Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilket programspråk arbetar man med i Xcode?


hampux

Rekommendera Poster

Kände inte till tilläggen till gcc, tack för påpekandet.

Men är det särskilt gångbart? Har aldrig sett en platsannons där kunskaper i Objective-C efterlyses. (Det kanske finns, men hur många är det jämfört med C++ och Java?)

441860[/snapback]

 

Om man skall lära sig programmera för att bli attraktiv på arbetsmarknaden, så bör man överväga .Net också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns sprite animation toolkit fortfarande? det var ganska kul o använda till små spel o sånt, jag har bara provat C men mina vänner var så mycket duktigare och jag hade ett liv så jag gav upp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns sprite animation toolkit fortfarande? det var ganska kul o använda till små spel o sånt, jag har bara provat C men mina vänner var så mycket duktigare och jag hade ett liv så jag gav upp...

442806[/snapback]

 

Jag tror inte SAT har förändrats nämnvärt dom senaste åren, förmodligen fungerar det fortfarande men det var redan mot slutet av MacOS 9s livstid lite "old school" imho.

Ingmar brukar ju titta in på forumet ibland och han bör ju veta hur det är med den saken.

 

( http://www.lysator.liu.se/~ingemar/sat.html )

 

Hur som helst så bytte många programmerare över till SpriteWorld- Varför kan man spekulera i, Men jag tror det var mest för spriteworld var open source, ( http://www.spriteworld.org ) vilket gör det betydligt lättare att porta om nödvändigt osv- Dessutom vill jag minnas det var lite modernare redan på den tiden, Idag är det nog knappast någon tvekan om att Spriteworld är modernare- med opengl acceleration osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah hehe det var ju ett tag sen... jag var typ i 14-årsåldern när jag höll på me det....

Kanske ska börja leka lite igen, håller på rätt mycket med flash nu.. man e ju lite bortskämd när det kommer till programmering...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man skall lära sig programmera för att bli attraktiv på arbetsmarknaden, så bör man överväga .Net också.

442774[/snapback]

Håller fullständigt med. Alltfler företag ropar efter C#-kunskaper... ( Vi har antagligen Vista att tacka...! )

 

Personligen finner jag däremot C/C++ mer attraktivt än Java/C#. Det enda riktigt jobbiga i C++, om man bortser från STL's felmeddelanden, är inclusion issues.

 

Usch.

 

Men det är väl antagligen något man lär sig behärska fullt ut efter ett antal projekt :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Spelar det någon roll vilket språk man kodar i Xcode? Eller är det betydligt smidigare att hålla sig till Objective-C än Ruby?

 

Är väldigt nyfiken på Ruby då det verkar vara det smartaste språket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte att ingen har rekommenderat Python som är ett alldeles underbart språk att skriva "små" program i. Det finns ju dessutom förinstallerat på osx (och perl också) så kolla in det. Spotify, webservrar eller enkla små script, Python does it

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar det någon roll vilket språk man kodar i Xcode?

Nej, Xcode är bara ett skal, en utvecklingsmiljö. Där kan du plugga in kompliatorer till vilket språk som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra det Telly.

Tänkte på alla tillbehör funktioner och bibliotek som hör till Xcode-cocoa. Hur struligt det skulle kunna bli?

 

Det kanske inte är värre än att anrop och svar inte följer just språkets syntax.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Finns sprite animation toolkit fortfarande? det var ganska kul o använda till små spel o sånt, jag har bara provat C men mina vänner var så mycket duktigare och jag hade ett liv så jag gav upp...

Svar ja, det finns, och i en ny, OpenGL/OpenAL-baserad version som dessutom skall bli korsplattforms och open source. Jag utvecklade det i våras. Det är inte uppladdat på nätet än, men jag har kommit såpass långt att jag gjort fungerande spelexempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...