Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flyg


joppe2
 Share

Rekommendera Poster

Lockheed Constellation:

cs.jpg

 

Vilken fin än. :bultandehjarta:

 

 

Någon som håller på med flighspotting? Jag har precis börjat. Här kommer några av mina bilder från arlanda(11/11-06). Det var lite mulet och rägnigt dock så det blev bara innomhusbilder.

 

Terminal 5:

j2vmgv3bto1ry20uu5mnucr9850r3b5mu9.jpg

doyy8dayfh2mn9i0ek7eeiw0d879w5pnsg.jpg

r4pfk74fw4ozs8hm0et8lrellngmyhliog.jpg

avf99tih74519zzt91v1ab2rhtf8tw1vfj.jpg

 

Iberia A321 (ursäkta kvalitén)

gu2nv24ryu0buu33o8y8pagq8l5tfvwvkl.jpg

 

Från Sky City sett:

Alitalia, Thai och Malaysian. :D

8qrcd3mc27yv5w3n9prj7dvhsk3duiaf9s.jpg

bp79bb1ymbd9a18o2fy43l7gbsahojpeay.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regnigt? I den sista bilden på 737:an ser det ju ut som om den är på väg ut till havs!!! :lol:

 

Nej, nån flightspotting sysslar jag inte med. Visst har det hänt att jag suttit på eller nära flygplatser för att titta, men jag skiter i vad som kommer, och skulle jag ta bilder är det bara för att ta bilder på det som rör sig, inte för att "registrera"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regnigt? I den sista bilden på 737:an ser det ju ut som om den är på väg ut till havs!!! :lol:

 

Nej, nån flightspotting sysslar jag inte med. Visst har det hänt att jag suttit på eller nära flygplatser för att titta, men jag skiter i vad som kommer, och skulle jag ta bilder är det bara för att ta bilder på det som rör sig, inte för att "registrera"...

439092[/snapback]

Jo det speglar sig en del. Och vattnet ser ut att forsa bakom motorerna(man ser det inte så bra på bilden).

 

Om det är ett ovanlig plan som bara finns i ett fåtal exemplar, eller ett som sällan dyker upp på respektive flygplats så tycker jag det är kul att ta reda på det och jämföra om det är andra som också sett det planet etc. Och det är mycket lättare då att ta reda på planets bakrun och dylikt om man har reg. numret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är ett ovanlig plan som bara finns i ett fåtal exemplar, eller ett som sällan dyker upp på respektive flygplats så tycker jag det är kul att ta reda på det och jämföra om det är andra som också sett det planet etc. Och det är mycket lättare då att ta reda på planets bakrun och dylikt om man har reg. numret.

 

Jo, en sån bild har jag:

antonov1vf.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä...

Jag kan ju se VAR det står i bilden, men tyvärr är bilden inte nerskalad, utan det är max detalj. Jag var ca 600 m bort, så det gick inte att se.

 

Jag var ute på en cykeltur i det fina vädret, och fick syn på detta. Vände, ställde mig på en bra plats och tog en bild. Jag hade för ovanlighetens skull kameran med mig.

 

Intressant att den bara har reg nr, men inga loggor eller annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä...

Jag kan ju se VAR det står i bilden, men tyvärr är bilden inte nerskalad, utan det är max detalj. Jag var ca 600 m bort, så det gick inte att se.

 

Jag var ute på en cykeltur i det fina vädret, och fick syn på detta. Vände, ställde mig på en bra plats och tog en bild. Jag hade för ovanlighetens skull kameran med mig.

 

Intressant att den bara har reg nr, men inga loggor eller annat.

439112[/snapback]

Okej men den är tuff iaf. :)

 

Den är antaglige privat.

 

Föresten, är det där den flygplatsen där dom varnade för att man inte fick fota?

^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varnade? Det hänger såna här skyltar (dock utan klotter...) med jämna mellanrum på staketet.

sign5_military_bunker.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varnade? Det hänger såna här skyltar (dock utan klotter...) med jämna mellanrum på staketet.

sign5_military_bunker.jpg

439115[/snapback]

Nej inte varnade ^_^ Förbjöd kanske är ett bättre ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är flygfreak. Xplane 8.50 är simulatorn jag kör. Mest 737 blir det eftersom jag är med och utvecklar ett av dem:

http://www.stratmann-web.net/xplane/x737_w...8_aircraft.html

 

Favoritplanet annars är Boeing 777:

http://www.flightlevel350.com/Aircraft_Boe...Video-4435.html

 

Lyssna bara till det ljudet! Power! :D

Redigerad av chksix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah! X-Plane!!! Upptäckte X-Plane 2001 och var djupt nere i "träsket" under mer än tre år. Sen halkade jag ur det hela lite...

 

Startar inte upp det så ofta nu. Bygger nåt kul litet plan då och då, när jag får nån knäpp idé... :D

 

Grävde nyss fram ett gammalt plan jag byggde för ett par år sen. Ett rätt extremt plan byggt för en informell tävling. I XP7 gick det inte att få den genom ljudvallen, men jag upptäckte alldeles nyss att det funkar utmärkt i XP8! Inget anmärkningsvärt med att gå genom ljudvallen normalt kanske, men detta är ett propellerplan!

 

Mitt lilla plan "V3":

v3fs3.th.jpg

 

Flyger väldigt bra, men blev lite för känsligt i XP8 (8.50), upptäckte jag. Men så importerade jag det bara rakt av från en tidig version av XP7 (7.30 tror jag) utan att korrigera nåt. Texturerna hamnade fel också vid versionsbytet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är flygfreak. Xplane 8.50 är simulatorn jag kör. Mest 737 blir det eftersom jag är med och utvecklar ett av dem:

http://www.stratmann-web.net/xplane/x737_w...8_aircraft.html

 

Favoritplanet annars är Boeing 777:

http://www.flightlevel350.com/Aircraft_Boe...Video-4435.html

 

Lyssna bara till det ljudet! Power! :D

439167[/snapback]

 

X-Plan har bättre känsla än MFS. Tror att NASA och Boeing har X-Plan i sina simulatorer. Men i det här fallet, som privatperson tycker jag att grafiken spelar en stor roll, så därför kör jag MFS(X)

 

Jag har flugit med B777 när jag skulle till Teneriffa. :w00t:

 

Edit:

Jo, gillar TUI's målningar också. :ThumbsUp:

Redigerad av joppe2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan X-Plane och MSFS är att i X-Plane kan jag konstruera ett fiktivt plan, och se om och hur det skulle flyga om jag byggde det i verkligheten (om jag gör det på så sätt att det verkligen representerar verkliga förhållanden), medan det är omöjligt i MSFS, som bara kan simulera existerande flygplan som man har data för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan X-Plane och MSFS är att i X-Plane kan jag konstruera ett fiktivt plan, och se om och hur det skulle flyga om jag byggde det i verkligheten (om jag gör det på så sätt att det verkligen representerar verkliga förhållanden), medan det är omöjligt i MSFS, som bara kan simulera existerande flygplan som man har data för.

439199[/snapback]

Jo, det är sant, vill man kunna utnyttja det så får man väl satsa på X-Plane.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är sant, vill man kunna utnyttja det så får man väl satsa på X-Plane.

439205[/snapback]

 

Eftersom det är det rent flygtekniska, och att konstruera flygplan, jag tycker om, så är X-Plane det enda jag är intresserad av.

 

Nästan all flygning jag gör i simulatorn är testflygning av mina konstruktioner. :)

 

MSFS finns inte heller för Mac, så man kan liksom inte välja det ens om man skulle vilja... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är det rent flygtekniska, och att konstruera flygplan, jag tycker om, så är X-Plane det enda jag är intresserad av.

 

Nästan all flygning jag gör i simulatorn är testflygning av mina konstruktioner. :)

 

MSFS finns inte heller för Mac, så man kan liksom inte välja det ens om man skulle vilja... :D

439209[/snapback]

Okej :ThumbsUp:

 

 

 

Någon mer än jag som är medlem på g-kraft och/eller FSnordic?

Redigerad av joppe2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Har aldrig provat Xplane, men kan man bygga egna plan där, har jag fattat det hela rätt? Grymt coolt isf

 

Jag har flugit med följande plan

 

Airbus:

A300

A340

A320

 

Boeing:

767

777

747

737

757

MD-81

 

Sen har jag suttit på ett DeHavilland Dash 8, sjukt äckligt litet plan som skakar och låter, Scandinavian Comuter anväder det

 

Måste säga att Boeing 767 och 777 är mina favoriter, 777 är grymt härligt att flyga i

 

 

 

 

I MFS sitter jag mest med A320 och Boeing 767-300ER

 

Flightspoting är ingenting för mig eftersom variationen inte är så stor på Landvetter

 

Cheers

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ClCdCm: Flyger du på IVAO när du kör X-Plane?  :kaffe:

439484[/snapback]

 

Nej, aldrig.

 

Jag har däremot kört några gånger på x-plane.org:s egna server. Där är det frivilligt att låta sig kontrolleras av en ATC, i den mån det finns nån som leker med just det när man är inne och flyger. Ganska kul ett tag, men inget jag skulle ödsla mer än ett par timmar på då och då.

Har flugit kontrollerat där (x-plane.org alltså) en gång, och då var det en kompis som agerade ATC. Han har flygcert (amerikan) och vet hur det funkar i verkligheten. Jag har hyfsad koll på vissa saker, men inga särskilt djupa kunskaper...

 

Eftersom jag inte är intresserad av trafikflygskulturen, som många andra flygnördar är, så lockas jag inte av att flyga "kontrollerat". Det är mer vilda västern över mig.

 

Trafikflyg brukar jag likna vid att köra tåg eller buss i linjetrafik. Du kan inte avvika från rutten annat än i nödläge. Trååååkigt...

 

Som sagt, det är testflygning av mina egna konstruktioner som tar upp nästan all min flygtid i X-Plane. Har jag byggt ett plan som passar bra för "ordnad" flygning, händer det att jag planerar en rutt och flyger IFR med radionavigering mellan två flygplatser. Ganska kul. Tills man ska landa! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, aldrig.

 

Jag har däremot kört några gånger på x-plane.org:s egna server. Där är det frivilligt att låta sig kontrolleras av en ATC, i den mån det finns nån som leker med just det när man är inne och flyger. Ganska kul ett tag, men inget jag skulle ödsla mer än ett par timmar på då och då.

Har flugit kontrollerat där (x-plane.org alltså) en gång, och då var det en kompis som agerade ATC. Han har flygcert (amerikan) och vet hur det funkar i verkligheten. Jag har hyfsad koll på vissa saker, men inga särskilt djupa kunskaper...

 

Eftersom jag inte är intresserad av trafikflygskulturen, som många andra flygnördar är, så lockas jag inte av att flyga "kontrollerat". Det är mer vilda västern över mig.

 

Trafikflyg brukar jag likna vid att köra tåg eller buss i linjetrafik. Du kan inte avvika från rutten annat än i nödläge. Trååååkigt...

 

Som sagt, det är testflygning av mina egna konstruktioner som tar upp nästan all min flygtid i X-Plane. Har jag byggt ett plan som passar bra för "ordnad" flygning, händer det att jag planerar en rutt och flyger IFR med radionavigering mellan två flygplatser. Ganska kul. Tills man ska landa! :lol:

439490[/snapback]

Jag tycker det känns "coolt" att prata så som de gör på riktigt :D

 

"Stockholm Control, Scandinavian115 boeing 737, stand 17, information H, request startup and clearens to Bremen"

"Scandinavian115 startup approve and clearens to Bremen via 8..."

 

Va?!

Det är ju att landa som är det roliga. Det är ju då man måste börja tänka lite och börja fiffla med reglagen. :D Älskar; "one hundred, fifteen, fourteen, thirteen, twenty, ten, minimums". Och sen hör man det härliga ljudet från reversen. :wub:

Redigerad av joppe2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Det verkar vara hiskeliga systemkrav för det där X-Plane 1 Gig RAM, 60GB HD 2GHz Processor om man har PC. Ne så mycket HDD utrymme har jag inte på min maskin för tillfället. Processorvis har jag en AMD på 2.13GHz så det går med nöd och näpe. RAM har jag 768MB så det är för lite och har ej 60GB ledigt bara 20GB ledigt för tillfället. Grafikkortet är ett sånt där inbyggt delat med RAM och bara 32MB minne. Kanske för svagt vet ej!

 

Med andra ord detta vad det verkar roliga program är inte för mig! :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det känns "coolt" att prata så som de gör på riktigt :D

Va?!

Det är ju att landa som är det roliga. Det är ju då man måste börja tänka lite och börja fiffla med reglagen. :D Älskar; "one hundred, fifteen, fourteen, thirteen, twenty, ten, minimums". Och sen hör man det härliga ljudet från reversen.  :wub:

 

Vi flyger liiite olika sorters plan... :D

Nästan allt jag flyger är små flygplan.

 

Nu var det landa med enbart instrument jag menade. Ingen autopilot, inga visuella hjälpmedel utanför fönstret, enbart en enkel VOR/ILS tillsammans med panelens "standard six".

 

Landa VFR är ju ingen match.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara hiskeliga systemkrav för det där X-Plane 1 Gig RAM, 60GB HD 2GHz Processor om man har PC. Ne så mycket HDD utrymme har jag inte på min maskin för tillfället. Processorvis har jag en AMD på 2.13GHz så det går med nöd och näpe. RAM har jag 768MB så det är för lite och har ej 60GB ledigt bara 20GB ledigt för tillfället. Grafikkortet är ett sånt där inbyggt delat med RAM och bara 32MB minne. Kanske för svagt vet ej!

 

Med andra ord detta vad det verkar roliga program är inte för mig! :cry:

439503[/snapback]

 

Va? Var ser du detta?

 

60 GB krävs bara om du vill lägga in en detaljerad terrängdatabas för hela jorden mellan 60° syd och 60° nord!!! Annars behövs bara runt 700-800 MB.

 

Funkar alldeles utmärkt med en klen maskin också. Kraven du räknar upp är vad du behöver för att köra programmet med hög grafiknivå. Skruvar man ner inställningarna i botten, flyter det på fint på en många år gammal burk.

 

Men varför ska du köra det på PC? Kör det på Mac!!!

 

Jag körde det under tre år på en iBook G3 700 MHz, med 16 MB VRAM och 640 MB RAM. Ok, det var tidigare versioner av XP, och med ganska låga grafikinställningar, men den senaste versionen är inte så mycket mer krävande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...