Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
joppe2

Flyg

Rekommendera Poster

15 minuter sedan, iMacKalle säger:

Jag läste att Airbus 2017 levererade1 A380 och 2 A380 Cago

 

 

Skärmavbild_2018-03-26_kl__23_02_48.png

"In December 2017, Airbus delivered ........ one A380."

Gissar att de skruvade ihop några även under årets övriga månader. Men produktionstakten har minskats rejält, nu bygger de ungefär bara en 380 i månaden. Så Boeings idé med 787, mindre maskin med vettig räckvidd, som kan trafikera mindre flygplatser, verkar ha vunnit; Kängururuttten från Perth är i sammanhanget bara en reklamgrej.

Samtidigt är 380 svårslagen på överfulla flygplatser, som Dubai och Heathrow, eftersom större flygplan då är enda sättet att klämma in fler passagerare. Jämför med tvåvåningsbussar i kollektivtrafiken. Arlanda har för övrigt anpassat den första av två planerade gater för Airbus 380, om någon skulle vilja köra dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här flygplanet... eller modellflygplanet... eller vafandetnuär, skulle jag vilja ha:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

"In December 2017, Airbus delivered ........ one A380."

Gissar att de skruvade ihop några även under årets övriga månader. Men produktionstakten har minskats rejält, nu bygger de ungefär bara en 380 i månaden. Så Boeings idé med 787, mindre maskin med vettig räckvidd, som kan trafikera mindre flygplatser, verkar ha vunnit; Kängururuttten från Perth är i sammanhanget bara en reklamgrej.

Samtidigt är 380 svårslagen på överfulla flygplatser, som Dubai och Heathrow, eftersom större flygplan då är enda sättet att klämma in fler passagerare. Jämför med tvåvåningsbussar i kollektivtrafiken. Arlanda har för övrigt anpassat den första av två planerade gater för Airbus 380, om någon skulle vilja köra dit.

 

Det står upptill december 2017 har man levererat  105 A320 12 A330 9 A350 och 1 A380.

 

Det finns hur många rykten som helst om Airbus, det är bara att välja vilken man vill tro på.

https://www.quora.com/Why-is-the-Airbus-A380-not-being-ordered-anymore-after-2015

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Ciara heter stormen, det står fel)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, Alix säger:
<flygrekord/>

Där gick det undan! :w00t: Sparar säkert massa bränsle också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Alix säger:

(Ciara heter stormen, det står fel)

De hade tur med landningen också. Heathrow (och en del andra Londonflygplatser) har begränsningar för nattrafiken. Enkelt uttryckt innebär det att från 23 till 6 får ingen starta eller landa, undantaget ca 10 flyg som landar från ca 4.30 på morgonen. Övriga morgonflyg (som liksom det här New York-flyget planeras landa efter 6) som kommer för tidigt riskerar att få vänta till efter klockan 6.

Vilket gör att de kanske minskar bullret runt flygplatsen fram till klockan 6, men sedan är luftrummet så fullt med flyg som måste ner att båda landningsbanorna används för landningar fram till 7 då de första morgonflygen startar.

Samma flyg den 6 och 7 februari fick snurra runt London i 30-40 minuter innan landning.

https://www.flightradar24.com/data/flights/ba112

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

De hade tur med landningen också. Heathrow (och en del andra Londonflygplatser) har begränsningar för nattrafiken. Enkelt uttryckt innebär det att från 23 till 6 får ingen starta eller landa, undantaget ca 10 flyg som landar från ca 4.30 på morgonen. Övriga morgonflyg (som liksom det här New York-flyget planeras landa efter 6) som kommer för tidigt riskerar att få vänta till efter klockan 6.

Vilket gör att de kanske minskar bullret runt flygplatsen fram till klockan 6, men sedan är luftrummet så fullt med flyg som måste ner att båda landningsbanorna används för landningar fram till 7 då de första morgonflygen startar.

Samma flyg den 6 och 7 februari fick snurra runt London i 30-40 minuter innan landning.

https://www.flightradar24.com/data/flights/ba112

Det kanske fick specialbehandling just för att slå rekord?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan, Alix säger:

Det kanske fick specialbehandling just för att slå rekord?

Måste vara något sådant, men det är inget flygplatsen kan slösa med.

Citat

There is no formal ban on night flights at Heathrow but since the 1960s, the Government has placed restrictions on them. Heathrow has some of the strictest restrictions of any hub airport in Europe in terms of movements permitted between 11:30pm and 6:00am. Heathrow is restricted to 5,800 take-offs and landings a year during these times.

https://www.heathrow.com/company/local-community/noise/operations/night-flights

5800/365≈16

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2012-03-08 på 18:43, Semmelman säger:

Varför måste motorerna hänga under och inte ligga på vingen?

Det går tydligen lika bra att lägga dem på vingarna.

http://www.hondajetelite.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Det går tydligen lika bra att lägga dem på vingarna.

http://www.hondajetelite.com

Bra att du svarar på Semmelmans 8 år gamla fråga. :w00t::D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...