Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

mac som fil och webb server.


MahdiM

Rekommendera Poster

hur gör jag för att använda min dator som fil och webb server? hur skaffar jag domän? hur gör jag att andra får åtkomst till filerna? något program att göra weddsidor i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur gör jag för att använda min dator som fil och webb server? hur skaffar jag domän? hur gör jag att andra får åtkomst till filerna? något program att göra weddsidor i?

Vilken maskin är det som du tänkt ha som server och vilket system hade du tänkt köra? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur gör jag för att använda min dator som fil och webb server? hur skaffar jag domän? hur gör jag att andra får åtkomst till filerna? något program att göra weddsidor i?

Vilken maskin är det som du tänkt ha som server och vilket system hade du tänkt köra? :)

OS 9

IMAC 400 MHz DV

256MB RAM

0,5 MIT/S TELIA ADSL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webstar är ju ett "dyrt" alternativ och rekommenderas väl inte för en hemmaanvändare som servar 10-1000hits på en dag. Det finns någon webserver som heter MacHTTP för OS9 som är gratis, sen finns den inbyggda webbdelning i OS9 också men är väl ingen höjdare kanske.

 

Egen domän är väl lite krångligare eftersom du har dynamisk ip sen tillåter väl itne telia sådant heller men du kan ju kika på dyndns.org och kolla om de erbjuder några sådana tjänster de kostar väl en slant iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webstar är ju ett "dyrt" alternativ och rekommenderas väl inte för en hemmaanvändare som servar 10-1000hits på en dag. Det finns någon webserver som heter MacHTTP för OS9 som är gratis, sen finns den inbyggda webbdelning i OS9 också men är väl ingen höjdare kanske.

 

Egen domän är väl lite krångligare eftersom du har dynamisk ip sen tillåter väl itne telia sådant heller men du kan ju kika på dyndns.org och kolla om de erbjuder några sådana tjänster de kostar väl en slant iofs.

Machttp: var?

passar imacen bra som server?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMacen blir en utmärkt hemmaserver.

 

versiontracker.com borde nästan länkas automagiskt när man skriver in ett programnamn (klicka för Machttp) :D

 

Fast om du har möjlighet att intallera OS X - gör det! OS X är komplett från början och tillåter roliga grejer som php och mysql när du känner för det, den dagen kommer bergis :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMacen blir en utmärkt hemmaserver.

 

versiontracker.com borde nästan länkas automagiskt när man skriver in ett programnamn (klicka för Machttp)  :D

 

Fast om du har möjlighet att intallera OS X - gör det! OS X är komplett från början och tillåter roliga grejer som php och mysql när du känner för det, den dagen kommer bergis  :P

ok förklara lite nu....... jag är inte så inne i programerings världen (fast jag gjorde ett rit prog i QBasic.) php? mysql?

felet är bara det att OS X kostar 1500 spänn och jag har 3275 nu och 275 efter att jag köpt datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du endast vill husera webbsidor som består av html och bilder så funkar OS 9. Men om du vill ta steget in i programmeringsvärlden och skapa/installera lite roligare grejer (t ex forum, gästböcker, räknare, et cetera) så tipsar jag att investera i OS X - då kan du nämligen köra databasen MySQL samt skriptspråket php (som tolkas av servern, istället för av webbläsare som t ex javascript).

 

Men eftersom du inte har så fetkoll funkar det fint att först köra igång med det du har. Det är ju bara att investera 1500 kr (1000 kr ifall du studerar) i OS X när andan faller på :)

 

Länkar:

MySQL

PHP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

En stor fördel med OS X är att du faktiskt kan använda den dator du använder som webbserver till annat också.

 

OS 9 fungerar utmärkt som server, men då bör man se till att deaktivera så många tillägg som det överhuvudtaget är möjligt. Varje extra tillägg, inklusive Apples egna, gör nämligen datorn mer benägen att krascha.

 

Telia tillåter inte servrar via sin ADSL-uppkoppling, och kan stänga av dig om du startar en webbserver.

 

De delar dessutom bara ut dynamiska ip-nummer, vilket gör det lite knepigare att koppla ett domännamn till din server. Som Maccis var inne på så är det bara en teknisk fråga - http://www.dyndns.com kan lösa det. Kan du leva med något av de domännamn som de erbjuder (mahdim.isa-geek.com till exempel) är tjänsten dessutom gratis. I princip fungerar det så att varje gång du kopplar upp dig på nätet (och får ett nytt ip-nummer) så skickar ett program du installerar på din dator ditt ip-nummer till dyndns.com. När någon knappar in mahdim.isa-geek.com så går det till dyndns.com, som pekar på ditt nya ip-nummer.

 

Jag använder det själv, och det är hur smidigt som helst.

 

Men som sagt, fundera en stund på att skaffa OS X - förutom en webbserver får du då en dator du kan använda till annat. Det här skrivs till exempel från en dator som fungerar både som webbserver och som min hemmadator, och jag har aldrig några problem med den. Min uptime ligger på cirka tre veckor i snitt, och jag har aldrig varit med om en "oväntad" krasch när den bara agerat webbserver.

 

Din iMac DV fungerar förmodligen utmärkt - den är snabbare än den dator som servar de här forumen ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia tillåter inte servrar via sin ADSL-uppkoppling, och kan stänga av dig om du startar en webbserver.

Det gör dom visst.

 

"5.2 Anslutning av utrustning

Kunden får ansluta en egen server till tjänsten under förutsättning att den enbart används för personligt bruk. Kunden får däremot inte ansluta en server till Telias nät i syfte att fritt eller mot betalning erbjuda och/eller tillhandahålla varor, tjänster eller information till annan. Vid anslutande av en server skall Kunden följa svensk lag och vid var tid gällande AUP (svensk översättning Godtagbar användningspolicy, finns att läsa på www.telia.se/sakerhet) så att inte olägenhet uppstår för Telia, Telias kunder eller andra operatörer. I de fall olägenheter uppstår har Telia rätt att omgående begränsa och/eller stänga tjänsten.

 

Kunden får inte ansluta en egen e-postserver till tjänsten om inte Telia särskilt skriftligt godkänt detta."

 

(OBS! det jag gjort bold/italic)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får?! Har en kompis som har telia o kör server. Inget problem för honom..

 

MacHTTP hittar du på www.machttp.org

En ftp server som mycket bra är Rumpus. Sök bara på det så är det lungt sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Telia tillåter inte servrar via sin ADSL-uppkoppling, och kan stänga av dig om du startar en webbserver.

Det gör dom visst.

Ooops, de har uppenbarligen ändrat i vilkoren sen jag kollade sist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Det gör dom visst.

 

"5.2 Anslutning av utrustning

Kunden får ansluta en egen server till tjänsten under förutsättning att den enbart används för personligt bruk. Kunden får däremot inte ansluta en server till Telias nät i syfte att fritt eller mot betalning erbjuda och/eller tillhandahålla varor, tjänster eller information till annan.

Hm... Det låter som om man får koppla upp sej med ftp (vilket startar en tillfällig server enbart för uppkopplingen) men inte ha egna websidor på egen maskin. Inte mycket till tillåtelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar det ungefär så här.

 

Det går bra att ha en server så länge du inte gör ngt dumt. Tex att dela med dej av program o dyl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunden får däremot inte ansluta en server till Telias nät i syfte att fritt eller mot betalning erbjuda och/eller tillhandahålla varor, tjänster eller information till annan.

Öh. Vad menar de? Vad ska man då ansluta servern för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...