Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SonyEricsson bondfångare!


Balooba

Rekommendera Poster

Vill bara varna för att köpa mjukvara till SonyEricssons mobiler via deras hemsida!!

Köpte till min P990i ett GPS-program, Wayfinder Navigator Europe.

Allt skedde via SE´s hemsida, betalningsbekräftelse, orderinformation, allt under SonyEricsson Application Shop.

Den nedladdade Wayfinder var på tyska. När jag äntligen lyckas installera och registrera programmet, visar det sig vara ett under av buggar.

Kontaktar SE, då jag vill ha tillbaka pengarna, €133, men se då tycker man sig inte ha något ansvar alls, deras försäljning av program är powered by Motricity!

Inte SE´s bord överhuvudtaget!

Valuta att betala med var antingen € eller GBP, alltså inom EU och under hela köpproceduren lämnade jag aldrig SE!

Men Motricity visar sig vara ett amerikanskt bolag och kör med nån amerikansk policy innebärande att vad skit de än säljer kan man aldrig få tillbaka pengarna eller häva köpet!

Nu har jag stångat mig blodig mot en oförstående ointresserad support i Sverige och USA.

 

Har totat ihop en lunta till ARN så får vi se om det kan leda nånvart!

 

Men en STOR VARNING för SonyEricssons programförsäljning, kvalificerat BONDFÅNGERI!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Står det inget om språkpack eller? Måste ju gå att häva ett sådant köp med om informationen varit bristfällig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte detta likväl som annat gå under distansköplagen? Dvs. att du har 14 dagars ångerrät, eller kan de påstå att det inte gör det för att produkten är 'använd' redan?

 

Du har ju trots allt köpt det genom SEs hemsida, å då kan de ta mig f*n inte lägga ansvaret på nått annat bolag.

 

Rena rama myglet är vad det är! :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte detta likväl som annat gå under distansköplagen? Dvs. att du har 14 dagars ångerrät, eller kan de påstå att det inte gör det för att produkten är 'använd' redan?

 

Du har ju trots allt köpt det genom SEs hemsida, å då kan de ta mig f*n inte lägga ansvaret på nått annat bolag.

 

Rena rama myglet är vad det är!  :superirriterad:

431971[/snapback]

 

SE påstår att man inte köper programvaran genom dom, och de hänvisar till småstilt policy med amerikanskt ursprung!

http://applicationshop.sonyericsson.com/en...nfo.jsp#privacy

 

Att det finns SE logga överallt har ingen betydelse, det är Motrocity som säljer varan!! Men på alla länkar, se ovan finns Motrocity inte med, men SE, fast de inte anser sig ha något med saken att göra!

 

De sjuka är att den svenska supporten inte inser detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något här i världen som får mitt blod att svalla, så är det sånt här. Förbannade multinationella företag som är så arroganta och fulla av förakt för individer/kunder.

 

Det tråkigaste är att dom gömmer sig bakom en snårskog av juridiska regler som ofta inte ens stämmer, utan som dom hittat på för att skrämma folk från att klaga.

 

Dessutom växer sig det "globala samhället" starkare, och man vet inte var företag har sina kontor eller villket lands lagar som gäller. Det är redan förjävligt, men tänk hur det kommer att bli för nästa generation om vi inte försöker stoppa detta.

 

Jag känner för dig, men är ärligt talat glad att det inte var jag. I så fall hade jag struntat i att jobba och istället krånglat med att försöka få rätt. Hoppas inte du är riktigt lika eldfängd, utan att du ser till att tjäna pengar också.

 

Försök göra några sök efter folk med samma problem - på engelska. Det kanske redan finns nån webbplats uppe, eller något forum som tagit upp saken. Visar det sig att amerikansk lagstiftning gäller (vilket det knappast borde), så kan du vara med om en s.k. "class action", dvs när flera målsägare går samman och stämmer.

 

Men kolla också med kvällspressen. Låter kanske larvigt, men har man tur och att ärendet ligger i tiden, så kan det mycket väl bli en sån där indignerad artikelserie som dom kör ibland. Kontakta också Plus och Sverker ock KO.

 

Håller tummarna för att det ordnar sig, och håller också tummarna för att folk snart fattar hur enkelt det skulle vara att få skitföretag att börja uppträda med mer respekt för oss som faktiskt föder dom och deras giriga aktieägare.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Borde inte detta likväl som annat gå under distansköplagen? Dvs. att du har 14 dagars ångerrät, eller kan de påstå att det inte gör det för att produkten är 'använd' redan?

 

Du har ju trots allt köpt det genom SEs hemsida, å då kan de ta mig f*n inte lägga ansvaret på nått annat bolag.

 

Rena rama myglet är vad det är!  :superirriterad:

431971[/snapback]

 

Distansavtalslagen exkluderar multimediala produker såsom musik, film, spel, e-böcker och datorprogram. :byrakrat::chockadskeptisk::superirriterad:

 

Finsn inte mycket rättigheter när det gäller sånt! Skit i att köpa skall det vara så här som i fallet SE får de fan skylla sig själv att folk piratkopierar! :superirriterad:

 

De får inte en spänn från mig i alla fall! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I sådana här fall blir man bara så bitter att man inte själv är utbildad jurist å kan stämma skiten ur företaget, de säger ju att Amerikanska lagar gäller, därför skulle man ju som Danne säger kunna fixa nån slags "class action" i stämningarnas förlovad land.

 

Men men, jag kan inte annat än säga, stå på dig, låt dem inte få rätt. Du har ju uppenbarligen inte fått det du betalat för, då ska du också ha pengarna tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen trist att SE inte tar sitt ansvar.

 

Om du nu inte skulle lösa det så kan du i alla fall ta kontakt med wayfinfer. jag tror nämligen det är ett företag som ligger i Lund. De kanske kan hjälpa dig att få rätt språk samt att få det att fungera lite bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen trist att SE inte tar sitt ansvar.

 

Om du nu inte skulle lösa det så kan du i alla fall ta kontakt med wayfinfer. jag tror nämligen det är ett företag som ligger i Lund. De kanske kan hjälpa dig att få rätt språk samt att få det att fungera lite bättre.

432527[/snapback]

 

Det har jag redan gjort, och har även tankat ner och registrerat den svenska versionen, så all heder till dom!

Men nu har jag ju köpt genom SE, och de hänvisar mig till Motricity eller Wayfinder och det skall vara upp till mig att visa att produkten har brister! Hur skall jag kunna det?

Genom att köpa programmet genom SE, till en SE-mobil tycker jag att SE skall stå för "totalentreprenaden". Programvaran buggar till mobilen, är det mobilen eller programmet som felar?

Jag kan bara konstatera att för mig funkar de inte ihop, alltså vill jag välja ett annat program som passar till mobilen. Valet att behålla programmet och skippa mobilen är ju inget alternativ.

Och viktigast av allt, SE måste på något sätt ta ansvar för vad de säljer och inte smita undan med att Motricity är de som säljer programmet, då det inte är sant, alla hänvisningar och adresser pekar hela tiden på SE!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skicka in luntan till ARN. Jag blev behandlad på liknande sätt av Apple för ett par år sedan. Eftersom processen tog ett bra tag missade jag att man måste anmäla till ARN inom 6 månader. Så den gången klarade sig jätten (Apple) som gott hade förtjänat en rejäl näsknäpp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett klockrent fall för Sverker! Tänk att få se nån SE-representant i rutan stå och beklaga sig... Försäljningen kommer att dala om de inte ger sig. Sånt här gör mig arg också.

Skrev du 133 euro?! Det är hutlöst mycket pengar i papperskorgen.

Jag som gillade SE...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skicka in luntan till ARN. Jag blev behandlad på liknande sätt av Apple för ett par år sedan. Eftersom processen tog ett bra tag missade jag att man måste anmäla till ARN inom 6 månader. Så den gången klarade sig jätten (Apple) som gott hade förtjänat en rejäl näsknäpp.

432576[/snapback]

 

Luntan är skickad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mest förvånande att dom inte säljer mobilerna genom Motricity också!

Men den policyn skulle det ju räcka med att leverera skalen bara!

Eller kanske bara kartongen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Luntan är skickad!

432828[/snapback]

Har du skickat till Sverker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Luntan är skickad!

432828[/snapback]

 

:ThumbsUp: Håll oss uppdaterade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du skickat till Sverker?

433101[/snapback]

 

Nej, jag gillar inte Sverker! Och jag gillar inte när man genom hot om att kontakta media eller Sverker skall försöka utpressa sig fram till ett resultat!

ARN hoppas jag gör en objektiv bedömning av vad som är rätt och fel! Självklart då till min fördel!!!

 

Och ja, Justitia, jag kommer att hålla dig och andra intresserade informerade! Men som de sa på Konsumentverket, ARN har många ärenden och det tar TID!

TID=Många månader!!

 

Under tiden kör jag en "beta" av TomTom, och än så länge verkar den fungera, trots att den inte är helt anpassad, till åtminstone min belåtenhet!

 

P990i måste jag skam å säga är en helt suverän PDA/mobil, jag upptäcker fler och fler finesser och genvägar varje dag! Fortfarande något buggig och inget stöd mot iSynk ännu, om nånsin??

Men det finns workarounds även för detta så adressbok och kalendersynkning går att lösa ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag gillar inte Sverker! Och jag gillar inte när man genom hot om att kontakta media eller Sverker skall försöka utpressa sig fram till ett resultat!

ARN hoppas jag gör en objektiv bedömning av vad som är rätt och fel! Självklart då till min fördel!!! [...]

Haha, ja Sverker kan vara lite påfrestande ibland. "Hot" tycker jag är fel ord i sammanhanget. Om företagen inte begriper när de gör fel är det bra att det kommer upp i media så att de "störs" lite i sitt beteende. Har de anklagade företagen inget att dölja, eller ändrar sig, så framgår det och kanske ger företaget good-will istället. De som har nåt skumt att dölja kan gärna få skämmas lite offentligt om de inte ville göra rätt för sig tidigare, då de hade kunna vara "anonyma"...ungefär som du nu försöker med SE...innan du ringer Sverker...;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, ja Sverker kan vara lite påfrestande ibland. "Hot" tycker jag är fel ord i sammanhanget. Om företagen inte begriper när de gör fel är det bra att det kommer upp i media så att de "störs" lite i sitt beteende. Har de anklagade företagen inget att dölja, eller ändrar sig, så framgår det och kanske ger företaget good-will istället. De som har nåt skumt att dölja kan gärna få skämmas lite offentligt om de inte ville göra rätt för sig tidigare, då de hade kunna vara "anonyma"...ungefär som du nu försöker med SE...innan du ringer Sverker...;-)

433592[/snapback]

 

Problemet med Sverker är att företagen alltid har fel! Det spelar ingen roll om den utpekade försöker förklara, Sverker lyssnar inte och det blir soptunnan. Sverkers domstol har dömt redan på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäm dom inför Europadomstolen som den där Ica-handlaren som ville sälja vin i sin affär? Detta är ju viktigt principiellt för framtiden hur konsumenten i EU ska skyddas eller ej nu när allt fler köper på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäm dom inför Europadomstolen som den där Ica-handlaren som ville sälja vin i sin affär? Detta är ju viktigt principiellt för framtiden hur konsumenten i EU ska skyddas eller ej nu när allt fler köper på nätet.

433626[/snapback]

 

Tror det räcker med ARN till att börja med! Tänk om reglerna inte är till min fördel! :tyst:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med Sverker är att företagen alltid har fel! Det spelar ingen roll om den utpekade försöker förklara, Sverker lyssnar inte och det blir soptunnan. Sverkers domstol har dömt redan på förhand!

433618[/snapback]

Ja, det var det jag menade var påfrestande, att han inte riktigt lyssnar ibland. Men principiellt tycker jag programidén är viktig. Och om företagen är villiga att erkänna sin ev. skuld i tv så är det bara bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var det jag menade var påfrestande, att han inte riktigt lyssnar ibland. Men principiellt tycker jag programidén är viktig. Och om företagen är villiga att erkänna sin ev. skuld i tv så är det bara bra.

433678[/snapback]

 

Programmet skulle kunna vara rent lysande, om det inte vore för Sverker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet skulle kunna vara rent lysande, om det inte vore för Sverker!

433784[/snapback]

Ja, smaken är delad. Sverker vågar hetsa lite, men han glider ibland över gränsen. Hon som var ersättare (är väl reporter i vanliga fall?) när Sverker jobbade med valet är tråkig och gjorde att jag inte tittade mer än ett halvt avsnitt. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, smaken är delad. Sverker vågar hetsa lite, men han glider ibland över gränsen. Hon som var ersättare (är väl reporter i vanliga fall?) när Sverker jobbade med valet är tråkig och gjorde att jag inte tittade mer än ett halvt avsnitt.  :armskeptisk:

433877[/snapback]

 

Men är det inte det som är det tråkiga med många program med tänkt seriös inriktning, att det måste vara show, effekter där budskapet kommer i kläm? Där budbäraren är viktigare än budskapet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...