. (Dock unde programmet "LabelPrint" vara lite mer logiskt.

Nya färgpatroner kostar.. men ...

 

 

 

Jag ser just att det verakr pågå en ganska meningslös diskusiion i denna tråd.. jag drar mig tillbaka. :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyra aspekter:

 

1) Epson - bra kvalitet, men dyra patroner. Och jag har förstört två skrivare på att köra icke-orginal-patroner (tydligen är Epson extra känsliga för det.)

 

2) Brother har några modeller med samma grundskrivare och scanner, fax, nätverk och t o m telefonsvarare tillagt. De har separata patroner och originalpatronerna är betydligt billigare än de flesta Canon/Epson m fl. Jag har nu en Brother MFC-620CN (finns nyare och enklare varianter) som jag är nöjd med. Och den är billigare i drift än mina tidigare. (Kvaliten på fotoutskrifter är möjligen ett litet snäpp sämre än på den Epson jag hade tidigare, eller den Canon Pixma jag kollat som alternativ, men med rätt papper blir de fullt godkända.)

 

3) Som sagt - separata patroner bör det vara. Av ekonomiska och praktiska skäl. Lägg hellre på ett par hundralappar för att få en skrivare med separata patroner än att lägga samma hundralappar på att köpa patroner i onödan.

 

4) Ingen skrivare mår bra av att stå oanvänd. Skriver man inte ut på länge torkar fö¨öärgerna ihop. Något att tänka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvärtom, det är dina önskemål som inte är tillräckligt specade!

En skrivare för 100 000 kan vara billig om den uppfyller ställda krav!

En skrivare för 600:- kan vara svindyr om dess prestanda är undermåliga till mina behov!

Om du talar om vad skrivaren skall användas till är det lättare att pejla in på rätt kategori!

451427[/snapback]

Dålig dag, Balooba? Tycker nog förutsättningarna framgick - en julklapp till frugan, inte en skrivare till ett proffslabb... Och en skrivare som är hyfsat billig i drift, hellre än svinbillig i inköp.

Det senare är väl något som vi i forumet bör kunna ha svar på. Kanske inte alltid samstämda, men utifrån egna erfarenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dålig dag, Balooba? Tycker nog förutsättningarna framgick - en julklapp till frugan, inte en skrivare till ett proffslabb... Och en skrivare som är hyfsat billig i drift, hellre än svinbillig i inköp.

Det senare är väl något som vi i forumet bör kunna ha svar på. Kanske inte alltid samstämda, men utifrån egna erfarenheter.

451886[/snapback]

 

Jag tyckte det var de andra som hade en dålig lördagkväll!! :shifty:

 

Det var inte menat att uppfattas som en "hårt" inlägg, utan att faktiskt specen inte var tillräcklig för att kunna diskutera samma sak!

Och, var i frågan om hustruns gåva ligger att vi inte vet något om hennes kravbild, vad vill hon använda skrivaren till, bilder på ungarna i poolen att skicka till närsynta svärmor eller vad?

Och vad är fotoskrivare?

 

Danne säger att han bara vill ha tips om bra skrivare utifrån VÅRA krav! Men då blir det ju en lista på alla marknadens skrivare oavsett pris!

 

Ungefär som att be om tips på ett par bra slalomskidor! Det finns ingen slalomskida som passar alla typer av åkare och åkstilar! Billigt blir där samma sak, ett par skidor för tio papp kan vara billigt likväl som en två papp också kan vara billigt! Skidorna för två papp blir värdelösa och alltså dyra för den som förväntar sig avancerad åkning!

 

Alltså menar jag fortfarande, att som man frågar får man svar, och i det här fallet blir då svaren ganska ointressanta då kravbilden är obefintlig!

Epitetet "frugan" säger absolut ingenting som skulle kunna leda till rätt urval!

 

Men som sagt, det var inte meningen att mitt inlägg skulle tolkas som aggressivt, men när jag nu efteråt läser det så ser jag möjligheten att med möda tolka det så! Men jag gillar inte att använda smileys i tid och otid! :skondans::pompoms::w00t::blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera en Canon Pixma (ip4000). Jag har en sån o den fungerar bra.

451890[/snapback]

 

Jag har en Pixma IP4200 och kan instämma att den funkar bra. Men jag köpte den även för att kunna skriva på CD-skivor, vilket jag inte ens testat och är alltså en funktion jag kan leva utan!

Om jag ser till mitt behov så blir det en billig kombination med scanner och skrivare i ett plus en S/V laser. Min scanner Canonscan 9900F är klar överkurs för mig och min färglaserskrivare HP2550 har jag inte råd att köpa toner till! (Kostar mer än en ny likadan skrivare!)

 

Hädanefter kommer jag att köpa billigt och när det är dags att fylla på färg köper jag en ny enhet i stället!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gubbar,

 

Jag har glömt att tacka för alla förslag. Tack, tack. De mottogos med stor glädje och jag haver stött och blött edra synpunkter med yttersta noggrannhet.

 

Emellertid föllo valet så småningom på en apparat som går under benämning Canon Selphy cp-720. Skälen till beslutet voro flera, men inte minst hustruns begränsade intresse av teknik.

http://www.itreviews.co.uk/hardware/h1068.htm

 

Apparaten använder färgband (!) och det är bara att plugga in kameran och printa ut. Kostnaderna för varje kopia ligger på 2,50 inklusive färgåtgång. Upplösningen är på 300dpi, dvs samma som offset av hög kvalité, men trycktekniken funkar på nåt sätt så att inga pixlar eller prickar syns alls, tydligen.

 

I vart fall verkade den OK. Så den får hon på julafton.

 

Eftersom hon dessutom har den dåliga smaken att fira sin födelsedag den 25 december, så får hon ett paket med färgband och papper då. Om hon vill, kan hon självklart få det redan på julafton.

 

Tack igen för tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...