Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OS 10.2.8 kraschar min dator


Björn Nordström

Rekommendera Poster

Björn Nordström

Sedan uppgraderingen till 10.2.8 har det börjat hända konstiga saker i min dator som jag tidigare inte varit med om: *) Datorn fryser och är helt låst, **) skärmen svartnar och går inte att väcka till liv igen. Krascherna kommer helt slumpmässigt känns det som, jag kan inte sätta dem i samband med något program. Är nästan säker på att det är 10.2.8 som är boven, eftersom liknande aldrig inträffat tidigare. Har reparerat rättigheter från installtions CD:n, (fungerar men avhjälper inte problemet), reparerat rättigheter från hårddisken och via Cocktail (varvid ** inträffar), kört Cocktail och zappat PRAM. Problemen kvarstår. Kan i och för sig arbeta utan krasch ett par dagar, men sen är det kört igen.

 

Pratade med en kompis som också fått samma problem sedan han uppgraderade till 10.2.8. Någon av er på forumet som haft liknande problem på sistone? Finns det någon möjlighet att återinstallera 10.2.6, som fungerade felfritt för mig? Hur gör jag det i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner inte igen ditt problem Björn, men jag har fått lite bekymmer med DragThing när jag gör omstart.

Programmet vill inte starta, står och studsar i Dockan, och stannar efter en stund.

Programmet svarar inte står det.

Fick gå in och trixa lite i Testingscripten för att få igång det. Så vart det inte innan 10.2.8.

 

Nu drog jag ner senaste uppdateringen (5.0) och den startar lite bättre, om än långsamt.

 

Har inget bra förslag till lösning, vad säger kraschloggen?

Lägg ut den här, det fanns ju några bra "tydare" här :D

 

Drive10 vore kanske nåt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken dator är det du har?

Vad säger Crash-loggen?

Innan du börjar med att återställa till 10.2.6 kanske du kan testa att installera om 10.2.8, men med Combo-uppdateraren?

 

Du kan vidare testa att köra fsck för att få en ledtråd om var någonstans det blir ett sådant fel som gör att Coctail låser systemet. Det kanske rapporterar varför och med vilken fil det är problem...

 

Testa ett annat program än Coctail för att rensa bort dina cache-filer, exempelvis Jaguar Cache Cleaner eller Cache Out.

 

(Och passa på att uppdatera Coctail till 3.01)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...