Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Personal Laserwriter 320


macwin

Rekommendera Poster

laserwriter 320 går till OS X (tiger?) och villka win OS? hittar bara massa till salu eller nonsens, så var finns drivers till den? och eventuell manual?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skojar du väl med oss MacWin? Personal LaserWriter i OS X?

 

Jag har själv faktiskt 2 stycken LaserWriter 4/600, som jag tror ser likadana ut. Den ena jobbar fortfarande tillsammans med en PowerBook 5300.

 

Första problemet är väl den fysiska anslutningen. PL 320 har väl också bara parallell-anslutning? (eller är det seriell?) Inte ethernet? Redan där är det kört, såvida du inte använder Asanté Localtalk to Ethernet Adapter. (Det gör jag faktiskt).

 

Lite märkligt är det ändå: när jag en gång i tiden provkörde OS 10.2.8 fanns där med en massa drivrutiner för just äldre laserskrivare, tror det fanns med drivrutiner för InkJet-skrivare också, men ändå är det i stort sett omöjligt att koppla ihop dem. Har inte kollat i 10.4, dumpade alla onödiga skrivare direkt där.

 

Har du kollat vilka drivrutiner du redan har i datorn? Annars ska väl drivisar (för OS 9) finnas att ladda ner från Apple? Sedan finns det ju ett antal webplatser med support för gammelmacar, men jag har inga adresser tillgängliga här.

 

Om inget annat hjälper så finns fortfarande Brothers laserskrivare HL-2030 att köpa ny för 990 kronor! Med usb-anslutning. 18 sidor per minut (som det heter), i stort sett nästan lika bra som LaserWriter 4/600, bara mycket snabbare och modernare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon kör med laserwritter 320 och en G3á med "Tiger" och jag har 2 hemma men att hitta det, puuh svettigt värre, men apple har någon som tillverkat dessa och satt på Apple-symbolen så allt är möjligt?, denne kör OS X på en Motorola prosessor också typ 25mhz en Japan som hållt på sedan sheetah kom ut ungefär?`det är ett hopplock av allt

linux bsd o X så det är ej äkta vara, hittat nått till OS 7.6 men ej längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt denna sida går det att ansluta en LW320, om än med lite besvär:

http://www.macintouch.com/tigerreview/incompatibility.html

 

Kör själv en LW4/600 PS ända sedan jaguar via en localtalkbrygga - funkar klockrent. Tack Steve:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde med en LaserWriter Plus tillsammans med 10.2 eller om det va 10.3 kanske va det till och med 10.4 på min Blådåre, så hoppet ska man aldrig lämna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad macwin är ute efter - att köra en Apple Personal Laserwriter med Windows...?

 

Nå - jag har en LW320 i nätverket hemma, men bara med OSX. Det går utmärkt (drivrutinerna finns i OSX), men det måste gå via en Asantékonverter eftersom skrivaren har Appletalk/Localtalk, men inte Ethernet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...