Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Bättre MP3-kodning i iTunes

kimrin

Recommended Posts

Tjena!

I en MacWorld för ett tag sedan stod det hur man skulle göra för att iTunes skulle koda bättre...

Jag tänkte "jag gör det sen" men så blev det såklart aldrig av, och nu vet jag inte riktigt vilken tidning det stod i. Har nyligen rensat i mina samlingar och med lite otur har jag kastat "fel" nummer...

Nån som vet var det stod, eller har tips/kommer ihåg hur man ska gå till väga för att få en bättre kodare än iTunes egna...

Tack!

johan

Anders Lundberg

Fast numera är det betydligt lättare: Byt till AAC med 160 eller 192 kbps med automatisk koll på samplingsfrekvens och mono/stereo. 160 om dina öron eller musiken är mindre känsliga. 192 om dina öron är riktigt känsliga och/eller musiken är väldigt komplicerad ljudmässigt, typ mycket väldigt höga toner, cymbaler och sånt, vilket lägre bitrate kan tänkas förstöra, om än bara en aning.

Anders Lundberg

Men AAC är bättre än LAME, även om LAME med "--preset high" är väldigt, väldigt bra. Grejen är att väldigt få människor kan höra skillnad på en AAC-fil i 160 kbps och en CD, vilket är mindre än LAME:s ca 190 kbps. Och så behöver man inte installera något extra för att koda i AAC ;)

Fördelen med MP3 är att det är mer spritt än AAC. Många bilspelare och nästan alla hem-DVD läser mp3, men inte AAC.

Precis... som någon skrev så gäller det alltså MP3 och inget annat format.

Detta eftersom jag vill ha låtarna i bra kvalité men ändå mp3 i min bilstereo bland annat...

Tacksam för fler tips hur man ska koda.

Tror nämligen inte att jag har kvar det numret verkar det som...

Tack hittills i alla fall, ser fram emot mer!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...