Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad har du köpt idag?


ClCdCm
 Share

Rekommendera Poster

  • 2 weeks later...

En jacka för kallare väder än det nuvarande. Patagonia Down sweater

patagonia.thumb.jpg.6e9e1eb79053eccfcaa1b26e0d6e12ee.jpg

  • Rösta upp 1
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
2021-05-16 09:45, Alix säger:

Samma här. Jag kan inte ens ta ett rent A-ackord med fingrarna i bredd och öppna strängar med traditionell stämning. Det kan jag bara på klassisk gitarr.

Nu har jag googlat och testat lite.

Om jag fattar rätt så kan ett ackord se ut ungefär som helst, det handlar om att spela flera toner samtidigt, gärna på ett sätt som låter bra.

Jag lekte lite med Garageband (piano) och Ludvigs musik till Friedrichs text och det funkar bra att spela på två oktaver samtidigt eller att vara lite mer rebellisk(?) och lägga andra fingret fem steg till höger.

 

Så ett A-ackord (gitarr) torde innebära att man samtidigt klämmer på alla strängarna på halsen på ett sådant sätt att det låter A när man slår på alla strängarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Nu har jag googlat och testat lite.

Om jag fattar rätt så kan ett ackord se ut ungefär som helst, det handlar om att spela flera toner samtidigt, gärna på ett sätt som låter bra.

Jag lekte lite med Garageband (piano) och Ludvigs musik till Friedrichs text och det funkar bra att spela på två oktaver samtidigt eller att vara lite mer rebellisk(?) och lägga andra fingret fem steg till höger.

 

Så ett A-ackord (gitarr) torde innebära att man samtidigt klämmer på alla strängarna på halsen på ett sådant sätt att det låter A när man slår på alla strängarna.

Ja, i praktiken blir det så på elgitarr, se nedan. Fast mer precist i mitt tidigare inlägg avsåg jag detta ackord:

 

easy-open-guitar-chords.png.ec02a277817944dd1e3f664725d37982.png

 

O avser öppen sträng och X avser dämpad/ej spelad sträng. Fyllt O avser där man trycker med fingrarna. På gitarr innebär det att man trycker ned dem med pekfinger, långfinger och ringfinger i bredd. Man dämpar E-strängen med tummen. På elgitarr är halsen för smal för mina fingrar för att de ska kunna stå i bredd. Som tur är spelar man sällan öppna A-ackord på detta sätt på elgitarr (hellre då ett barréackord över femte bandet, som du nämner). Men det är ändå frustrerande.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Alix säger:

Ja, i praktiken blir det så på elgitarr, se nedan. Fast mer precist i mitt tidigare inlägg avsåg jag detta ackord:

 

easy-open-guitar-chords.png.ec02a277817944dd1e3f664725d37982.png

 

O avser öppen sträng och X avser dämpad/ej spelad sträng. Fyllt O avser där man trycker med fingrarna. På gitarr innebär det att man trycker ned dem med pekfinger, långfinger och ringfinger i bredd. Man dämpar E-strängen med tummen. På elgitarr är halsen för smal för mina fingrar för att de ska kunna stå i bredd. Som tur är spelar man sällan öppna A-ackord på detta sätt på elgitarr (hellre då ett barréackord över femte bandet, som du nämner). Men det är ändå frustrerande.

Det ser trångt ut.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Alix säger:

Ja, i praktiken blir det så på elgitarr, se nedan. Fast mer precist i mitt tidigare inlägg avsåg jag detta ackord:

 

easy-open-guitar-chords.png.ec02a277817944dd1e3f664725d37982.png

 

O avser öppen sträng och X avser dämpad/ej spelad sträng. Fyllt O avser där man trycker med fingrarna. På gitarr innebär det att man trycker ned dem med pekfinger, långfinger och ringfinger i bredd. Man dämpar E-strängen med tummen. På elgitarr är halsen för smal för mina fingrar för att de ska kunna stå i bredd. Som tur är spelar man sällan öppna A-ackord på detta sätt på elgitarr (hellre då ett barréackord över femte bandet, som du nämner). Men det är ändå frustrerande.

Jag har aldrig ”dämpat e-strängen”. Varför ska man göra det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, boevil säger:

Jag har aldrig ”dämpat e-strängen”. Varför ska man göra det?

 

Det måste man inte men i så fall blir det ett annat ackord. A/E, ett så kallat slash cord, med E i basen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag ska få en Mac Pro av en anhörig som är musiker. Han säger att den är flashad och har ett GTX 680 grafikkort. 20GB RAM. Mojave installerat. två optiska enheter på framsidan och 2 firewire uttag. Någon som vet vad det kan röra sig om för årsmodell? Han skulle kolla upp allt när han har tid. Men man blir ju mer än nyfiken, så om någon kan tänkas veta vilket modellnr/år så vore jag tacksam 😊 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, iMarc säger:

Jag ska få en Mac Pro av en anhörig som är musiker. Han säger att den är flashad och har ett GTX 680 grafikkort. 20GB RAM. Mojave installerat. två optiska enheter på framsidan och 2 firewire uttag. Någon som vet vad det kan röra sig om för årsmodell? Han skulle kolla upp allt när han har tid. Men man blir ju mer än nyfiken, så om någon kan tänkas veta vilket modellnr/år så vore jag tacksam 😊 

Det kan vara 2006 till 2012. Första modellen kom 2006 och 2013 kom den runda, svarta utan vare sig Firewire eller optisk enhet.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Telly82 säger:

Det kan vara 2006 till 2012. Första modellen kom 2006 och 2013 kom den runda, svarta utan vare sig Firewire eller optisk enhet.

Tackar för det. Han har kört Logic Pro X utan problem på den. Tänker att den trots sin ålder är lite mer kraftfull än min mini late 2014. Ska bli spännande detta. Det grafikkortet är grymt bra också. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, iMarc säger:

Tackar för det. Han har kört Logic Pro X utan problem på den. Tänker att den trots sin ålder är lite mer kraftfull än min mini late 2014. Ska bli spännande detta. Det grafikkortet är grymt bra också. 

"Om den här datorn" i Äpplemenyn borde ge dig exakt svar om vilken modell det är.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, iMarc säger:

Någon som vet vad det kan röra sig om för årsmodell?

Mid 2010 eller senare, eftersom den har Mojave. Alla Mac Pro har fyra FW-portar. De senare endast FW800.

 

Tips om du vill uppgradera Mac OS: https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/

 

dump.png.88378843bde9a21e42816f0019e87072.png

 

680 stöder metal.

 

PS. Jag använder OCLP för att boota Big Sur på min mini och den har t o m SIP aktiverat.

Redigerad av Alix
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår en Magic Mouse 2 (ja jag vet att det är i senaste laget och att jag borde ha köpt en för flera år sedan, men iaf...) och i kväll kommer nya skärmen (som skulle kommit i fredags kväll om inte Bring strulat till det).

 

Så nu går jag omkring här hemma och väntar otåligt....

Redigerad av MacHedda
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, MacHedda säger:

Igår en Magic Mouse 2 (ja jag vet att det är i senaste laget och att jag borde ha köpt en för flera år sedan, men iaf...) och i kväll kommer nya skärmen (som skulle kommit i fredags kväll om inte Bring strulat till det).

 

Så nu går jag omkring här hemma och väntar otåligt....

ja framåt 22 blir det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, Alix säger:

Jaså, och jag som har nöjt mig med enknappsmus i alla år.

Vad jag också föredrar. 🤭

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mikaellq säger:

Vad jag också föredrar. 🤭

Yes!!! :skondans: ”Du å ja, Alfred, du å ja... Tro ja de, Emil...” :kramis::D 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, ronny säger:

ja framåt 22 blir det...

Den kom faktiskt 19.30!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motionscykel (levererades idag) 🚴‍♂️

DHL lovade 12-15 och höll vad de lovade. 🤗

 

snart får jag tillbaka min kondition…

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, boevil säger:

Motionscykel (levererades idag) 🚴‍♂️

DHL lovade 12-15 och höll vad de lovade. 🤗

 

snart får jag tillbaka min kondition…

Ska du bli en Mamil på Lovön?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var tvungen att komma ut ur ”sjukstugan” för att hämta ut mediciner - 700:- gick det kalaset på. Sedan tvärs över parkeringen till prylladan och köpte en massagekudde med värme (där gick det en slant till) så nu har snart hela ryggen och nacken fått sig en omgång. Märkbar skillnad redan nu. 

Redigerad av MacHedda
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
2021-10-11 06:16, Telly82 säger:

"Om den här datorn" i Äpplemenyn borde ge dig exakt svar om vilken modell det är.

 

2021-10-11 10:08, Alix säger:

Mid 2010 eller senare, eftersom den har Mojave. Alla Mac Pro har fyra FW-portar. De senare endast FW800.

 

Tips om du vill uppgradera Mac OS: https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/

 

dump.png.88378843bde9a21e42816f0019e87072.png

 

680 stöder metal.

 

PS. Jag använder OCLP för att boota Big Sur på min mini och den har t o m SIP aktiverat.

Nu har jag fått hem datorn :D. Bifogar lite bilder. Knepigt att den accepterar två icke ECC moduler

Inked9C2A79DD-B051-402D-9672-6A671939ABE3.thumb.jpeg.9ece8bd4c5e16cb315ed30e7ad94d4d6_LI.jpg.68b336c04a4eae1b9c5fefa5044f1847.jpg

 

0A9B45B5-194A-4C0C-AFED-D2B01A30BF93.jpeg

809E28DC-4090-4FBD-B758-9C0A40D42DE3.tiff

Redigerad av Telly82
Tagit bort serienummer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...