Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Typsnitt / Kantutjämning


Mattias Sjöstedt

Rekommendera Poster

Mattias Sjöstedt

Jag installerade OSX (10.2.8) för första gången igår.

I jämförelse med OS9 är visningen av typsnitt/tillriktningen i menyer/dialogrutor osv. betydligt sämre.

Med kantutjämningen avstängd blir texten skarp men oerhört dåligt tillriktad (ojämna bokstavsmellanrum).

Med kantutjämningen påslagen blir texten oskarp med luddiga kanter.

Känns detta igen av någon som kanske även har en lösning? (Jag har använt Geneva och sedan gjort jämförelser.)

Finns det verkligen ingen möjlighet att få välja systemtypsnitt? (Vad heter det förvalda? vilket jag tycker är under all kritik)

 

Mvh /Mattias Sjöstedt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, ”generell” systemfont är LucidaGrande, 13 pt. Med TinkerTool kan du ändra en del av de fonter som är default i systemet.

 

/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte också att text i Mac OS X såg luddig ut. För Mac OS 9 hade ju också kantutjämning, fast det var lagom mycket. I Mac OS X är den så mycket att skillnaderna mellan en del typsnitt inte syns så tydligt längre.

 

Men efter ett tag vande jag mig och nu är det helt naturligt tycker jag. PC har fortfarande helt outjämnat text, som är kantig och pixlig och inte alls liknar det man skriver ut, såvitt jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men efter ett tag vande jag mig och nu är det helt naturligt tycker jag. PC har fortfarande helt outjämnat text, som är kantig och pixlig och inte alls liknar det man skriver ut, såvitt jag vet.

Felaktigt påstånde, Windows har haft antialising i flera år, och även subpixel antialising vilket även OS X har (men OS 9 saknade) i form av ClearType™.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, fel av mig då, men jag har iaf aldrig sett en kantutjämnad PC... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
OK, fel av mig då, men jag har iaf aldrig sett en kantutjämnad PC...  :)

Hej!

 

Det är en lite hemlig finess som många PC användare missar att ställa in. För att kantutjämna gör man följande i XP:

 

Högerklicka på skrivbordet, Välja egenskaper, klicka på fliken utseende, klicka på knappen Effekter och i listrutan som det står Standard på väljer man Clear Type och klickar sedan på knappen verkställ och Ok så är det fixat!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en lite hemlig finess som många PC användare missar att ställa in. För att kantutjämna gör man följande i XP:

 

Högerklicka på skrivbordet, Välja egenskaper, klicka på fliken utseende, klicka på knappen Effekter och i listrutan som det står Standard på väljer man Clear Type och klickar sedan på knappen verkställ och Ok så är det fixat!.

Det låter som ett väldigt smidigt och enkelt upplägg... grin05.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

R.E VAD är det där??? Gah! Jag blir galen, en blinkande gif! *springer omkring i circklar*

 

Snälla, inga fler såna, ok? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

även subpixel antialising vilket även OS X har (men OS 9 saknade) i form av ClearType™.

Är ClearType bättre än det vi ser i Mac OS X? Har hört flera säga det, men aldrig fått någon förklaring av varför eller om det egentligen stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
även subpixel antialising vilket även OS X har (men OS 9 saknade) i form av ClearType™.

Är ClearType bättre än det vi ser i Mac OS X? Har hört flera säga det, men aldrig fått någon förklaring av varför eller om det egentligen stämmer.

Hej!

 

Clear Type är bättre på så sätt att det så kallade Fuzzy Syndrome inte är något problem men i övrigt så är resultatet ungefär likartade!.

 

Orsaken till att Fonterna kan bli suddiga är om punktstorleken vid vilket OSX kantutjämnar är satt till ett för lågt värde vad avser teckenstorlek. Lösningen är att öka storleken då OSX kantutjämar texten. Detta görs genom att man i System Preferences/Inställningar klickar på fliken General och här väljer man från pop-up menyn ett högre punktvärde vid vilket OSX skall börja kantutjämna texten. Starta sedan om datorn efter ändringen är genomförd för att vara säker på att du valt rätt värde!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

även subpixel antialising vilket även OS X har (men OS 9 saknade) i form av ClearType™.

Är ClearType bättre än det vi ser i Mac OS X? Har hört flera säga det, men aldrig fått någon förklaring av varför eller om det egentligen stämmer.

ClearType är endast subpixel antialiasing, MacOS X gör båda delarna på LCD skärmar (anledningen är nog förmodligen den att dels blir det mjukare, och så den att subpixel antialiasing fungerar inte speciellt bra om inte färgerna är svart/vit), vilket kan upplevas aningen luddigt ibörjan, men det är en vane sak.

OS X har "äkta" antialiasing, själva grafik systemet är inte baserat på pixlar, tillskillnad från windows som endast (för nuvarande) använder en teknik som heter linear interpolation (linjär interpolering), resultatet blir det att kantutjämning/antialiasing ser skarpare ut, men det är praktiskt och teoretiskt omöjligt att sätta en koordinat på 27.5,75.9 vilket är fullt möjligt i OS X (Quartz). vad man har för nytta av detta går att diskutera, men teoretisk sett kan man få jämnare animeringar osv på detta sätt, självklart kan man åstakomma precis samma betende på ett system som inte stödjer det, men på OS X ligger det på operativsystem nivå.

 

(Om du har en LCD skärm kan man även se hur ClearType ser ut, http://www.microsoft.com/typography/cleartype/what.htm )

Jag tycker personligen själva antialiasingen är mycket för stark, och ser rent av illa ut med ClearType, men som sagt tekniken finns där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Sjöstedt
Fuzzy Syndrome. ClearType. Subpixel antialiasing. "äkta" antialiasing. Linear interpolation. Koordinat på 27.5,75.9.

 

Tack alla som svarat men kanske är jag i fel forum. Diskussionen blir för tekniskt inriktad för mig.

Jag är helt användar-orienterad och det här är inget personligt menat men jag bryr mig inte så mycket om det heter det ena eller andra. Jag vill bara ha en skarp systemtext i små grader.

Kanske kan skärmdumpen i länken nedan från OS9 bättre förklara vad jag menar och som jag tycker började i.o.m. i-programmen (är det samma typsnitt som nu används i OSX system?). Jämför texten i iTunes (Bibliotek, Internetradio osv.) med texten i fönstret till vänster (Ändringsdatum, tisdag osv.). Precis så otydlig/oskarp som texten i iTunes upplever jag texten i OSX. Jag sitter vid en 22" LaCie CRT och vill inte vänja mig vid en från början dålig skärmvisning och hade hoppats på att jag kunde påverka utseendet mer än vad som hittills verkar vara fallet.

Är det kanske så att systemtypsnittet i OSX (Lucida Grande) är anpassat för platta skärmar (TFT) och större grader?

I så fall förstår jag bättre varför systemtypsnittet är satt i 13 punkter och den text man kan påverka genom storlek/kantutjämning (mappar etc.) ser betydligt bättre ut i större grad.

Skärmdumpen: http://www.figur.se/Typsnitt.html

 

Mvh /Mattias Sjöstedt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Fuzzy Syndrome. ClearType. Subpixel antialiasing. "äkta" antialiasing. Linear interpolation. Koordinat på 27.5,75.9.

 

Tack alla som svarat men kanske är jag i fel forum. Diskussionen blir för tekniskt inriktad för mig.

Jag är helt användar-orienterad och det här är inget personligt menat men jag bryr mig inte så mycket om det heter det ena eller andra. Jag vill bara ha en skarp systemtext i små grader.

Kanske kan skärmdumpen i länken nedan från OS9 bättre förklara vad jag menar och som jag tycker började i.o.m. i-programmen (är det samma typsnitt som nu används i OSX system?). Jämför texten i iTunes (Bibliotek, Internetradio osv.) med texten i fönstret till vänster (Ändringsdatum, tisdag osv.). Precis så otydlig/oskarp som texten i iTunes upplever jag texten i OSX. Jag sitter vid en 22" LaCie CRT och vill inte vänja mig vid en från början dålig skärmvisning och hade hoppats på att jag kunde påverka utseendet mer än vad som hittills verkar vara fallet.

Är det kanske så att systemtypsnittet i OSX (Lucida Grande) är anpassat för platta skärmar (TFT) och större grader?

I så fall förstår jag bättre varför systemtypsnittet är satt i 13 punkter och den text man kan påverka genom storlek/kantutjämning (mappar etc.) ser betydligt bättre ut i större grad.

Skärmdumpen: http://www.figur.se/Typsnitt.html

 

Mvh /Mattias Sjöstedt

Hej!

 

Det kan bli så ibland att diskussioner viker upp allt för mycket i norrskalan vad avser svårighetsgrad i sådana här forum;)

 

Men det tekniska behöver du inte bry dig om bara resultatet!

 

Har du provat den åtgärd som jag föreslog i förra inlägget?

 

Om det ej förbättrar situationen föreslår jag att du borde zappa PRAM och NVRAM vilket görs genom att stänga av datorn vänta en minut och sedan starta upp datorn igen och så snabbt som möjligt innan startsignalen hålla nere följande tangenter samtidigt:

 

Kommando(äpple)+alt+p+r

 

Släpp när du hört den 3 signalen!

 

Är det någon förbättring nu?

 

Om inte prova att ändra typsnitt i OSX!

 

Fungerar det fortfarande inte då kanske det är något fysiskt fel på din skärm(har du provat att degausa den?)

 

Jag tog en titt på din skärmdump och för mig verkade texten både till vänster och höger vara skarp som den skall vara. Visserliggen var texten något skarpare i kanterna i skärmdumpen från OS9 men så skall det ju också vara det är ju inte snyggt med en allt för skarp text. Det ser ju gammaldags ut. Något oskarp i kanterna skall den ju vara vid kantutjämning!. Dock så skall den ju inte vara så pass oskarp att det upplevs störande då är det något fel!. För mig verkade båda dumparna skarpa vad avser texten!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
även subpixel antialising vilket även OS X har (men OS 9 saknade) i form av ClearType™.

Är ClearType bättre än det vi ser i Mac OS X? Har hört flera säga det, men aldrig fått någon förklaring av varför eller om det egentligen stämmer.

ClearType är endast subpixel antialiasing, MacOS X gör båda delarna på LCD skärmar (anledningen är nog förmodligen den att dels blir det mjukare, och så den att subpixel antialiasing fungerar inte speciellt bra om inte färgerna är svart/vit), vilket kan upplevas aningen luddigt ibörjan, men det är en vane sak.

OS X har "äkta" antialiasing, själva grafik systemet är inte baserat på pixlar, tillskillnad från windows som endast (för nuvarande) använder en teknik som heter linear interpolation (linjär interpolering), resultatet blir det att kantutjämning/antialiasing ser skarpare ut, men det är praktiskt och teoretiskt omöjligt att sätta en koordinat på 27.5,75.9 vilket är fullt möjligt i OS X (Quartz). vad man har för nytta av detta går att diskutera, men teoretisk sett kan man få jämnare animeringar osv på detta sätt, självklart kan man åstakomma precis samma betende på ett system som inte stödjer det, men på OS X ligger det på operativsystem nivå.

 

(Om du har en LCD skärm kan man även se hur ClearType ser ut, http://www.microsoft.com/typography/cleartype/what.htm )

Jag tycker personligen själva antialiasingen är mycket för stark, och ser rent av illa ut med ClearType, men som sagt tekniken finns där...

Hej!

 

Bör påpekas att Clear Type även ger effekt på vanliga CRT skärmar dock inte lika mycket beroende på pixeltekniken i skärmen skiljer sig åt!. Jag tycker att kantutjämningen med Clear Type är tillräcklig även med CRT skärm!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sbs.gif

 

Hoppas för MS-användares skull att bilden är sämre än hur det ser ut i verkligheten. Man får ju ont i huvudet av att läsa texten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Men texten "ClearType" var väl ok ändå? Det tycker jag iaf... resten var ju inte direkt en fröjd för ögat, men ändå...

 

Mattias: Jag tycker jag känner igen ditt problem, hade något liknande med den gamla iMacen för ett bra tag sedan. Texten blev luddig liksom, tappade t.o.m. ibland delar av bokstäver. Som texten i iTunes är i din skärmdump är deffinitivt inte texten någonstans i OS X för mig. Och då har jag ändå en Apple Multiple Scan 20" (från -96 eller vad det kan va) som har sett bättre dagar. Det skulle ju kunna va nåt fel på ditt grafikkort iof, om det inte fungerar med någon av åtgärderna som Ågren föreslog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas för MS-användares skull att bilden är sämre än hur det ser ut i verkligheten. Man får ju ont i huvudet av att läsa texten.

Tyvärr så ser texten på PC precis ut som i den första rutan, om man inte har ClearType alltså.

 

Jag tvingas använda den sortens text när jag skriver i skolan ... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Fast den där är ju kursiverad bara för att visa extra noga hur fult det blir... vanlig text är ju inte riktigt så där hemsk ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Sjöstedt
1. Har du provat den åtgärd som jag föreslog i förra inlägget? Prova att ändra typsnitt i OSX

2. Zappa PRAM och NVRAM

3. Kanske det är något fysiskt fel på din skärm (har du provat att degausa den?)

4. Visserligen var texten något skarpare i kanterna i skärmdumpen från OS9 men så skall det ju också vara det är ju inte snyggt med en allt för skarp text. Det ser ju gammaldags ut. Något oskarp i kanterna skall den ju vara vid kantutjämning.

1. Ja tack, jag satt flera timmar och systematiskt bytte typsnitt med eller utan kantutjämning påslagen utan att bli nöjd. Som jag skrev så blev antingen texten skarp men uselt tillriktad eller så blev den luddig men jämnt tillriktad (undantaget stora grader där systemtypsnittet verkar trivas bäst).

2. Nej, jag slängde ut OSX efter 2 dagars användning eftersom jag fick ont i ögonen/huvudet efter flera timmars kisande på den luddiga auran som omger alla bokstäver i systemet men jag spar det tipset till en annan gång, tack.

3. Kanske den inte trivs med OSX. Har haft skärmen i 2 år (en Lacie electron 22") och tycker den är fantastisk, skarp och helt fri från flimmer. Degausa vet jag inte vad det är.

4. Kanske har vi nått fram till pudelns kärna, vi kanske helt enkelt har olika smak och uppfattning om hur en ”skarp” text ser ut. Jag har inget emot ett gammaldags utseende och skulle till exempel fortsätta använda Chicago/Geneva så länge det sköter sin uppgift som ett skarpt och tydligt systemtypsnitt.

Det förvånar mig att du inte ser någon större skillnad mellan texterna i dumpen. Jag tycker det är en självklarhet att två parallella linjer som i ett versalt H till exempel har exakt samma tjocklek. Titta gärna på dumpen igen (http://www.figur.se/Typsnitt.html) så hoppas jag du ser att versala U i titeln ”Put Up Or Shut Up” och i ”Rite Where U Stand” har olika mycket ludd och skräp omkring sig vilket jag tycker gör det oskarpt. Det är som om jag är berusad och ser dubbelt. Det är det här jag vill kunna påverka. Stänger jag av kantutjämningen får jag förvisso ett liknande utseende som texten i OS9 (satt i Geneva) men den klumpar då ihop sig i tillriktningen. Var på en visning av QuarkXPress 6 och där var texten i menyerna om möjligt ännu sämre än i systemet. Fet, stor och kladdig. Nu ska jag snart göra ett försök till med OSX Panther, kan man kanske byta systemtypsnitt i den versionen?

Tack så hemskt mycket för dina svar och den tid du ägnat det här.

Mvh /Mattias Sjöstedt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Sjöstedt

Hej igen, hittade det här inlägget på Macosxhints.com om en möjlighet att ändra systemtypsnitt.

Mvh /Mattias Sjöstedt

 

---------------------------

If you want to change the system font under 10.2.5, there is really no known way to do so. TinkerTools does change some applications' fonts, but not that of the system. Unless you use a font editor application. I have a program called fontLab, and have created some great fonts to use with my personal docs.

The other day, I was thinking about creating a Lucida Grande (the default system font) version for myself with fontLab, then I thought maybe the system would accept a newly edited Lucida Grande font. So I edited (a copy of) the font with fontLab. What I dislike the most in the X system font is the kerning pattern: when I think of the elegant Geneva and Chicago fonts we had under OS 9, i really feel Lucida Grande as ugly.

,br> To edit a .dfont file with FontLab, you have to choose "Open All" in the first dialog menu. Then once in FontLab, just proceed the way you want. In my case, I selected all characters, then I did a Tools -> Transform -> Contour -> Scale command, and scaled Lucida to a 80% horizontal scale.

To save your changes, you have to save the font as a dfont suitcase, so that the system can read it. To do so, use File -> Generate Mac suitcase, then select destination format \"Macintosh truetype,\" and don't forget to check the \"Write resources in data fork\" button. You then get a new .dfont generated file, about 450 Kb.

Now you must replace the original Lucida Grande with your modified one. To do so, use your root account, and be sure to give the new font the sames privileges the old one has (system/wheel). Just replace the /System -> Fonts -> Lucida Grande.dfont with your modified version (keep the old one, just in case). You don't have to restart, just a logt out, log in, and here is your new system font! A new Finder, new Dock font, everything seems weird now, but you quickly get used to it. I have done this last Friday, and had no trouble so far, so i presume there is no potential problem doing this trick. Try it!

[robg adds: fontLab is an expensive application (over $500 US), but I'm not sure if there are other cheaper alternatives that may allow the same type of editing...]

---------------------------

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Degausa vet jag inte vad det är.

Det betyder avmagnetisera. Man brukar kunna avmagnetisera en skärm i skärmens egen inställningspanel som man får fram genom att trycka på knapparna på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Mattias: Jag vet inte med dom andra, men jag såg skillnaden i din skärmdump, och jag håller med om att texten i iTunes var otrevligt luddig. Men vad jag menar är att det måste vara nåt fel hos dig, därför att så där luddig har någon text aldrig varit för mig i OS X. Aldrig, inte ens i närheten. Någonting har blivit fel någonstans.

 

Men om du inte hittar felet så kvarstår ju faktum att du inte kan använda systemet om all text ser ut sådär. Inte för att menyerna i OS 9 (från samma skärmdump) är speciellt snygga eller lättlästa, men ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
OK, fel av mig då, men jag har iaf aldrig sett en kantutjämnad PC...  :)

Den var bra. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men efter ett tag vande jag mig och nu är det helt naturligt tycker jag. PC har fortfarande helt outjämnat text, som är kantig och pixlig och inte alls liknar det man skriver ut, såvitt jag vet.

Felaktigt påstånde, Windows har haft antialising i flera år, och även subpixel antialising vilket även OS X har (men OS 9 saknade) i form av ClearType™.

ClearType i Windows är riktigt jävla usel. Den utjämnar genom att lägga röda pixlar till vänster om texten och blå till höger (eller kanske tvärt om)... vilket resulterar i att om man har en CRT-skärm så får man VÄLDIGT mycket färgförskjutning ute i kanterna, och (jag får det, iallafall) huvudvärk av att läsa skiten. Blah. När jag körde Windows på en lånad PC förut slutade det med att jag stängde av textantialiasing istället. Det var bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...