Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

TFT Skärm


Scomber

Rekommendera Poster

Det här kanske låter som ett aningen konstigt projekt, men det vore kul att se om någon visste hur man i så fall skulle gå tillväga! =)

 

Jag har en skärm från en gammal bärbar pentium som jag fick efter att datorn hade blivit slaktavfall, och nu undrar jag om man skulle kunna (givetvis måste man vara mycket händig, det förstår jag) bygga om den till en "stationär" skärm? Det vill säga, skaffa en ram i trä till den eller liknande, koppla in strömförsörjning, och sedan på nått sätt löda ihop sladdarna till en mackontakt (eller VGA eftersom jag har en adapter).

 

Är detta möjligt? =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Grabiec

Teoretiskt sett borde det inte vara några problem. Allt skärmen behöver är ju ström och bildsignal; det kan bli svårt dock om strömförsörjningen inte är separerad från signalen. Du skulle nog behöva en "verkstadsmanual" av vilken framgår exakt funktion för varenda liten sladd, och sedan är det ju bara att löda. (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teoretiskt sett borde det inte vara några problem. Allt skärmen behöver är ju ström och bildsignal; det kan bli svårt dock om strömförsörjningen inte är separerad från signalen. Du skulle nog behöva en "verkstadsmanual" av vilken framgår exakt funktion för varenda liten sladd, och sedan är det ju bara att löda.  (w00t)

Jo precis vad jag också tänkte! Strömmen är dessutom separerad från VGA kablarna. Frågan är bara vart man får tag på den manualen? =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Lite smolk i bägaren/betonggrisar på vägen:

 

Anslutningen till en tft-skärm på en bärbar är digital och känner mig rätt säker på att den dessutom skiljer sig från DVI som är tillverkad för (förhållandevis) långa transportsträckar i en extern kabel. Kan ju ha fel om det sista, men mycket tyder på det. Analogt är i alla fall kört.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...