Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Internethastighet


haknor

Rekommendera Poster

Jag har Chello bredband på 0,6 Mbit. När jag laddar ner filer är hastigheten 70-75 KB/s vilket ju är helt OK, men när jag bläddrar bland sidor på internet så är hastigheten bara runt 5 KB/s vilket gör att det går väldigt långsamt. Har testat flera olika webläsare men hastigheten är ungefär densamma. Finns det någon enkel teknisk förklaring till detta??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nedladdnings och surfnings hastigheten beror inte endast på din förbindelse utan även på kapaciteten som servern (~websidan) som du kommunicerar med har. Varje server har en begränsad bandbredd (vist antal kablar) som delas av all som samtidigt laddar sidan / filen dvs din hastighet beror på:

 

1) din bandbred (detta är din max kapacitet)

2) serverns bandbred

3) antalet användare som använder servern ("lasten på servern"), serverns bandbred delas normalt jämnt mellan antalet användare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag upptäckt är ganska vanlig med tjänster så som ADSL, är att ping (responsen) är lite flukterande, ibland är den mycket hög ibland låg. (själv har jag telia bredband 2000 vilket har ganska stabil ping.)

Pingen påverkar mycket då det gäller små korta överföringar så som små gif:ar, html dokument osv detta gör att hastigheten håller sig relativt lågt, medans långa överföringar kan gå upp ganska fort i hastighet.

Sedan har givetvis server belastning också stor betydelse, efter som själva uppkopplings tiden är det som gör att du får ett lågt medel värde; för när browsern skriver tex. 5/kb sec, är detta ett medel värde och reflekterar inte så tydligt att det kanske tar 2 sekunder att koppla upp sig mot servern och sedan 0.2 sekunder att ladda ner materialet i en hastighet av runt 50-60/kb. osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder Mozilla så kan det vara värt att kolla om du använder HTTP 1.1 (Preferences -> Advanced -> HTTP Networking) eller HTTP 1.0.

Version HTTP 1.1 skall efter vad jag förstår, förbättra nedladdnings hastighet när sidan består av många små del element (tex bilder) eftersom de hämtas i klump istället för var för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Anvil: Vad jag märkt så har ADSL oftast betydligt bättre ping än kabel... när man spelar starcraft på battle.net t ex, eller liknande, märks det tydligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...