Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad har du köpt idag?


ClCdCm
 Share

Rekommendera Poster

9 timmar sedan, Axelman säger:

Fru köpte nåt skydd åt mig till min Mini men jag tänker köra utan skyddsfilm på glaset.

Du är ju gift så då bör det vara OK att köra utan skydd. Själv är jag ogift, men gör likadant. Det värsta som kan hända är att den går sönder.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Du är ju gift så då bör det vara OK att köra utan skydd. Själv är jag ogift, men gör likadant. Det värsta som kan hända är att den går sönder.

Om man vill vara säker även vid lite hårdare lag, kan man ha en sån här. Den är stötskyddad-

AED3B259-A5D9-4314-A813-6B76CBC3798F.jpeg.d4ada08b289ed4ee441ca51a6eb38e23.jpeg

 

Redigerad av boevil
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, MacHedda säger:

Jag kör Otterbox Defender, på min 13 Pro, och har gjort så på samtliga lurar sedan min iPhone 6+ och har aldrig haft problem med dem trots att de varit i benfickan på arbetsbyxorna hela tiden när jag krälar runt/på/under maskiner. Dammigt, skitigt blött etc. På min iPhone X växlade jag mellan Defender och Strada Series Folio-fodral - Och det var också ett alldeles utmärkt fodral. .

Tack för det. Köpte dock ett Gear4 skal. Har alltid använt Gear4 på större telefoner och hittade ett på rea, likadant transparent jag hade på 6S Plus i flera år. 
Köpte även linsskydd, Copter exoglass till skärm och en laddare på 20W. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Du är ju gift så då bör det vara OK att köra utan skydd. Själv är jag ogift, men gör likadant. Det värsta som kan hända är att den går sönder.

Ja det hände mig 2015, var sönder i ett år och fick till slut avlägsna allt skydd. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-07-08 19:06, Alix säger:

@Öland 4ever Det finns syntetisk API-SJ-olja här. Duger den? Tydligen MC-olja annars.

Hoppsan, jag missade ditt inlägg.

 

Rent generellt, den bästa och mest vanligaste motoroljan till de allra flesta motorer, dvs även åkgräsklippare än vanlig mineralolja 10W-30. Främst av den anledningen att oljan i en bilmotor vanligtvis aldrig går nämnvärt över 100 grader när motorn jobbar maximalt. Vid högre temperaturer accelererar oljans oxidationsprocess. Ren mineralolja tål betydligt högre temperaturer än vad i synnerhet syntetoljan gör. Eller snarare - det är TILLSATSERNA i syntetoljan som inte hål så höga temperaturer. En gräsklipparolja kan lätt komma upp i 150 grader och det pallar inte tillsatserna i syntetoljan för.  ☹️

 

Jag har bott på den fastighet jag äger idag sedan mitten av 70-talet och har faktiskt bara avverkat två gräsklippare. Båda Klippo. Den första höll fram till början av 2000-talet när jag körde på en uppstickande sten och krökte vevstaken. Den andra var nog ett månadsexemplar från Klippo. Förgasarmembranen höll max ett år och det slutade med att varvtalsregulatorn lade av och klipparen inte kunde hålla ett konstant varvtal. Så nu har jag gått över till en Excellent H (med Hondamotor).

 

Jag lade ut en motorgräsklippar-oljeguide i höstas inkl en video på hur man byter motorolja. Kolla in den och kommentera den gärna om ni har åsikter om den. Tack på förhand!!!  😎

 

Du skriver aldrig vad du har för gräsklippare? Är det en Klippo Excellent H med Hondamotor du har?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Öland 4ever säger:

Hoppsan, jag missade ditt inlägg.

 

Rent generellt, den bästa och mest vanligaste motoroljan till de allra flesta motorer, dvs även åkgräsklippare än vanlig mineralolja 10W-30. Främst av den anledningen att oljan i en bilmotor vanligtvis aldrig går nämnvärt över 100 grader när motorn jobbar maximalt. Vid högre temperaturer accelererar oljans oxidationsprocess. Ren mineralolja tål betydligt högre temperaturer än vad i synnerhet syntetoljan gör. Eller snarare - det är TILLSATSERNA i syntetoljan som inte hål så höga temperaturer. En gräsklipparolja kan lätt komma upp i 150 grader och det pallar inte tillsatserna i syntetoljan för.  ☹️

 

Jag har bott på den fastighet jag äger idag sedan mitten av 70-talet och har faktiskt bara avverkat två gräsklippare. Båda Klippo. Den första höll fram till början av 2000-talet när jag körde på en uppstickande sten och krökte vevstaken. Den andra var nog ett månadsexemplar från Klippo. Förgasarmembranen höll max ett år och det slutade med att varvtalsregulatorn lade av och klipparen inte kunde hålla ett konstant varvtal. Så nu har jag gått över till en Excellent H (med Hondamotor).

 

Jag lade ut en motorgräsklippar-oljeguide i höstas inkl en video på hur man byter motorolja. Kolla in den och kommentera den gärna om ni har åsikter om den. Tack på förhand!!!  😎

 

Du skriver aldrig vad du har för gräsklippare? Är det en Klippo Excellent H med Hondamotor du har?

Jag tipsade om oljan eftersom du skrev så här:

”Dvs - det var väldigt svårt att få tag i någon halv- eller helsyntetisk multigradeolja SAE 10W30 med klassningen API SJ.”

 

Jag hittade en, men vet inte om den duger för det, därav frågan.

 

Jag har ingen gräsklippare, men kan berätta att min pappa körde en fyrtaktare med tvåtaktsbränsle tills den lade av. Och att jag hade en 2000—2001 men minns inte vart den tog vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-02-01 12:30, Öland 4ever säger:

Hoppsan, jag missade ditt inlägg.

 

högre temperaturer accelererar oljans oxidationsprocess. Ren mineralolja tål betydligt högre temperaturer än vad i synnerhet syntetoljan gör. Eller snarare - det är TILLSATSERNA i syntetoljan som inte hål så höga temperaturer. En gräsklipparolja kan lätt komma upp i 150 grader och det pallar inte tillsatserna i syntetoljan för.  ☹️

 

Jag har bott på den fastighet jag äger idag sedan mitten av 70-talet och har faktiskt bara avverkat två gräsklippare. Båda Klippo. Den första höll fram till början av 2000-talet när jag körde på en uppstickande sten och krökte vevstaken. Den andra var nog ett månadsexemplar från Klippo. Förgasarmembranen höll max ett år och det slutade med att varvtalsregulatorn lade av och klipparen inte kunde hålla ett konstant varvtal. Så nu har jag gått över till en Excellent H (med Hondamotor).

 

Jag lade ut en motorgräsklippar-oljeguide i höstas inkl en video på hur man byter motorolja. Kolla in den och kommentera den gärna om ni har åsikter om den. Tack på förhand!!!  😎

 

Du skriver aldrig vad du har för gräsklippare? Är det en Klippo Excellent H med Hondamotor du har?

 

 

högre temperaturer accelererar oljans oxidationsprocess. Ren mineralolja tål betydligt högre temperaturer än vad i synnerhet syntetoljan gör. Eller snarare - det är TILLSATSERNA i syntetoljan som inte hål så höga temperaturer. 

 

Det där är helt och hållet fel vad gäller olja till bilmotorer. Posta inte sånt du inte vet något om. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

273872_64025.tif?ref=AC7FE93D29&format=j

 

En säkerhetständare som ersätter glimtändare (till lysrörsarmatur).

 

Borde ha köpt ett redan när jag flyttade in för nio år sedan. Men den jag hade sedan innan klarar bara lysrör upp till 22 Watt och när jag testade den tänkte jag inte på att kolla lysröret (36 Watt) så den ”funkade inte”. Så jag lät det vara (på den tiden mådde jag sämre än idag) och glömde bort alltihop, tills igår, när lysröret återigen började blinka och behövde bytas.

 

Det jag är ute efter är att slippa blinkandet varje gång man tänder lysrörsarmaturen (badrummet). Man kan ju få epilepsi för mindre. :pinch: 

 

Bonus är att lysröret håller längre och att lysröret släcks om det skulle bli fel på det. I värsta fall kan det börja brinna annars. Det har jag vetat hela tiden... :whistling:

 

Sammantaget helt värt kostnaden. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Svolder säger:

Prydnadsföremål

 

Namnlös.png

Nog för att vissa hörlurstyper kallas "over ear", men det där var ju löjligt.

 

 

 

 

 

:hihihi:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Telly82 säger:

Nog för att vissa hörlurstyper kallas "over ear", men det där var ju löjligt.

 

 

 

 

 

:hihihi:

Snarare Over head

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Svolder säger:

Prydnadsföremål

 

Namnlös.png

Mycket vacker och verkar vara i Mint condition. Ett riktigt fynd. Är det en Nolan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-01-31 11:15, iMarc säger:

Tack för det. Köpte dock ett Gear4 skal. Har alltid använt Gear4 på större telefoner och hittade ett på rea, likadant transparent jag hade på 6S Plus i flera år. 
Köpte även linsskydd, Copter exoglass till skärm och en laddare på 20W. 
 

Gear 4 är riktigt bra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, MacHedda säger:

Gear 4 är riktigt bra.

Ja jag tycker det också, har ett sen 2016 som sitter på en anna telefon. Tror Zagg köpt upp Gear4, det skalet jag köpte nu sitter helt perfekt och skyddar bra. Fick hem ett nytt Copter Exoglass vilket dessutom passar utmärkt med Gear4. Har den kombon på en annan. Däremot hade jag stora problem med Gear4 till både iPhone 7och 7 Plus, och SE 2020,  jag vet inte hur många premiumskal jag köpt till dessa som nu bara ligger. Så om nån är intresserad så säljer jag dem. 
Spigen funkade dock fint till dessa 3. Men Spigen håller inte samma som klass som Gear4.

Redigerad av iMarc
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Svolder säger:

Det kändes lite ringrostigt när jag provkörde den, och kallt som tusan. 35 år sedan jag senast körde motorcykel, första gången någonsin i februari. :)

Ja, det har varit bättre väder. Men jag antar att det ändå kändes upplyftande för själen? :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Svolder säger:

Mycket trevlig känsla att köra hoj igen. Det är ingen högprestandacykel (den körställningen skulle jag inte klara av), och det är ingen hoj man kör till Alperna med, men tillräckligt för mitt syfte med småturer i Skåne. Och förbaskat skoj :)

Härligt! Kanske en utflykt till Mandelmanns gård i Rörum? Eller fara runt på Österlen i alla fall? ^_^ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Suzuki Intruder 800 cc

422bc1ea-6343-4584-96b2-14317588f1ea.jpg

Det var just den jag ville ha när jag funderade över att ta Mc-kort för 20 år sedan. Bättre kvalitet än Harley Davidson dessutom 👍🏻

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Svolder säger:

Jag har haft bilar med lägre motoreffekt...

Jag också. En Fiat 127 med 903cc motor, den så kallade Fiat 100-motorn. En stötstångskonstruktion med block av gjutjärn och topplock i aluminium. Kamkedja med inbyggd spännmekanism. 45 hästar. Riktigt usel bränsleekonomi, dessutom. Med mig som förare och mina föräldrar som passagerare, inklusive taxbox (!), åkte vi till Bornholm med den från Ulricehamn 1992. Ändå en nätt resa. Minns inte om vi åkte motorväg, men det gjorde vi nog. Jösses. Jag sitter på motorhuven och min mor står vid aktern.

 

bornholm.JPG.52d88e549690a3d99ba35d21f05b6dc1.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Svolder säger:

Jag får begränsa mig till vad kroppen klarar i fråga om körställning och att jag är helt ringrostig efter så många år. Det tar väl sig, hoppas jag, men för mitt syfte är det här en helt okej hoj, även om 55 hk låter lite. Den bör hänga med i vanligt trafiktempo, vilket är det viktigaste. Jag har haft bilar med lägre motoreffekt...

Jo men den har bra vridmoment, det är bra drag från 0-100 men inte därefter. 
Själv tycker jag Yamaha XT och liknande är väldigt lätthanterliga, men det är ju mer åt motocross. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Alix säger:

Jag också. En Fiat 127 med 903cc motor, den så kallade Fiat 100-motorn. En stötstångskonstruktion med block av gjutjärn och topplock i aluminium. Kamkedja med inbyggd spännmekanism. 45 hästar. Riktigt usel bränsleekonomi, dessutom. Med mig som förare och mina föräldrar som passagerare, inklusive taxbox (!), åkte vi till Bornholm med den från Ulricehamn 1992. Ändå en nätt resa. Minns inte om vi åkte motorväg, men det gjorde vi nog. Jösses. Jag sitter på motorhuven och min mor står vid aktern.

 

bornholm.JPG.52d88e549690a3d99ba35d21f05b6dc1.JPG

Den var säkert bättre än den Fiat UNO jag övningskörde med. 40Hk och omkörning krävde väldigt mycket planering. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMarc säger:

Den var säkert bättre än den Fiat UNO jag övningskörde med. 40Hk och omkörning krävde väldigt mycket planering. 

Uno hade nummer efter antalet hästar, så antingen var det 45 hk eller kanske 55 hk fast då uttryckt 40 i kW? Inget fartmonster den heller, nej, i vilket fall som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Alix säger:

Uno hade nummer efter antalet hästar, så antingen var det 45 hk eller kanske 55 hk fast då uttryckt 40 i kW? Inget fartmonster den heller, nej, i vilket fall som helst.

Kan varit den med 45, men det påstods att den hade 40Hk. 
Såg det finns en turbo modell av denna, synd man inte övningskörde med en sån. 100Hk

DD2F6550-D847-4966-8365-37496B7BBF02.jpeg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Svolder säger:

Jag gillar scramblers, men de har blivit ovanliga. Det är mer "äventyrshojar" idag, stora som tusan, otympliga och höga. Körställningen på en Intruder inbjuder knappast till högre hastigheter än 100, så det spelar inte så stor roll vad som händer efter det.

Var det dessa med kardan, som vissa körde Paris-Dakar med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Det är ett dominant mode idag, de flesta tillverkare har hojar i den här klassen. Här är exempel från BMW, men det finns Harley Davidson, de japanska tillverkarna, till och med italienarna.
https://www.bmw-motorrad.se/en/models/modeloverview.html#/filter-adventure
https://www.ducati.com/se/sv/bikes/hypermotard/hypermotard-950

Däremot har de gamla scrambler-typ hojarna försvunnit. Att köra "off road" med en jättemotor med långt över 100 hk är bara bisarrt i min värld. En off road scrambler skall vara lätt och behöver inte vara speciellt motorstark. 30 hk räcker gott och väl för att ha skoj i terräng och på grusväg.

Wow här har utvecklingen gått framåt ser jag. Ja de där cyklarna är inte i min smak, de är ”Varken eller”. Jag minns när en modell kom på 90-talet, den var på 600CC, hög, skulle vara en motorcykel som kunde köra på de flesta underlag (allroad), men floppade. 
Själv gillar jag renodlat som tex Offroad, fanns en röd Honda 600cc fyrtakt förr, det var drömcykeln, vidare XT, men om jag inte minns fel fanns en Suzuki FZRR? En riktigt snabb gjorde runt 300km/h. En kompis hade en sådan, men fick göra sig av med den då han fick böter då den överskred dB enligt polisen. Tror han betalade 30000kr/år i försäkring dessutom. 
Sen glidarhojar och där hamnade just Intruder på topplistan min :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Svolder säger:

Nå, nu kanske vi skall dra ett streck för motorcykeldiskussion i den här tråden.

Du menar väl "dra en repa"? ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...