Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Panther på G!!!


Mäster G

Köper du eller laddar du ned Panther?  

64 medlemmar har röstat

  1. 1. Köper du eller laddar du ned Panther?

    • Självfallet köper jag Panther.
      40
    • Jag piratkopierar från nätet.
      9


Rekommendera Poster

Nils Holmlöv

Jag ändrade i svarsalternativen. Ett av alternativen var "Jag laddar hem gratis från nätet" vilket antyder att det finns ett gratisalternativ. Det gör det inte. Däremot står det var och en med snabb lina och rätt kunskaper fritt att piratkopiera Panther och en rad andra program. Men det är inte gratis, det är stöld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ändrade i svarsalternativen. Ett av alternativen var "Jag laddar hem gratis från nätet" vilket antyder att det finns ett gratisalternativ. Det gör det inte. Däremot står det var och en med snabb lina och rätt kunskaper fritt att piratkopiera Panther och en rad andra program. Men det är inte gratis, det är stöld.

Åjo, nog är det gratis alltid. Åtminstone om man med "gratis" menar, som man vanligen gör, "kostnadsfri". Sen kan man anlägga moral(ist)iska aspekter på saken och tycka att det är fel och dumt, men det är fortfarande gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Åjo, nog är det gratis alltid. Åtminstone om man med "gratis" menar, som man vanligen gör, "kostnadsfri". Sen kan man anlägga moral(ist)iska aspekter på saken och tycka att det är fel och dumt, men det är fortfarande gratis.

"gratis adv. o. oböjl. adj. kostnadsfri[tt], avgiftsfri[tt], till skänks"

 

Ur Svenska Akademiens ordlista över svenska språket.

 

I begreppet gratis ligger alltså att ägaren inte vill ha betalt. Det är naturligtvis möjligt att stjäla eller piratkopiera, men det gör det inte gratis, det innebär bara att man struntar i att betala för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har beställt. 195 kr inkl. moms och frakt.

Tack vare att jag köpte min G5'a efter Apples korkade datum. Att inte alla som köpt en G5'a får tillgång till samma rabatt tycker jag är galet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick mitt besked igår om att den skeppats från fabrik, så jag ser fram emot att den kanske dyker upp på fredag *längt längt*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har beställt. 195 kr inkl. moms och frakt.

Tack vare att jag köpte min G5'a efter Apples korkade datum. Att inte alla som köpt en G5'a får tillgång till samma rabatt tycker jag är galet.

Hmm vilket datum var det nu igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åjo, nog är det gratis alltid. Åtminstone om man med "gratis" menar, som man vanligen gör, "kostnadsfri".

OK, jag kommer hem till dig, häntar din mac och din stereo. Det är ju gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle helt klart kunna tänka mig att betala för det om det var ungefär halva priset. Jag kryssade i "gratis"-alternativet...

 

Hade samma fråga funnits på nåt Wintel-forum angående ny version av Windows hade nog svaren sett lite annorlunda ut... Men vi Mac-användare e ju mer lojala bla bla bla...

 

Jag känner ingen som har betalat för Windows, det gör man bara när man köper ny dator, när os:et följer med. Att betala för nån uppgradering e de inte tal om... När XP kom cirkulerade skivorna hej-vilt runt omkring mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jäkla tur för Apple att orderdatum med Studentfinansiering blir den dagen dom har fått betalningen godkänd och inte den ursprungliga orderdagen (vilken var 14 augusti i mitt fall). Nu beställde jag det faktiskt, trots att jag först hade tänkt låta bli och bara fortsätta segla mitt piratskepp på dom sju cyberhaven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åjo, nog är det gratis alltid. Åtminstone om man med "gratis" menar, som man vanligen gör, "kostnadsfri".

OK, jag kommer hem till dig, häntar din mac och din stereo. Det är ju gratis.

En irrelevant jämförelse alltför korkad för att vara värd att kommentera. Fast, jäklar, nu gjorde jag visst det ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara tipsa alla högskolestudenter om att via Mecenat kan ni köpa Panther för 747,50.Mer rimligt för en nudelkassa.

 

/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del måste jag säga att det ska till feta superlativ om Panther för att jag ska betala 1500 spänn för en uppdatering av OS X. För inte handlar det om nåt helt nytt system som steget från 9:an till X? Jag tycker för övrigt att det är ganska sniket av Apple att ta så hutlöst betalt. Här har man pröjsat 25 tusen riksdaler för en produkt från ovanstående och förväntas betala extra för uppdateringar av systemet..

 

Henke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är ju tre cd att ladda hem (=1.5GB) men den finns ju därute redan för ett par veckor sedan. Nä jag väntar att ladda hem/installera tills alla problem och buggar är lösta och jag tänker INTE betala 1,5kkr för denna update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Som Steve brukar säga, det är mindre än en dollar per ny feature...

 

Och jag lovar, Panther är inte underskattat av någon. Är det något program man borde betala för så är det ju OS - det använder man ju helt uteslutande mest av alla program, och det är det mest väsentliga. Sen att man ibland tycker att Apple borde ha lite mer överseende med personer som köpt en ny dator den senaste tiden innan en OS-uppdatering, inte bara en månad eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...