Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spel på Mac ointressant?


Zoppora

Rekommendera Poster

Spel och nöje är den delen av Mac-diskussioner som går trögast, det går långt mellan inläggen.

Jag minns den "gamla goda tiden" då svenska MacWorld hade en egen spelsida, en väldigt bra sådan. Jag minns inte varför den försvann, men synd var det.

 

Varför gick MacWorlds spelsida i graven?

Finns det ingen möjlighet att det kan bli en ny i framtiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

2 månader?? :lol::lol:

 

Tror det stod så förra hösten också va?

 

Det är inte ointressant, men många på just det här forumet kanske inte är så intresserade? Kolla på macgamer eller insidemacgames, där händer det "lite" mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Varför gick MacWorlds spelsida i graven?

Finns det ingen möjlighet att det kan bli en ny i framtiden?

Det finns flera skäl till att vi slutade med en dedikerad spelsida i tidningen:

 

1. Under en period som föregick beslutet lanserades det väldigt få spel.

2. Intresset från de amerikanska distributörerna/spelförlagen var väldigt litet.

3. Det var svårt att få loss recensionsexemplar av spelen.

 

Vart och ett för sig och tillsammans ledde detta till att vi ägnade väldigt mycket energi åt spelhålan (som avdelningen kallades).

 

Det som till sist gjorde att vi beslutade oss för att inte ha spelrecensioner varje månad var dock att i de läsarundersökningar vi gjorde, så visade det sig att väldigt få läste spelhålan, och att det var den avdelning som skulle saknas minst om vi tog bort den.

 

Vi testar dock spel fortfarande, det är bara det att vi inte har en fast avdelning för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

Visst minns man Spelhålan! Grymt snygg sajt! Den enda sajten man sett som är helt svartvit coolt!

 

Men lets face it! Spelmarknaden för Mac är idag inte vad den en gång varit! Den var dålig redan förr men måste nog anses vara ännu sämre idag!.Visserligen släpps det fortfarande spel för Mac men de är svåra att få tag på många ggr och det enda man ser i många butikers spelhålor idag är gammla Mac spel för klassiskt Mac OS i gammla trasiga kartonger. Såg tex häromdagen ett gammalt Tomb Raider 3 spel från 1999 för mac i en gamerbutik.

 

Synd att det inte var bättre ställt!

 

Min gissning är att det är Direct X 9 som är boven i dramat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Min gissning är att det är Direct X 9 som är boven i dramat!

Det är nog inte DirectX 9 som ligger bakom att det är dåligt med skyltningen i svenska spelbutiker. Problemet är nog istället att det är dåligt ställt med distributionen i Sverige. I USA släpps det ju en hel del spel, och där har jag en känsla av att det är minst lika bra om inte bättre än det var för fem, sex år sedan. Men att få hit dom verkar vara väldigt svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya spel kräver ockå sin hårdvara.Vilket Apple har svårt med i konsumentmacar.Pm har vad som krävs,eller ivart fall går det att uppgradera.

 

Om hårdvaran inte räcker till så är det nog svårt att sälja spel tror jag.Spelprestandan på en ett år gammal i eller emac med Gforce 2mx gör nog ingen glad.Testa med C&C Generals på en sådan när det kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att det känns bättre med spel på macen än på länge. Tycker det är urkul att spel som Tony Hawk, Kelly Slater, UT 2003, CC Generals. Det enda jag saknar är lite traditionella sportspel som fotboll och hockey… Beror kanske på att de snabbt blir gamla iochmed säsongerna och därmed ej värt att porta…

 

Som asson skriver så hänger det nog mycket på just prestandan i konsumentburkarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som asson skriver så hänger det nog mycket på just prestandan i konsumentburkarna.

Visst gör det det, men vad är det som säger att alla spel MÅSTE vara skrivna för 1GTexels/s och använda 3 texturelayers och volumetric smoke?? Ibland är det lite som om att bara för att det FINNS så måste alla nya spel lägga på ytterligare effekter. Vore faktiskt kul om något spelföretag satsade på att göra spel med modern teknologi (3D ), men där man la mer energi på gameplay och på story än på rena grafikeffekter. Visst, på fredag kommer min G5 2x2 med Radeon9800, så Spela går så det ryker.

 

Titta på Remedys maxPayne Engine, den var riktigt snabb även på då långsamma kort, utan att man behövde ställa skärmen i 640z480 16bit, noshade etc etc, så det GÅR, men frågan är om dom som gör 3D motorerna vill, eller om programmerarna vill. Det är mycket pengar att spara i att slippa optimera fram +10% i prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som asson skriver så hänger det nog mycket på just prestandan i konsumentburkarna.

Visst gör det det, men vad är det som säger att alla spel MÅSTE vara skrivna för 1GTexels/s och använda 3 texturelayers och volumetric smoke?? Ibland är det lite som om att bara för att det FINNS så måste alla nya spel lägga på ytterligare effekter. Vore faktiskt kul om något spelföretag satsade på att göra spel med modern teknologi (3D ), men där man la mer energi på gameplay och på story än på rena grafikeffekter. Visst, på fredag kommer min G5 2x2 med Radeon9800, så Spela går så det ryker.

 

Titta på Remedys maxPayne Engine, den var riktigt snabb även på då långsamma kort, utan att man behövde ställa skärmen i 640z480 16bit, noshade etc etc, så det GÅR, men frågan är om dom som gör 3D motorerna vill, eller om programmerarna vill. Det är mycket pengar att spara i att slippa optimera fram +10% i prestanda.

Visst vore det kul om speltillverkarna anpassade spelen efter konsumentmacarna,men så blir det nog aldrig.Hemma hos mig är det mest bara ungarna som spelar.På en PC.En G5 2x2 är helt oåtkommlig.

 

Spelandet är en viktig del för varje barnfamilj,tro mig.Varför Apple väljer att strypa spelprestandan på konsumentmacar vet jag inte.Förhoppningsvis så spelas det mer hemma än på jobbet.Det får helt enkelt inte kosta 30000:- + skärm för att kunna spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelandet är en viktig del för varje barnfamilj,tro mig.Varför Apple väljer att strypa spelprestandan på konsumentmacar vet jag inte.

Jag kan inte heller förstå varför Apple stryper spelprestandand. iMacarna har så länge de funnits haft taskig spelprestanda. Ett bättre grafikkort skulle kunna göra en hel del.

 

Förhoppningsvis letar sig G5:an ner i konsumentdatorerna ganska snart.

 

Sedan tror jag att spel på dator tyvärr ses som lite löjligt. Jag är övertygad om att fler än man tror spelar datorspel, även på mac men "vågar" inte erkänna det.

 

Jag spelar i alla fall gärna om jag har tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

asson: Jag tror faktiskt totte även inkluderade äldre PC-burkar i det där... du vet, om du köper en Dell i grundutförande är den inte direkt ett 3D-monster, äns idag med 2.6GHz P4, på grund av grafikkorten. Precis som med Apples konsumentburkar faktiskt. Grafikkortet är den stora boven. Om Apple satte in ett Radeon 9600 Pro i iMacen och ett 9600 Mobility i iBook så skulle det bli bra mycket bättre prestanda. Då skulle man lungt kunna spela även UT2003 och liknande nya spel på minstingarna. Dom är ju liksom dyra nog som dom är, varför inte lägga på en femhundring eller tusenlapp eller vad det blir och sätter i ett riktigt grafikkort som klarar dagens spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

asson: Jag tror faktiskt totte även inkluderade äldre PC-burkar i det där... du vet, om du köper en Dell i grundutförande är den inte direkt ett 3D-monster, äns idag med 2.6GHz P4, på grund av grafikkorten. Precis som med Apples konsumentburkar faktiskt. Grafikkortet är den stora boven. Om Apple satte in ett Radeon 9600 Pro i iMacen och ett 9600 Mobility i iBook så skulle det bli bra mycket bättre prestanda. Då skulle man lungt kunna spela även UT2003 och liknande nya spel på minstingarna. Dom är ju liksom dyra nog som dom är, varför inte lägga på en femhundring eller tusenlapp eller vad det blir och sätter i ett riktigt grafikkort som klarar dagens spel.

Håller med,grafikkorten har stor del i det.Att Apple ströp prestandan med AGP 2x gör sitt det med.Jag vet inte om de uppgraderat AGP porten nu.på Dell burkarna kan man välja grafikkort.iMacen med 17" skärm har idag riktigt hyfsad spelprestanda,på pappret ialla fall.

 

Men vad jag vill ha sagt är att,så länge Apple inte satsar på bra spelburkar till konsumentpris så kommer inte speltillverkare satsa järnet på att utveckla till mac.Det är en ond cirkel.Folk köper inte mac för att det är ont om spel och tillverkare ger inte ut till mac för marknaden är för liten.Och spelandet är stort bland barn och tonåringar.Apple,sätt i ordentliga grafikkort,snåla inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Min gissning är att det är Direct X 9 som är boven i dramat!

Det är nog inte DirectX 9 som ligger bakom att det är dåligt med skyltningen i svenska spelbutiker. Problemet är nog istället att det är dåligt ställt med distributionen i Sverige. I USA släpps det ju en hel del spel, och där har jag en känsla av att det är minst lika bra om inte bättre än det var för fem, sex år sedan. Men att få hit dom verkar vara väldigt svårt.

Hej!

 

Vad jag avsåg med att nämna Direct X 9 handlar om det som flera andra nu tagit upp dvs prestandan i grafikkretsarna på konsumentmacarna som helt enkelt är för dåligt för att klara av tex kommande Half Life 2.

 

Alla actionspel som nu släpps är i praktiken DX9 klassade produkter och kräver sitt grafikkort. Allt under Radeon 9600 är ej att rekommendera idag!

 

För att porta ett spel till Macen krävs således förutom själva portningen även bakåtkompatibilitetsarbete av spelutvecklarna dvs spelet i Mac version måste göras sämre något som ej görs naturligtvis. Och spelutvecklare är ju alltid den lataste formen av programmerare så det talar ju inte för macen precis!.

 

Situationen i USA är visserligen inte lika dålig som den är i Sverige men de spel som släpps till Macen är ej de mest krävande spelen så utbudet av de häftigaste spelen är mycket dålig i många fall!.

 

Visserliggen är de senaste iMacarna i mellanpris och toppnivå utrustat med en integrerad specialversion anpassad för widescreen av Geforce FX 5200 vilket är en DX9 klassad produkt. Tyvärr så är den placerad i en miljö som hindrar att man får ut fulla prestanda(integrerade kretsar presterar alltid sämre än riktiga kort placerade i en AGP plats). Powermacarna är naturligtvis en äkta spelmaskin i högsta klass med upgraderingsbar grafik i form av AGP kortplats och allt. Men spelutvecklarna utvecklar ju inte spel för den extremt lilla kundgrupp som äger en sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
asson: Jag tror faktiskt totte även inkluderade äldre PC-burkar i det där... du vet, om du köper en Dell i grundutförande är den inte direkt ett 3D-monster, äns idag med 2.6GHz P4, på grund av grafikkorten. Precis som med Apples konsumentburkar faktiskt. Grafikkortet är den stora boven. Om Apple satte in ett Radeon 9600 Pro i iMacen och ett 9600 Mobility i iBook så skulle det bli bra mycket bättre prestanda. Då skulle man lungt kunna spela även UT2003 och liknande nya spel på minstingarna. Dom är ju liksom dyra nog som dom är, varför inte lägga på en femhundring eller tusenlapp eller vad det blir och sätter i ett riktigt grafikkort som klarar dagens spel.

Håller med,grafikkorten har stor del i det.Att Apple ströp prestandan med AGP 2x gör sitt det med.Jag vet inte om de uppgraderat AGP porten nu.på Dell burkarna kan man välja grafikkort.iMacen med 17" skärm har idag riktigt hyfsad spelprestanda,på pappret ialla fall.

 

Men vad jag vill ha sagt är att,så länge Apple inte satsar på bra spelburkar till konsumentpris så kommer inte speltillverkare satsa järnet på att utveckla till mac.Det är en ond cirkel.Folk köper inte mac för att det är ont om spel och tillverkare ger inte ut till mac för marknaden är för liten.Och spelandet är stort bland barn och tonåringar.Apple,sätt i ordentliga grafikkort,snåla inte.

Hej!

 

Vad avser AGP 2X så behövs inte mer även för de senaste spelen!. Det är inte här begränsningen sitter ännu. Jag tror att det är AGP 4X som gäller i de senaste macarna men är inte säker!.

 

[Edit] Har kollat upp nu! Senaste iMac's har AGP4X support[Edit]

 

På PC sidan har ju numera även AGP8X kommit vilket får sägas bara vara en marknadsföringsgrej som aldrig kommer att behövas.Prestandan för dagens grafikkort höjs inte nämnvärt om det placeras på moderkort med AGP8X stöd jämfört med ett som "bara" stödjer 4X. Det handlar om ungefär 2-5fps i sekunden beroende på kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På PC sidan har ju numera även AGP8X kommit vilket får sägas bara vara en marknadsföringsgrej som aldrig kommer att behövas.Prestandan för dagens grafikkort höjs inte nämnvärt om det placeras på moderkort med AGP8X stöd jämfört med ett som "bara" stödjer 4X. Det handlar om ungefär 2-5fps i sekunden beroende på kort.

…Power Mac G5 har vad Apple omnämner som "8X AGP Pro".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad jag vill ha sagt är att,så länge Apple inte satsar på bra spelburkar till konsumentpris så kommer inte speltillverkare satsa järnet på att utveckla till mac.Det är en ond cirkel.Folk köper inte mac för att det är ont om spel och tillverkare ger inte ut till mac för marknaden är för liten.Och spelandet är stort bland barn och tonåringar.Apple,sätt i ordentliga grafikkort,snåla inte.

Det gör dom ändå inte. Det spelar tyvärr inte någon roll vad Apple skulle peta in för grafikkretsar i dagens maskienr eftersom spelen utvecklat just mot Direct X, och det finns inget vettigt sätt att flytta direct-X kod -> macen. De spel som använder sig av OpenGL går lättare att porta, eller de kan t.o.m. utveckla för alla plattformar samtidigt. Sen, tiden från idé till produkt brukar ligga runt 2-3 år, ibland upp till 5 år för riktigt bra spel, så de spel som nu kommer nu specificerades redan för 3-4 år sedan.

 

// Totte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst vore det kul om speltillverkarna anpassade spelen efter konsumentmacarna,men så blir det nog aldrig.Hemma hos mig är det mest bara ungarna som spelar.På en PC.En G5 2x2 är helt oåtkommlig.

 

Spelandet är en viktig del för varje barnfamilj,tro mig.Varför Apple väljer att strypa spelprestandan på konsumentmacar vet jag inte.Förhoppningsvis så spelas det mer hemma än på jobbet.Det får helt enkelt inte kosta 30000:- + skärm för att kunna spela.

En annan detalj av problemet är att ungarna köper en lättbeggad plockepins-pc för 5.000:- och lånar en skärm av en kompis. Vips har de en speldator som matchar dyra Macar. De skulle inte byta till Mac för de har inte råd. Så enket är det. Var skulle de få 10.000:- till i från? Och det räcket inte till en bättre speldator ändå....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är knappast varken hårdvaran på Macen, vilken är på samma nivå som PC sidan dom här dagarna, dessutom har apple oftast koncentrerat sig på att göra systemet så effektivt som möjligt hårdvarumässig.

Däremot på mjukvarusidan laggar dom efter vad det gäller att strömlinjeforma sitt utbud.

 

Hur som helst tillbaka till ämnet.

Det stora problemet tror med ganska stor säkerhet inte alls beror varesig på Direct X eller vad som helst, problem med att flytta program från windows till mac och vice versa har alltid varit ett problem, förr var det förmodligen ändå värre efter som många program använde Inline Assembler på PC sidan (speciellt DOS baserade spel).

 

Det stora problemet som jag fattat det (jag känner en kille som jobbar på ett spel portar företag i USA).

Så är det stora problemet det att det finns inte tillräckligt med potentioella spel köpare för att täcka eventuell förlust vid en felsatsning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ursäkta den "korta" posten ovan; jag hadde tyvärr inte tid att skriva klart den och fick avsluta fort.

Poängen var den att spelföretagen är mycket skeptiska till spel på macen, dom spel dom vågar porta är spel som gått fruktansvärt bra på PC, ny satsningar är imprincip uteslutna; sedan finns det förstås dom som utvecklar parallelt både mac och pc version; men detta är vanligare på "shareware"/"hobby" nivå än det är på högre nivåer.

 

(Och nils har rätt vad det gäller spel i sverige/USA, spel tillverkas fortfarande för mac...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Ja man kan ju verkligen inte titta på hyllorna på Åhléns och tro att det på något sätt motsvarar verkligheten.

 

Det där med pengarna tror jag också på, jag menar, inte alla spel till PC kräver senaste hårdvaran, för då skulle dom tappa hur många kunder som hellst som inte har råd att köpa nytt grafikkort och processor en gång om året. Det blir helt enkelt nästan bara stora spel som nästan garanterat kommer gå runt, eftersom det inte finns marginal med stora misslyckanden. Vissa företag gör spelen direkt för flera plattformar (framför allt Blizzard och ID - och numera även amerikanska försvaret) men det är företag vars spel säljer i miljoner, och säljer man då några tiotusen extra till mac- och linuxanvändare (i IDs fall alltså) och därmed får en nöjd och glad skara köpare som proklamerar ens storhet vitt och brett så blir man ju nöjd...

 

Och kom inte och säg att det mestadels är gamla spel som kräver mindre som släpps till mac Ågren, du kallar väl knappast Halo, Splinter Cell och så vidare gamla? Det tråkiga är att det bara finns en knapp handfull utvecklare som själva gör nya högbudgetspel till mac, alla andra portas av den knappa handfullen portningsföretag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...inte alla spel till PC kräver senaste hårdvaran, för då skulle dom tappa hur många kunder som hellst som inte har råd att köpa nytt grafikkort och processor en gång om året. Det blir helt enkelt nästan bara stora spel som nästan garanterat kommer gå runt, eftersom det inte finns marginal med stora misslyckanden. Vissa företag gör spelen direkt för flera plattformar (framför allt Blizzard och ID - och numera även amerikanska försvaret) men det är företag vars spel säljer i miljoner, och säljer man då några tiotusen extra till mac- och linuxanvändare (i IDs fall alltså) och därmed får en nöjd och glad skara köpare som proklamerar ens storhet vitt och brett så blir man ju nöjd...

Precis, sedan bör man tänka på att andelen macar i världen är väldigt lite jämnfört med andelen PC, många spel företag ignorerar mac världen av den anledning kan jag tro. Visst är det synd. men ärligt talat vill man spela spel seriöst bör man skaffa sig en PC (också), i det långa loppet tror jag man faktiskt tjänar på detta; tänk på att när mac versionen av dom flesta spelen kommer; det är då dom börjar rea ut PC exemplaren, samt brukar PC versionen vara billigare till att börja med (och igen har detta förmodligen med att göra hur många möjliga köpare det finns).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Ja, men sen att dom sätter priser som ligger över dubbla priset för PC-versionen gör ju inte saken bättre... speciellt om det är mer pappersarbete och strulande som är i vägen och inte portningssvårigheter. Som tydligast exempel kan vi ju ta Neverwinter Nights. Jag tänker deffinitivt inte betala macpriset för det spelet. 50 dollar när jag kan köpa CD-nycklar till PC-versionen (av både spelet och expansionen - som förresten funkar alldeles utmärkt även på mac) för typ 300 spänn, här i sverige. Taskigt mot macsoft kan väl tyckas, men dom får väl skylla på Atari som uppehåller releasen i ett halvår av nån outgrundlig anledning. Och när vi dessutom inte får något Toolset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Och när vi dessutom inte får något Toolset.

Och toolsetet var ju anledningen till att MacSoft tog över. Från början skrevs ju NWN cross plattform av BioWare, dock inte toolset, vilket var skrivet på ett sådant sätt (läs väldigt mycket MFC och VB) så att det var dyrt att porta.

 

Nu, 18 månader senare, fick vi det inte ändå, så vi har väntat 18 månader på något som aldrig kom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jo, ett skitbra rollspel med enorma möjligheter till nätspel. Men inget toolset. Jag har inte väntat 18 månader på ett toolset, och detsamma gäller faktiskt dom flesta. Men jag tycker dom borde tagit betydligt mindre betalt för det, när det är så försenat och saknar en rätt viktig del.

 

Och den är skriven i Borland förresten, enbart Borland vad jag vet. Dom hade mage att urskuldra sig med ett "vi trodde faktiskt att Borland fanns för mac"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...