Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad har du köpt idag?


ClCdCm
 Share

Rekommendera Poster

2021-06-13 09:41, Alix säger:

Två stycken begagnade iPhone SE, 1st gen, 32 GB, Space Grey. En att ha i reserv och en till en anhörig. B) 

1 timme sedan, Alix säger:

Båda var fräscha och batteristatus 99 respektive 97 procent. :rockapa:

Så lätt det är att uppdatera via Finder och sedan ställa in sida vid sida. Gotta love IOS. :bultandehjarta:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Alix säger:

Så lätt det är att uppdatera via Finder och sedan ställa in sida vid sida. Gotta love IOS. :bultandehjarta:

 

Lätt att gissa vilken av dom du behåller och vilken den anhörige får…? (99% respekt. 97%)

;)

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, boevil säger:

Lätt att gissa vilken av dom du behåller och vilken den anhörige får…? (99% respekt. 97%)

;)

Det skulle man ju kunna tro. 😄

Jag hade tänkt ge en till min syster för att locka in henne i iPhone-världen. Hon har alltid haft Samsung den stackaren. Men hon meddelade att hon tänker fortsätta med Samsung. Detta trots att den hon har nu har sönderuppdaterats av Samsung, så som de plägar göra. Det har dessutom hänt henne förut. Men det hade hon förträngt… :stjarnsmall:

 

Så vad göra? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Så vad göra?

Tja, du kan alltid ge den till mig.

Det var ju du som planterade idén hos mig att det behövs en reservtelefon för att säkra upp tvåfaktorautentiseringen.

(OBS! Ett skämt. Antar att du då hellre slängt den i Viskan‚)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Så vad göra? :fundersam:

Ta på dig offerkoftan:

"Jag som lagt ner så mycket tid och pengar på den här telefonen till dig och så vill du inte ens ha den. Snyft."

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland 4ever

Alkylatbensin på tapp. Om du inte vet vad alkylatbensin är så drar jag några rader från Wiki...

 

Alkylatbensin är en sorts motorbränsle, och räknas som ett miljöbränsle. Det innehåller relativt lite av bensen, aromater, polyaromater, olefiner och svavel. I motorer med avgasrening är dock nyttan för miljön måttlig jämfört med andra sorters bränsle. Det huvudsakliga användningsområdet är gräsklippare, kantklippare, motorsågar, röjsågar, utombordare på småbåtar och andra små bensinmotorer som saknar avgasrening. Alkylatbensin går att använda i alla tvåtaktsmotorer, även högprestandavarianter så som tävlingsbåtmotorer.

 

Behöver väl knappast tillägga att jag ska ha den till motorgräsklippare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
2021-06-13 09:41, Alix säger:

Två stycken begagnade iPhone SE, 1st gen, 32 GB, Space Grey. En att ha i reserv och en till en anhörig. B) 

En SE Rosegold 32GB. 699kr 100% batterihälsa som reservtelefon..:D

6A101B89-AE28-4877-96FB-D2F872010B6C.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2021-06-13 09:41, Alix säger:

Två stycken begagnade iPhone SE, 1st gen, 32 GB, Space Grey. En att ha i reserv och en till en anhörig. B) 

Köpte du också via Phonehero? Enda i Sverige som säljer beg iPhone och använder endast Apple original reservdelar. 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland 4ever
Postad (redigerade)

Jah har köpt "världens bästa gräsklippare". En Klippo Excellent H med Hondamotor. Nej, skämt åsido, det finns säkert många andra som är både dyrare och bättre.

 

Det enda problem jag haft, som inte har med själva klipparen att göra, är att det är lite knepigt att få tag i bra motorolja till den som uppfyller Hondas krav på klassning API SJ.

Jag ringde upp Husqvarna för några år sedan och de sa att eftersom jag enbart kör klipparen vår, sommar och höst så funkar en rak SAE30 olja med klassningen API SJ "eller senare". Problemet var att Honda enbart tillverkar en multigade SAE 10W30 API SJ. Så jag kopplades vidare till någon som skulle kunna ämnet bättre. Men det samtalet kopplades bort och jag gav helt upp att få ett rakt besked från Husqvarna.  :(

Så jag började leta lite på nätet på engelskspråkiga sidor. Genomgående rekommenderade alla en rak SAE 30 olja på samma sätt som alla ansåg att en SAE 10W30 fyllde samma funktion. Men då uppstod funderingen hos mig - uppfyller en API SJ samma funktion som en senare klassad API SL, SM eller SN? Och där var genomgående svaret - NEJ!
En vanlig bilolja kommer sällan upp i nämnvärt högre temperaturer än lite drygt 100 grader medans en gräsklipparolja kommer upp i temperaturer en bra bit över 150 grader enl vissa kunniga på området. Samtidigt som de tillsatser som finns i helsyntetiska oljor med klassningen API SL och senare definitivt INTE klarar av så höga temperaturer. Dvs - det var väldigt svårt att få tag i någon halv- eller helsyntetisk multigradeolja SAE 10W30 med klassningen API SJ.


Så jag fick börja leta efter en ren SAE 30 mineralolja med klassningen API SJ. Har faktiskt bara hittat 3 oljor - STARTA (lågprisolja som bl a finns på JULA), Champion Agriline 4T och den olja som till slut blev mitt slutgiltiga val...

 

MOBIL GARDEN 4T SAE30 API SJ

 

 

oland4ever-klippo-excellent-h-mobil-garden-4t.png

Redigerad av Öland 4ever
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Köpt en jeansjacka, var inte planerat, var egentligen frugan som skulle ha en, men expediten var söt och lite påstridig och tyckte att jag skulle ha en med 🙂 

Var 50% rabatt desutom  ...vad gör man inte för att hålla ruljansen igång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
9 minuter sedan, Pocahontas säger:

Var 50% rabatt desutom

Den var alltså ett fynd, enligt denna definition:

Något du inte behöver till ett pris du inte kan motstå. :) 

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Min gamla har nog hängt med i 25 år, påpekade frugan för att sätta mig i underläge 😁

Två kvinnors övertalning är svårt att stå emot..

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Pocahontas säger:

Köpt en jeansjacka, var inte planerat, var egentligen frugan som skulle ha en, men expediten var söt och lite påstridig och tyckte att jag skulle ha en med 🙂 

Var 50% rabatt desutom  ...vad gör man inte för att hålla ruljansen igång...

Söt expedit då måste det vara ett bra köp

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland 4ever
18 timmar sedan, Alix säger:

@Öland 4ever Det finns syntetisk API-SJ-olja här. Duger den? Tydligen MC-olja annars.

Syftet med att använda en multigradeolja, typ 10W30, är ju att den är lättflytande vintertid när det ex är 20 minusgrader och smörjer med full effekt från första sekunden. På samma sätt får ju inte oljan bli alltför tunn och blaskig sommartid när luftemperaturen i solen är uppåt 50 grader och oljetemperaturen ligger på över 150 grader. Även i så höga temperaturer ska ju oljan vara så pass tjock så att den inte bara rinner av viktiga smörjpunkter som vatten.

 

Hondas motorer sitter ju i allt ifrån motorgräsklippare till snöslungor. Och till en snöslunga kan jag tänka att en SAE 10W30 olja är alldeles utmärkt som startas en kall vinterdag när det är 20 minusgrader. Men hur funkar en sådan olja ev het sommardag med uppåt 50 grader i solen?

 

Just av den anledningen föredrar jag "raka mineraloljor" dvs en SAE 30-olja av mineralkvalitet. Hittade faktiskt en ren mineralolja med viskositet SAE 30 i natt när jag satt och slösurfade på nätet. Gamla "Lantmännen" som av någon oförklarlig anledning bytt namn till "Granngården" har en egen olja under produktnamnet AGROL. Det enda som gör mig lite misstänksam är priset som ligger på bara 1/3 av vad Mobil-oljan jag länkade till ovan. Jag tänker oftast att man får vad man betalar för.  😀

 

GRANNGÅRDEN > AGROL GRÄSKLIPPAROLJA SAE 30 API SJ MINERALOLJA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-07-08 17:36, Öland 4ever säger:

Jah har köpt "världens bästa gräsklippare". En Klippo Excellent H med Hondamotor. Nej, skämt åsido, det finns säkert många andra som är både dyrare och bättre.

 

Det enda problem jag haft, som inte har med själva klipparen att göra, är att det är lite knepigt att få tag i bra motorolja till den som uppfyller Hondas krav på klassning API SJ.

Jag ringde upp Husqvarna för några år sedan och de sa att eftersom jag enbart kör klipparen vår, sommar och höst så funkar en rak SAE30 olja med klassningen API SJ "eller senare". Problemet var att Honda enbart tillverkar en multigade SAE 10W30 API SJ. Så jag kopplades vidare till någon som skulle kunna ämnet bättre. Men det samtalet kopplades bort och jag gav helt upp att få ett rakt besked från Husqvarna.  :(

Så jag började leta lite på nätet på engelskspråkiga sidor. Genomgående rekommenderade alla en rak SAE 30 olja på samma sätt som alla ansåg att en SAE 10W30 fyllde samma funktion. Men då uppstod funderingen hos mig - uppfyller en API SJ samma funktion som en senare klassad API SL, SM eller SN? Och där var genomgående svaret - NEJ!
En vanlig bilolja kommer sällan upp i nämnvärt högre temperaturer än lite drygt 100 grader medans en gräsklipparolja kommer upp i temperaturer en bra bit över 150 grader enl vissa kunniga på området. Samtidigt som de tillsatser som finns i helsyntetiska oljor med klassningen API SL och senare definitivt INTE klarar av så höga temperaturer. Dvs - det var väldigt svårt att få tag i någon halv- eller helsyntetisk multigradeolja SAE 10W30 med klassningen API SJ.


Så jag fick börja leta efter en ren SAE 30 mineralolja med klassningen API SJ. Har faktiskt bara hittat 3 oljor - STARTA (lågprisolja som bl a finns på JULA), Champion Agriline 4T och den olja som till slut blev mitt slutgiltiga val...

 

MOBIL GARDEN 4T SAE30 API SJ

 

 

oland4ever-klippo-excellent-h-mobil-garden-4t.png

Det är tvärtom, ju högre API klassning så slits motorns delar mindre vid höga temperaturer. Det bästa man kan göra med en helt ny gräsklippare är att använda 0W-30 ett litet tag så den blir inkörd, sedan byta till 5W-30, 5W-40 däremot passar inte så bra då oljan blir för tjock i dessa motorer vid höga temperaturer. Fördelen med en multigrade syntetolja är att den är mer lättflytande vid lägre temperaturer och smörjer bättre. Den mobil oljan du köpt är bra singelgrade, men om du vill byta olja ofta typ varje säsong så kanske det lönar sig att köpa en dunk med 4-5 liter 5W-30 från någon av Mobil, Castrol syntetoljor, går bra med deras delsyntet också. Sedan eftersom API klassningen nu ligger mellan SM-SN på dessa, så slits motorn mindre och din gräsklippare kommer hålla mycket längre. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Alix säger:

atlanthavssalt-grovt-1-kg-1.jpg

 

Två kilo via postorder till en totalkostnad av 68 kronor. Värt. B) 

Ja det är väl det minsta man kan säga :)  Jag betalar typ 30kr för 200g. Var har du köpt det?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-07-13 13:17, Alix säger:

@iMarc och andra: Saltet är fuktigt och passar således inte i saltkvarn.

 

Tack har en rejäl mortel

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpt och köpt.. betalt har jag dock gjort för reparation av mina bägge robotgräsklippare..  

Blixten tog illa i den stora maskinen.  

Hädanefter ska jag banne  mig det fixa till snabbkopplingar  så att det går enkelt att koppla bort begränsnings o guidekablarna.

På den lilla maskin får man vara mer eller mindre akrobat för att komma åt att dra ur de sköra kontakterna, 

Begriper inte att  Husqvarna inte hittat på något bättre sätt att ansluta maskinerna.. ledande som de är..

 

Har kontaktat elfirma för att få installera ett inledningsskydd också...

Skärmavbild 2021-07-15 kl. 18.27.46.jpg

Redigerad av Pocahontas
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Footlab innersulor för gladare fötter. :) 

400 spänn. :( 

26020359 2.jpg

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...