Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

USB och kameror


med

Rekommendera Poster

Har ni [MacWorld, Admins anm.] behandlat problemen med att få kameror att fungera med PCI-USB. Tydligen på OS 9. Har USB adapter card support 1.4.1 samt OS 9.1. och det antyds i info att 9.1 etc kan krångla. Nån nyare v. har jag inte httat. Tur att inte bilar är som datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Så länge man håller sig till allmän utrustning som skrivare, skannrar, hårddiskar, cd-brännare etc. ska usb-kort i äldre Macar fungera. Ju mer specialskriven drivrutin produkten kräver, desto större risk att det krävs en Mac med inbyggd usb. Dit hör egentligen allt som inte täcks in av Apples drivrutiner och stödet i Mac OS. Till exempel videofångarkort, modem och liknande.

 

När det gäller just direktanslutna kameror brukar det fungera lite si och så. Själv föredrar jag separat minneskortläsare då dessa ska fungerar rakt upp och ned på Apples "Mass Storage"-drivrutin för OS 9. Om kameran har ett "storage"-läge bör det fungera eftersom den då fungerar likt en kortläsare.

 

Annars finns det inte särskilt mycket att ta upp kring ämnet annat än de gånger det hamnar i mappen. Hittills har usb-kort fungerat bra. De tester av skrivare och skannrar jag har gjort fram till för ett år sedan är gjorda med dem anslutna mot en G3 med usb-kort. Sedan sommaren 2002 kör jag de flesta tester från min Powerbook G4.

 

Dock har jag fått intrycket att allt oftare står "Mac with built-in usb" som krav i produktspecifikationer. Våren 1999 försvann de sista Mac-modellerna utan inbyggd usb (Powerbook G3, "Wallstreet"). Det är 4 1/2 år sedan och det är föga förvånande att tillverkarna inte testar sina nya produkter med en så pass försvinnande produktgrupp.

 

De gamla G3orna har helt enkelt påbörjat slutfasen av sin svansång. :(

 

Om det inte löser sig med kameran ser jag minneskortläsare som den lämpligaste utvägen att få över bilderna. Ja, utöver en ny Mac då.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...