Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flyg


joppe2
 Share

Rekommendera Poster

Svårt att säga. Jag kan tänka mig att de får gå igenom den grundligt och kolla alla fogar, och sen byta ut skadade delar. Förmodligen billigare än att skaffa en helt ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mycket av flygplansvrak återvinns ... så skrotningen har bra sidor också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det krävs väldigt mycket kraft för att dra sönder än att trycka ihop/vecka, så bara för att det veckade sig betyder det inte att det var nära dragbrott undertill.

 

Jag har försökt leta upp en bild på en privatjet som nån oförsiktig pilot bestämde sig för att göra avancerade manövrer med. Hela flygkroppen är vriden och veckad...

Hittar tyvärr inte bilden nu.

 

Jo jag förstår att brott kräver mer kraft än deformation. Men jag tänkte att aluminium är segt till en viss gräns sen är det sprött när man böjer det och att en monococ-konstruktion i aluminium med avancerad fackverk mm är superstarkt tills en viss gräns då den tappar all hållfasthet. Nu vet inte jag vilken kvalitet och vilka egenskaper som flyplansaluminium har utan resonerar utifrån vad jag känner till om vanlig aluminium.

...

Hur som helst får inte frun se videonsnutten............totaltgalen.gifstjarnsmall.gifsick.gif

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man använder många olika sorters legeringar beroende på vad för egenskaper man vill ha. T ex i en vinge där undersidan sträcks ut vid belastning och översidan trycks ihop, använder man olika legeringar. Undersidan har större draghållfasthet än översidan, t ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Suttit under veckan och kollat på YouTube-klipp hur man startar en Boeing 737 från "mörk och kall" tills den är färdig att taxa. (

)

 

Lyckades i Flight Simulator flyga IFR från Arlanda till Visby med 737-800 från "mörk och kall" till "mörk och kall" utan att fuska. Modellen (från PMDG) är till 95% autentisk vad gäller system osv. Känns som helt meningslöst kunnande, men det är kul ändå!

Redigerad av joppe2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Satt och läste lite om Virgins rymdplaner. Flygplatsen de ska använda, de nämner bara en, men jag antar att det behövs fler, verkar, visuellt, ganska redo, men den ligger inte nära något vettigt. En relativt liten terminalbyggnad, rund, ca 100 m diameter, som inte verkar ha plats för så mycket annat än de rymdflyg som visas på bilden. Vanliga flygplan skulle lätt kunna landa på banan som byggt, men det behövs ju lite mer infrastruktur. Den där banan skulle ju kunna finnas på vilken flygplats som helst, varför inte bygga rymdterminalen vid en befintlig flygplats?

Det kanske går att åka till rymden från den platsen om något år, men hur kommer man dit?

 

 

http://www.virgingalactic.com

http://spaceportamerica.com

 

Om man vill kika i kartprogram: 32°59' N 106°58' V

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Konstflyg på SM veckan i Borås

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Såg på YT att Concorde gjorde åt två ton bränsle enbart genom att taxa in från gaten till startbanan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Såg på YT att Concorde gjorde åt två ton bränsle enbart genom att taxa in från gaten till startbanan. 

Tror att de eldade ungefär lika mycket bränsle som en avsevärt större jumbojet under en Atlantresa. Som jämförelse är högsta tillåtna vikt vid "ground maneuver" 400 kg mer än högsta tillåtna vikt vid "start of the take-off run" på en modern Airbus 321. Tur att det finns möjlighet att tanka gasbilar på Landvetter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Tror att de eldade ungefär lika mycket bränsle som en avsevärt större jumbojet under en Atlantresa. Som jämförelse är högsta tillåtna vikt vid "ground maneuver" 400 kg mer än högsta tillåtna vikt vid "start of the take-off run" på en modern Airbus 321. Tur att det finns möjlighet att tanka gasbilar på Landvetter.

Där ser man. Det är Curious Droid jag ser på YT. Bra kanal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Där ser man. Det är Curious Droid jag ser på YT. Bra kanal.

Då var kvällens TV-tablå bestämd.

 

Ska tillägga att jag inte alls vet hur mycket soppa en sådan maskin dricker, men om man behöver starta med maximalt tung maskin så har man alltså bara 400 kg bränsle att elda med innan man startar. En halvmils taxande är nog inte så orimligt på större flygplatser.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2012-03-08 på 18:43, Semmelman säger:

Varför måste motorerna hänga under och inte ligga på vingen?

Allt går ut på att spara vikt, med hängande motorer rinner bränslet direkt ner i motorerna utan pumpar, dessutom hindrar man planet att tippa när tyngdpunkten finns i nedre delen av planet.

 

Nu efter 6 år har vi facit på vilket är bäst, att plan med bred flygkropp med två stora motorer är det kunderna vill ha som säljer som smör medan 4 motoriga plan ratas allt mer. Det har 2017 sålts en enda Boeing 747 och 3 Airbus 380 men massor med Airbus 350/ och Boeing 777/ med två motorer. Utveckligen går framåt.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, iMacKalle säger:

Allt går ut på att spara vikt, med hängande motorer rinner bränslet direkt ner i motorerna utan pumpar, dessutom hindrar man planet att tippa när tyngdpunkten finns i nedre delen av planet.

 

Nu efter 6 år har vi facit på vilket är bäst, att plan med bred flygkropp med två stora motorer är det kunderna vill ha som säljer som smör medan 4 motoriga plan ratas allt mer. Det har 2017 sålts en enda Boeing 747 och 3 Airbus 380 men massor med Airbus 350/ och Boeing 777/ med två motorer. Utveckligen går framåt.

Tidigare i år köpte Emirates 30+ Airbus 380. De är ungefär enda kunden som köper den modellen och de beställer ett storpack varannat år ungefär. Men det bör väl tilläggas att de också beställde en massa, över 100 tror jag, Boeing 777 i vintras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Tidigare i år köpte Emirates 30+ Airbus 380. De är ungefär enda kunden som köper den modellen och de beställer ett storpack varannat år ungefär. Men det bör väl tilläggas att de också beställde en massa, över 100 tror jag, Boeing 777 i vintras.

Jo, det stämmer men den ordern har han annullerat. Han borde tittat på de andra som ratade A380. Nu har han det riktigt jobbigt när alla länder i regionen har övergett samarbetet med honom när dom kom på att han är kompis med Iran som gjorde att Saudiarabien stack som tog de andra länderna med sig. Han erkände i en tidning att han hamnat i ekonomiska bekymmer  som gjort att flygpersonalen slutat som förvärrat läget ännu mer.

 

Duktiga flygtekniker med 100 års erfarenhet har äntligen kommit fram till hur det optimalt bästa passagerarplan skall se ut. 747 och A380 är för stora som ofta flyger halvtomma, därför tog man fram 777/ och 350/ med  plats för 350 passagerare med två motorer som drar mindre bränsle än 4 motorer med samma hastighet som de med 4 motorer.

Redigerad av iMacKalle
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, iMacKalle säger:

Jo, det stämmer men den ordern har han annullerat. Han borde tittat på de andra som ratade A380. Nu har han det riktigt jobbigt när alla länder i regionen har övergett samarbetet med honom när dom kom på att han är kompis med Iran som gjorde att Saudiarabien stack som tog de andra länderna med sig. Han erkände i en tidning att han hamnat i ekonomiska bekymmer  som gjort att flygpersonalen slutat som förvärrat läget ännu mer.

 

Duktiga flygtekniker med 100 års erfarenhet har äntligen kommit fram till hur det optimalt bästa passagerarplan skall se ut. 747 och A380 är för stora som ofta flyger halvtomma, därför tog man fram 777/ och 350/ med  plats för 350 passagerare med två motorer som drar mindre bränsle än 4 motorer med samma hastighet som de med 4 motorer.

Jag vet inget om någon annullerad order. Det är väl Doha/Qatar som alla är sura på där nere, inte Dubai/Emirates? Emirates slutade väl flyga till Doha på grund av det där grälet?

 

Särskilt halvtomma tror jag inte att de är. Fundera på hur Dubais flygplats skulle kunna skyffla runt 200000 passagerare per dygn med mindre flygplan. Och med tanke på de lokala lagarna tvivlar jag också på att flygplanen är halvfulla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag vet inget om någon annullerad order. Det är väl Doha/Qatar som alla är sura på där nere, inte Dubai/Emirates? Emirates slutade väl flyga till Doha på grund av det där grälet?

 

Särskilt halvtomma tror jag inte att de är. Fundera på hur Dubais flygplats skulle kunna skyffla runt 200000 passagerare per dygn med mindre flygplan. Och med tanke på de lokala lagarna tvivlar jag också på att flygplanen är halvfulla.

Orderböckerna talar sitt tydliga språk. Airbus har länge funderat på att lägga ner A380. Varför då om det skulle vara efterlängtade av flygbolagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMacKalle säger:

Orderböckerna talar sitt tydliga språk. Airbus har länge funderat på att lägga ner A380. Varför då om det skulle vara efterlängtade av flygbolagen.

Fråga inte mig hur det där funkar, men de flesta verkar tycka att de är dyra (2-3 miljarder kr styck tror jag), det stora undantaget är just Emirates, som de senaste åren även klämt in fler stolar i några exemplar. Det verkar vara någon sorts symbios mellan Emirates och Airbus.

Sedan ligger Dubai mm väldigt bra placerat, givet räckvidden hos Airbus 380. Den når hela världen bortsett från Sydamerikas spets och några småöar i södra Stilla havet. Från Frankfurt nås exempelvis inte västra halvan av Australien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Fråga inte mig hur det där funkar, men de flesta verkar tycka att de är dyra (2-3 miljarder kr styck tror jag), det stora undantaget är just Emirates, som de senaste åren även klämt in fler stolar i några exemplar. Det verkar vara någon sorts symbios mellan Emirates och Airbus.

Sedan ligger Dubai mm väldigt bra placerat, givet räckvidden hos Airbus 380. Den når hela världen bortsett från Sydamerikas spets och några småöar i södra Stilla havet. Från Frankfurt nås exempelvis inte västra halvan av Australien.

Att arabländerna vill bräcka varandra med nya snofsiga flygplatser och  flest köpta flygplan från Boeing och Airbus  för att få resenärerna att välja dem har vi  sett i flera år som börjar plana ut för dem som ger bästa service för resenärerna som överger dem med sämre service och då räcker det inte med att ha flest svindyra A380.

 

Qantas satte  nytt rekord när dom med en tvåmotorig Boeing 787-9 Dreamliner direktflyg från Perth till London på 17 timmar utan mellanlandning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste att Airbus 2017 levererade1 A380 och 2 A380 Cago

 

 

Skärmavbild_2018-03-26_kl__23_02_48.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...