Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mycket underligt...


Gäst iMatte

Rekommendera Poster

Jag har upplevt en del konstiga saker på min dotters eMac/1GHz/OSX 10.2.6...Vissa program fungerar inte utan ger felmeddelanden om att vissa resurser saknas. Tittar man efter finns alltid dessa resurser på rätt plats. Det som är riktigt skumt är att om man kopierar vissa program från en cd till hårddisken, går det inte att köra kopian på hd'n, men kopian på cd'n rullar utan problem...

Och ja, jag har kört alla standard kontroller; rättigheter, reparerat skivan, etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova skapa en ny användare och se om det funkar bättre. Ibland kan det vara någon korrupt fil som ställer till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det kan gälla olika program. Så här ligger det till (gäller bara vissa program, inte alla):

 

Programmet fungerar inte, utan ger ett felmeddelande vid start, som handlar om att "xx.nåt" inte hittas.

Jag försöker installera om programmet. Samma fel!

Jag försöker kopiera över programmet från en dator där det fungerar. Samma fel !

Jag bränner samma program på cd (kopierar installationen som inte funkar) och kör det. Då funkar det !

Jag har testat alla "fixar-rutiner"; rättigheter, reparerat skivan etc. Inget hjälper.

Kan nån hjälpa mig här ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har upplevt en del konstiga saker på min dotters eMac/1GHz/OSX 10.2.6

Backuppa dokument och eventuellt vissa program som du vet är onödiga eller krångliga att installera om.

Formattera hårddisk.

Installera om system och program.

Lägg in uppdateringar tex via programuppdateraren.

 

Denna fix är den jobbigaste av alla men har löst alla datorproblem (mjukvara) så länge jag har kört mac (typ sen Mac Plus (med 20 meg hd!) dagar. det var för övrigt lättare då).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet fungerar inte, utan ger ett felmeddelande vid start, som handlar om att "xx.nåt" inte hittas.

Är xx.nåt en xx.kext? Ett tillägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kopieringsskydd kanske, så skivan måste vara i

 

testa att göra en skivavbild av skivan, och kör från den

Nej, det gäller olika program, men inte alla. Vissa är freeware...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna fix är den jobbigaste av alla men har löst alla datorproblem (mjukvara) så länge jag har kört mac (typ sen Mac Plus (med 20 meg hd!) dagar. det var för övrigt lättare då).

Jo, jag vet...jag har aldrig gjort det i OS X förut (men massor av gånger i system 6-9). Är lite orolig att jag inte ska få med allt viktigt...Men jag gissar nog att det är där jag hamnar. Hoppades bara att det var något känt problem, med en enkel fix <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet fungerar inte, utan ger ett felmeddelande vid start, som handlar om att "xx.nåt" inte hittas.

Är xx.nåt en xx.kext? Ett tillägg?

Jag har inte datorn i närheten just nu och minns inte i detalj vad det brukar stå, men det handlar oftast om något som skulle ha funnits inne i programpaketet. Öppnar man paketet och kollar så ligger den efterfrågade resursen där ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju svårt att veta vad som är fel. Om det inte funkar med en ny användare så verkar det ju vara något fel i själva systemet och då kanske det lönar sig att göra en backup och köra en arkiv/nyinstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du kört fsck -y i Single User Mode?

Nu ska jag ge dig en chans att närma dig 200 inlägg ett steg till :P

Nej, vad är det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju svårt att veta vad som är fel. Om det inte funkar med en ny användare så verkar det ju vara något fel i själva systemet och då kanske det lönar sig att göra en backup och köra en arkiv/nyinstallation.

Jo, det lutar nog ditåt...men eftersom jag fortfarande känner mig grön på OS X, så vill man ju kolla runt ordentligt innan man tar till så drastiska åtgärder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reparera rätigheter?Nån som föreslagit det?

Hej! jag tror att lösningen är ännu enklare...

Du är inte ägare till filerna på CD:n

att reparera ändrar inte behörigheten

utan vad du skall göra är att gå på visa INFO

och ändra rättigheter till Jag

 

det har löst problem hos mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du skriva av så exakt som möjligt vad du får för fel-meddelande?

Det varierar beronde på vilket program det är, men det går alltid ut på att "The file/resource hd:applications:aktuelltprogram.app:mappnånting:fil.nåt was'nt found"

Om man sen kollar så finns den omtalade filen/resursen alltid på plats, trots allt. Sen kan man göra en image-fil av program-mappen och då går det att köra programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! jag tror att lösningen är ännu enklare...

Du är inte ägare till filerna på CD:n

att reparera ändrar inte behörigheten

utan vad du skall göra är att gå på visa INFO

och ändra rättigheter till Jag

 

det har löst problem hos mig

Nej, jag stod redan som ägare till alla program, även de som strular...Synd, annars lät det som en tillräckligt enkel förklaring för att vara tilltalande... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...