Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nu har jag OSX. Ska jag slänga min DV-cam nu?


jsd

Rekommendera Poster

Samsung funkar inte på OSX? Ska jag slänga min DV-cam nu?

 

Har en DV-kamera Samsung VP-D65. Gick fint att koppla ihop med min TiBook med OS9, men tyvärr så erkänner inte MacOSX kameran. Vad i helsicke är detta för blufferi? Vem köper ny kamera till mig? Apple eller Samsung? För någon måste ta mig fanken stå till svars för det här. Vem är det som sparat in pengar på drivrutinsavdelningen? Jag förstår fan inte. Köper jag en FireWirekamera (Alltså DV in och ut) så ska den väl för i h-e fungera i operativsystemet som är "världens enklaste" att redigera hemvideor i. Jag blir så sjukt arg på sånt här. Hur kan det funka i iMovie på OS9 men inte i OSX?

 

Måste jag köpa en gammal dator igen, som kan boota i OS9? Det verkar ju helt absurt!

 

Det finns heller INGEN information om detta på vare sig Samsungs eller Apples sajter. Inte ens en sketen länk till en hemsnickrad shareware-plugg som möjliggör att jag tar in mtrl från min kamera i min dator. Jag VET att min kamera inte står på Apples kompatibilitets-lista, men hallå, det funkade ju nyss! (i OS9). Vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte lätt alla gånger, nu vet jag inte hur pass gammal din kamera är, men man kan ju kontakta Apple och klaga,

det är ju ett sätt. Samsung har ju en bra sida såg jag här i Sverige, vad säger de, har du varit i kontakt med dem?

 

Kollade på Version Tracker på Drivers, men det var så många sidor, vet inte om du kollat in dem, men de finns..

 

Här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag tror att din kamera funkar utmärkt i OSX.

 

Vad har du för redigeringsprogram?

Vilket operativsystem är det gjort för?

 

Om du kör OSX och försöker batcha råmaterial för ett videoredigeringssystem som du kör i Classic så går inte det.

OSX lägger beslag på firewireportarna.

 

Du måste alltså starta om datorn i OS9 för att få det att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Stefan Bergstedt
:angry: Tyvärr måste jag bekräfta dina farhågor gällande MacOS X + iMovie 3 tillsammans med Samsung VP-D65. Det är tills vidare ingen lyckad kombination. Jag sitter med samma kombination och problematik men har ännu inte lyckats hitta någon lösning på problemet. Jag hoppas att Apple vid kommande uppdatering till iMovie 3.5 tillsammans med någon uppdatering av operativsystemet får det att fungera igen. Man känner sig grovt lurad men att fäktas mot väderkvarnar är ju inte så lätt...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jsd och Stefan, ni kan inte prova med att installera ett äldre Imovie 2? Kan det fungera, tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Bergstedt

Jag har nu forskat lite till i detta trista ämne och fått fram att felet ligger i att kameran inte till fullo följer IEEE1394 (Firewire) specifikationerna. Lösningen känns inte enkel... :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte iMovie 2, utan Imovie 1 fungerar (i OS9 uppstart)

Har själv Samsung VP-55.

Sedan öppnar man detta i Imovie 3 eller FCE/FCP eller vad man nu vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...