Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Strömförsörjningen verkar död...


Tompa-Bompa

Rekommendera Poster

Hej på er.

Jag är en nybliven Mac-användare som idag möttes av en aldeles död dator när jag skulle slå igång den.

Det verkar inte som att nätagregatet ger någon ström och jag misstänker att det kanske kan finnas någon säkring i agregatet.

 

Finns det någon som kan bekräfta detta innan jag ger mej på att riva ur allt i min mac?

Eller om jag nu skulle bli tvungen att köpa nytt nätagg. vet någon vänlig människa vart man kan hitta ett sådant och hur mycket det kostar på ett ungefär?

 

 

Mvh,

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte vilken typ av Mac du har, men allt talar för att det är ditt lilla interna batteri du har i datorn.

Kostar runt 150:-

 

Har du en G4:a kan det se så här

Batteri.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, ok.

Det tänkte jag aldrig på.

 

Jag har en Dual G4 450Mzh(eller kan det vara 433? det är den blå lådan iaf) och batteriet ser precis ut som det du visar på bilden.

 

Kan det vara batteriet då med?

Det skulle ju göra allt så mycket enklare helt klart...

=)

 

Jag har inte ens ngt sken bakom powerknappen eller något över huvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är billigaste sättet att börja med :D

 

Tänk på att det är ett "specialbatteri" så var noga med att få rätt.

Säkrast är ju att vända sig till Macåterförsäljare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag är rätt man att förklara det, men det håller reda på startkretsen bl.a, tidsinställningar och lite annat.

Känner igen problemet sen min PowerMac 4400/200.

Betedde sig så som Tompa-Bompa beskriver, och vart också inställd på det värsta, men så fick jag idén med batteriet.

Var inte många som var övertygade om att så vart fallet, men så pillade jag dit ett nytt, vilket inte var lika enkelt som

på en G4:a. :D

 

Sen vart det bara att trycka på startknappen igen :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett liknande problem på min G4/400 för några år sedan, så fort jag tryckte på power knappen blinkade datorn till sedan dog den igen, jag tog bort batteriet och försökte igen, samma problem. så jag ringde apple service center och hörde efter men efter att ha hört att dom ville ha ca 960kr/timmen endast för att felsöka datorn, beslutade jag mig för att försöka lösa problemet själv. så jag pillade runt lite i datorn men den var fortfarande sten död, efter ett par månader var jag övertygad om att datorn hadde gått sönder (felet uppstod efter att MacOS 9 hadde krashat och jag tryckt reset) så jag trodde open firmware eller liknande hadde blivit korrupt, ivilket fall jag var ca 1 hårstrå från att köra in datorn till apple center iallafall, (tyvärr inträffade detta ca 1 månad efter att den garanti som datorn hadde gått ut.) men jag tänkte jag skulle försöka igen, så jag plockade ihop datorn, satte in batteri och allt igen. och tryckte in den i väggen, och till min förvåning hoppade den igång igen, jag har ingen aning om vad felet var men uppenbarligen var det inte batteriet. bara ville göra er observanta på att liknande betende kan tydligen uppstå även om batteriet är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad batteribyte i detta fall har med saken att göra är att det ger ström till PMU. Hela proceduren för att felsöka PMU är lite olika för olika modeller men tillräckligt lika för att man ska kunna tillämpa den riskfritt på vilken dator som helst, det gäller bara att hitta batteriet och reset-knappen (som dock oftast sitter på moderkortet) Texten nedan är saxad ur en en Apple service Manual för G4 Cube. Jag har resettat PMU ett antal gånger på min kub vid olika fel av ungefär den typ som ni beskriver, vissa gånger har det räckt med att ta ur batteriet och sätta i det igen, andra gånger har jag varit tvungen att trycka på reset-knappen också, jag har dock aldrig behövt byta batteriet, men förmodligen borde jag göra det för att slippa dennna procedur flear gånger :) :

 

Resetting the PMU on the Logic Board

The PMU (Power Management Unit) is a microcontroller chip that controls all power

functions for this computer. The PMU is a computer within a computer. Its function is to:

• tell the computer to turn on, turn off, sleep, wake, idle, etc.

• manage system resets from various commands.

• maintain parameter RAM (PRAM).

• manage the real-time clock.

Important:

Be very careful when handling the logic board. The PMU is very sensitive and

touching the circuitry on the logic board can cause the PMU to crash. If the PMU crashes

and is not reset, the battery life goes from about five years to about two days.

Many system problems can be resolved by resetting the PMU chip. When you have a

computer that fails to power up, follow this procedure before replacing any modules:

 

1. Disconnect the power adapter from the computer and check the battery in the battery

holder. The battery should read 3.3 to 3.7 volts. If the battery does not have the

minimum voltage, replace it, wait ten seconds, and then reset the PMU (refer to the

next step). If the battery is good, go to the next step.

 

2. Press the PMU reset switch (S1) once on the logic board. Make sure the connector J4

on the video riser card and the video riser card is installed in its connector, then

proceed to step 3.

Warning:

Do not press the PMU reset switch a second time because it could affect

the PMU chip. S1 is located on the logic board, under the video card, near the edge

of the logic board at the end opposite the video ports.

 

pmu.jpg

OBS, denna bild gäller enbart kuben

 

3. Wait ten seconds before connecting the power (adapter) and turning on the computer.

If the computer turns on, go to the next step. If the computer does not turn on, there is

something else wrong with the computer.

 

4. Use Apple Hardware Test to check the computer.

Important:

This procedure resets the computer’s PRAM. After resetting the PMU, be sure

to reset the time, date, and other system parameter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmmkaj,.. då fattar jag. Men när datorn börjar att glömma tiden? Är det ett tecken på att bateriet är slut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmmkaj,.. då fattar jag. Men när datorn börjar att glömma tiden? Är det ett tecken på att bateriet är slut?

Ja, det är det... eller en korrupt inställningsfil (fast ovanligare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller om du haft strömavbrott, eller ryckt ur sladden i väggen istället för att stänga ner datorn rätt.

Och om du kört PRAM.

Då hamnar du i regel på 1970 :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir allt mer övertygad om att det inte är batteriet som är problemet.

Jag testade nämligen att ta ut batteriet på en identisk dator på mitt jobb, för att se om den ville starta. Vilket den gjorde utan problem, även om datum, tid och allt sådant var nollställt.

 

Min dator är helt död, powerknappen lyser inte alls. Inte ens när jag trycker in den.

Och det kan nog vara så att något blivit korrupt, precis som en del föreslår här ovan.

Jag hade nämnligen strömmavbrott nyligen, minns inte om Mac'en stod på då, men det är mycket möjligt att det var så.

 

Min första reflektion är att kolla efter en säkring i själva nätagregatet.

Men efter det att jag undersökt saken lite närmare och insett att jag måste slita ut en massa andra saker för att få ut nätagget, så bestämde jag mej för att höra om det kunde finnas andra saker som blivit fel innan jag ger mej i kast med det.

 

Om det skulle vara en korrupt inställningsfil, hur gör jag då?

Datorn är d ö d så jag kan inte gå in och flasha något flashram eller liknande...

 

Det var ju inte direkt såhär som jag hade tänkt mig min övergång till Mac... :unsure:

Vad göra?!

 

Mvh,

Tompa

 

Ps. Jag har ännu inte försökt att resetta min "logic board". Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju inte kul, men har du trots allt provat att sätta in ett nytt batteri i DIN dator, ev också då resetta

Logic-board enl beskrivningen här tidigare (jag behövde inte göra det på min).

Att riva ut nätaggregatet är det sista jag skulle göra

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, precis.

Jag väntar med nätaggregatet.

 

Tänkte resetta innan jag grötar i det.

OM det nu skulle vara en resett som behövs, så slipper jag ju ta ut nätagget.

 

Mvh,

Tompa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...