Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

System, system


med

Rekommendera Poster

Vilket system ska jag ha till min beige G3? Nu OS 9.1. 9.2? Vilka förbättringar? System X vilka konsekvenser för program etc, minne mm. Och köra i 9-läge, vad är då vitsen med X? Ja det har väl behandlats massor av gånger men jag blir yr ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte ens Panther kommer vara njutbart faktiskt, QE känns som ett måste men har man väl de så tror jag nog man kan stå ut lite i X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte, varför skulle inte OSX vara njutbart på begie G3. Den är perfekt på min begie G3. Kan visserligen bero på att jag körde os 9 på en gamal PM 6500 och när jag gick över till G3 så började jag köra X direkt och därför inte upplevt X som segt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Jag tror inte ens Panther kommer vara njutbart faktiskt, QE känns som ett måste men har man väl de så tror jag nog man kan stå ut lite i X.

Och QE för alla oinvigda, är (gissningsvis) en förkortning av Quartz Extreme. Quartz är enkelt uttryckt Apples teknik för att rita upp skärmbilden på Macen, och tillägget Extreme betyder att det kan utnyttja bildskärmskortet istället för att belasta processorn, förutsatt att man har ett bra bildskärmskort (minst 32 megabyte bildskärmsminne).

 

Angående meds ursprungliga fråga, vilket operativsystem man ska välja till en beige G3:a, så är nog OS 9.2.2 optimalt för de flesta. Som vanligt hänger det mycket på vad man sysslar med, och hur man ser på framtiden.

 

Vill man aldrig stänga av sin dator, irriterar sig ofantligt på krascher, och egentligen bara väntar på att köpa en ny Mac, är OS X rätt väg att gå. Osvuret är bäst, men även med de förbättringar som finns i Panther är det osannolikt att OS X är snabbare än OS 9.2.2 på en beige G3:a, men ska man köpa en ny Mac snart kan det vara skönt att vara förberedd på OS X. När man tröttnar kan man alltid boota om i OS 9, vilket inte är fallet på nyare Macar.

 

Sitter man vid Macen någon timme per dag, stänger av den efter varje tillfälle och trivs ganska bra med Macen, är 9.2.2 bästa valet. Prestandan är bättre, stabiliteten är ett mindre problem, och med största sannolikhet har man inga större behov av att köpa nya program som kräver OS X.

 

I längden kommer alla som vill fortsätta med Macen att behöva gå över till OS X. Nya program, uppgraderingar av program, tillbehör, drivrutiner et c, kommer i allt högre utsträckning att släppas enbart för OS X. Men för den som sitter med en äldre Mac, inte har några behov av nya program eller tillbehör, och är nöjd med hur det fungerar gäller fortfarande den gamla tumregeln - if it ain't broken, don't fix it.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte, varför skulle inte OSX vara njutbart på begie G3. Den är perfekt på min begie G3. Kan visserligen bero på att jag körde os 9 på en gamal PM 6500 och när jag gick över till G3 så började jag köra X direkt och därför inte upplevt X som segt.

Okej jag har inte kört nya är 10.1.x på en beige G3 men det var absolut inte njutbart och jag tyckte att 10.2 på min gamla iBook 500 var långsamt så mitt krav för OSX är QE.

 

jag kör OSX på min iBook 600 (16MB VRAM) och det flyter på okej kör även på min MDD och där flyter det på bra där är det inte tal om att köra OS9 trots att jag kan. Skulle jag däremot bara ha en beige g3 hemma skulle nog valet stå mellan OS9 och Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att man inte kommer att kunna köra 10.3 på en mac utan usb? För det finns väll inte usb på dom beiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sant de officiella kraven är macar med inbyggd USB, men det går säkert och köra det på dem i alla fall med nåt hack eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte, varför skulle inte OSX vara njutbart på begie G3. Den är perfekt på min begie G3. Kan visserligen bero på att jag körde os 9 på en gamal PM 6500 och när jag gick över till G3 så började jag köra X direkt och därför inte upplevt X som segt.

Okej jag har inte kört nya är 10.1.x på en beige G3 men det var absolut inte njutbart och jag tyckte att 10.2 på min gamla iBook 500 var långsamt så mitt krav för OSX är QE.

 

jag kör OSX på min iBook 600 (16MB VRAM) och det flyter på okej kör även på min MDD och där flyter det på bra där är det inte tal om att köra OS9 trots att jag kan. Skulle jag däremot bara ha en beige g3 hemma skulle nog valet stå mellan OS9 och Linux.

Nu råker det vara så att jag kör 10.0.3 på min och det funkar alldeles utmärkt förutom att Systemets brister i så här låg version

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte, varför skulle inte OSX vara njutbart på begie G3. Den är perfekt på min begie G3. Kan visserligen bero på att jag körde os 9 på en gamal PM 6500 och när jag gick över till G3 så började jag köra X direkt och därför inte upplevt X som segt.

Okej jag har inte kört nya är 10.1.x på en beige G3 men det var absolut inte njutbart och jag tyckte att 10.2 på min gamla iBook 500 var långsamt så mitt krav för OSX är QE.

 

jag kör OSX på min iBook 600 (16MB VRAM) och det flyter på okej kör även på min MDD och där flyter det på bra där är det inte tal om att köra OS9 trots att jag kan. Skulle jag däremot bara ha en beige g3 hemma skulle nog valet stå mellan OS9 och Linux.

Nu råker det vara så att jag kör 10.0.3 på min och det funkar alldeles utmärkt förutom att Systemets brister i så här låg version

Funkar & njutbart är ju två olika saker när man bedömer system tycker jag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sant de officiella kraven är macar med inbyggd USB, men det går säkert och köra det på dem i alla fall med nåt hack eller liknande.

Jo det är ju sant, för det finns ju för dom tidagare med krav på en G3. Hoppas att det kommer snabt för jag vill kunna köra med panther :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I love this forum. Jättebra tips och åsikter. Djärv som man är blir det till att pröva 9.2! Min beiga har USB på PCI-plats. Krångel med dig.kameran som visats på annan plats. Nästa mac blir väl en G4 med scussikort. Mer krångel kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sedan länge gått över till 10.2 på min G4:a. När min son (8 år) fick prova på det så insisterade han på att han ville ha samma på sin beiga G3:a. Sagt och gjort, jag installerade det och det fungerar alldeles utmärkt. Programmen går inte mycket långsammare än i 9.2.2 men lite trögare är det. Samtidigt fick han så många nya finesser så vi tycker att 10.2 är bättre än 9.2.2 trots att det är något långsammare.

 

Det hör till saken att han har 384 MB primärminne i G3:an. Det är ett måste med mycket minne till 10.2, minst 256, helst 512 fär att det skall kännas användbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker faktiskt inte heller att QE gör nån dunderskillnad. Ungefär samma effekt i "snappiness"-känsla tycker jag man uppnår om man stänger av skuggorna på en dator utan QE.

 

För övrigt, vad är det smo hindrar en G3 från att ha QE? Det är väl grafikkortet som är begränsningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja från början är det så att man ska ha 16MB VRAM minst och grafikkortet i en AGP plats, AGP platsen har övh inte en beige g3a.

 

Men de finns nåt hack som kan aktivera QE på pci bussen också kräver ju att man har ett bättre grafikkort också. 6MB VRAM som är max i en g3a är ju inget som man lyckas dra igång QE på precis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 years later...
Anders R. Östlund

Kanske inte hör hit men jag funderar på att köpa en mac med PPC-processor. Kan man köra Ilife, och särskilt Imovie på den.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...