Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tomma php-variabler


Gäst iMatte

Rekommendera Poster

Aldrig får man vara riktigt glad...när jag nu efter arton bedrövelser äntligen fått igång Mysql-servern på min burk hemma, är jag naturligtvis sugen på att lära mig php och mysql på allvar. Men efter att allt har fungerat bra ett tag, slutade php att skicka variabler med innehåll mellan sidorna. Om jag tex lägger till poster i databasen via ett formulär skapas det nya poster, men alla fält blir tomma. Jag testade en så enkel sak som att skicka en variabel från en sida till en annan, som en ska visa variabeln i ett print()-uttryck, men det blir bara en tom rad. Inga felmeddelanden, inget annat...bara tomt.

(jag kanske ska tillägga att samma skript sedan fungerar utmärkt när jag laddar upp dem till min web-host...)

Några ledtrådar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig får man vara riktigt glad...när jag nu efter arton bedrövelser äntligen fått igång Mysql-servern på min burk hemma, är jag naturligtvis sugen på att lära mig php och mysql på allvar. Men efter att allt har fungerat bra ett tag, slutade php att skicka variabler med innehåll mellan sidorna. Om jag tex lägger till poster i databasen via ett formulär skapas det nya poster, men alla fält blir tomma. Jag testade en så enkel sak som att skicka en variabel från en sida till en annan, som en ska visa variabeln i ett print()-uttryck, men det blir bara en tom rad. Inga felmeddelanden, inget annat...bara tomt.

(jag kanske ska tillägga att samma skript sedan fungerar utmärkt när jag laddar upp dem till min web-host...)

Några ledtrådar ?

Hur ser koden ut? jag råkade nämligen ut för att den la in poster i db:en, men tomma..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den kan se ut hur som helst...här är enklast tänkbara exempel:

 

skicka data från "in.html":

<form method="GET" action="in.php">

<input type="text" name="ordet">

<input type="submit" name="Submit" value="Skicka">

</form>

...för att sen hämta via "in.php":

 

<?php

print $ordet;

echo $ordet;

?>

(vanliga html-taggar har jag uteslutit här i exemplet)

Om man använder get-metoden visas variabeln korrekt i adressraden, men skrivs inte ut på sidan

Det här fungerar, om man lägger till det:

$nytt_ord="very strange";

print $nytt_ord;

Jag använder php ver 4.3.3 men hade samma problem innan jag uppgraderade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den kan se ut hur som helst...här är enklast tänkbara exempel:

 

skicka data från "in.html":

<form method="GET" action="in.php">

  <input type="text" name="ordet">

  <input type="submit" name="Submit" value="Skicka">

</form>

...för att sen hämta via "in.php":

 

<?php

print $ordet;

echo $ordet;

?>

 

 

har du testat att köra en sån här:

 

<form method="POST" action="in.php">

<input type="text" name="ordet">

<input type="submit" name="Submit" value="Skicka">

</form>

 

och sen:

 

<?php

echo $_POST['ordet'];

?>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men det lutar åt samma håll som några svar jag fick på phpPortalen.net. Tydligen så är det en inställningsfråga, vilket förklarar att det fungerar hos min web-host men inte hos mig.

Jag har läst om php i en alltför gammal bok, tydligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men det lutar åt samma håll som några svar jag fick på phpPortalen.net. Tydligen så är det en inställningsfråga, vilket förklarar att det fungerar hos min web-host men inte hos mig.

Jag har läst om php i en alltför gammal bok, tydligen.

Jo det är lite mer pulande än jag trodde.. men till slut så, hoppas att det funkar nu! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...