Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nätverka PC-Mac


thezee

Rekommendera Poster

Nån som har nån bra URL till nån sida som beskriver hur man kopplar samman Macar å PCar?

 

Kan ansluta till en Win2000 dator, men inte till WinXP datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hann Petra före med ett svar :D

 

Hej

Vet inte om du brukar besöka våra Got- a-Macträffar på Chalmers, men vi hade uppe

detta ämne på ett möte i Sept.

Kolla här om du kan finna ut något i denna länk.

 

(Har du aldrig varit på Chalmers är du välkommen, alla Macälskare träffas där :D )

 

Got-a-Mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Petra för att du la inlägget där det hör hemma! :)

 

Jag har inte varit på de träffarna Poca, får väl ta och dyka upp nån gång, jag e ju Chalmerist å allt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol:

Gick på Chalmers jag med 75-77 :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som känner till nån bra felsöknings-sida? Jag "vet" ju hur man gör de e ju bara å dela ut å ansluta,men det funkar inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ansluta till en Win2000 dator, men inte till WinXP datorn.

kan slå vad om att det är xps inbyggda brandvägg som hindrar, gå till kontrollpanelen "nätverk och internet" sedan "nätverksinställningar", där högerklickar du på aktuell anslutning och väljer egenskaper, under fliken avancerat klickar du bort rutan och klickar ok. alt att du ställer in vilken port som ska öppnas för inkommande upkopplingar under inställningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det var inte den inbyggda brandväggen, det var "Norton Internet Security" som var boven. Jag frågade henne om hon hade brandväggen på och hon visade mig den inbyggda, av överallt.

 

En annan grej. Det går ju att ansluta på IP-numret hur bra som helst, går tillockmed att ansluta utan användare och utan att gäster får komma in, jag kommer in ändå utan att fylla i användarnamn....

Men jag ser ju inte datornamnet i "Anslut till server..." -rutan, där ser jag ju Win2000 datorn, varför inte WinXP-datorn??

 

btw. det var typ "macwindows" jag var ute efter, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Är inte säker, men har för mig att WinXp stänger av "NetBios" som standard vilket annars krävs för att den ska synas i "anslut till server". Aktivering ska ligga under Avancerade TCP/IP-inställningar och fliken "WINS".

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Vet inte om du brukar besöka våra Got- a-Macträffar på Chalmers, men vi hade uppe

detta ämne på ett möte i Sept.

Kolla här om du kan finna ut något i denna länk.

 

(Har du aldrig varit på Chalmers är du välkommen, alla Macälskare träffas där  )

 

Got-a-Mac

 

Jag kan inte komma nånstans på länken. Är det fel på den eller är det bara bill gates som har bestämt att jag inte får surfa dit? Sitter för tillfället på en sur Win-burk :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte säker, men har  för mig att WinXp stänger av "NetBios" som standard vilket annars krävs för att den ska synas i "anslut till server". Aktivering ska ligga under Avancerade TCP/IP-inställningar och fliken "WINS".

Jo, det stämde allt, NetBios var inte påslaget, men det hjälpte mig inte...

 

Kan fortfarande inte se namnet på datorn. Men ansluta går fortfarande bra. Men varför kan jag ansluta utan användarnamn och lösenord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Vet inte om du brukar besöka våra Got- a-Macträffar på Chalmers, men vi hade uppe

detta ämne på ett möte i Sept.

Kolla här om du kan finna ut något i denna länk.

 

(Har du aldrig varit på Chalmers är du välkommen, alla Macälskare träffas där  )

 

Got-a-Mac

 

Jag kan inte komma nånstans på länken. Är det fel på den eller är det bara bill gates som har bestämt att jag inte får surfa dit? Sitter för tillfället på en sur Win-burk :(

Sitter också med en Windows just nu och länken funkade fint

 

Got-a-Mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter också med en Windows just nu och länken funkade fint

 

 

funkar för mig nu med, men inte innan när ja postade mitt inlägg. Gates har väl ångrat sig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...